אם סטארט־אפ בתחום המדרסים לכף הרגל, שפעיל בארה"ב ומקורו בראשון לציון, יונפק בשנים הקרובות בנאסד"ק? מייסדיו, לימור כץ ושני אחיה התאומים אורן ואביעד רז תושבי העיר - לא שוללים סיכוי לכך.
השלושה, שאביהם הוא ממציא פטנטים ומוצרי צריכה, הקימו את חברת ההזנק אפסטפ (Upstep), שאותה הם מגדירים "פריצת דרך בתחום האורתופדיה" - לייצור ולשיווק מדרסים רפואיים אונליין. הם פעילים בארה"ב אך מייצרים במפעל שלהם בראשל"צ - לא דבר נפוץ בתעשייה המקומית.
אם תהיה הנפקה בעתיד זה לא יהיה תקדים, שכן החברה פועלת במודל דומה לזה של SmileDirectClub. זו פיתחה בארה"ב שירות ראשון מסוגו להזמנת פלטות ליישור שיניים, המותאמות אישית דרך האינטרנט. החברה הונפקה בספטמבר 2019 ושווי השוק שלה כיום עומד על כ־4 מיליארד דולר.
"אנחנו שלושה אחים בעסק מתוך ארבעה, וכל אחד הגיע מתחום אחר", מתארת כץ, הבכורה, "אני מתחום הבנקאות והשיווק כמנהלת שירות הלקוחות של אתרי הבנק. אביעד, שחזר בתשובה, למד תואר ראשון ושני במדעי המחשב. הוא מתחום הטכנולוגיה והיה לו סטארט־אפ בעבר. אורן מתחום הלוגיסטיקה והייצור. עבדנו כמה שנים יחד כחברה משפחתית וראינו שאנחנו מסתדרים טוב יחד. רצינו לעשות משהו שיעשה טוב לאנשים ושיתחבר לעולם האונליין. עשינו סיעור מוחות של שנה וחצי והגענו למדרסים מותאמים אישית. אני סובלת מכאבי רגליים מגיל 14 ואני יכולה להגיד שלחיות עם כאבי רגליים, זה משפיע על כל החיים. יכולתי ללכת רק עם נעליים מגושמות, גדולות במידה אחת מהמידה שלי. עד לפני שלוש שנים לא הלכתי עם שמלות בכלל בגלל זה".
אפסטפ נוסדה ב־2017, בתום שנתיים וחצי של מחקר ופיתוח שכללו שישה פיילוטים ואלפי מדרסים, הקמת מפעל ובניית מערכת שיווק מתקדמת.
הזמנת המדרסים שלה נעשית דרך ממשק אינטרנטי ידידותי. הלקוח ממלא שאלון מפורט על סגנון חייו, בעיות רפואיות והתחום שאליו הוא נזקק למדרסים. לאחר מכן הוא מקבל אליו הביתה קופסת דריכה ומטביע את כפות רגליו. הקופסה נשלחת למפעל, שם מתאימים פודיאטרים מומחים מדרס אישית עבורו. כעבור כחודש מקבל הלקוח לביתו את המדרסים. המחיר, מתעקשים שם, נמוך בכמחצית מזה של המדרסים שנרכשים פיזית בחנות רגילה.
שוק המדרסים בארה"ב מוערך בכ־2 מיליארד דולר בשנה, ועל פי סקר של איגוד הפודיאטרים האמריקני, כ־250 מיליון אמריקנים סובלים מכאבי רגליים. במהלך שלוש השנים לפעילותה בארה"ב, הפכה סטפאפ לאוטוריטה רפואית באונליין לטיפול בכאבי רגליים. בחודשים האחרונים של משבר הקורונה בארה"ב גדלה פעילות החברה בכ־200%, בשל העובדה שהלקוחות יכולים להזמין מדרסים אורתופדיים מקצועיים מותאמים לכף הרגל דרך האינטרנט, בלי צורך לצאת למדידות ולבדיקות. עד כה מכרה החברה יותר מ־33 אלף זוגות מדרסים.
אתם נמנים עם העסקים הלא רבים שהקורונה השפיעה עליהם לטובה.
"הקורונה עשתה לנו טוב. אנשים הבינו עוד יותר את היתרון של לקנות מהבית. זה גרם לגידול משמעותי של 180% בהכנסות. בחודשים יפים היה אפילו גידול של 260%. אנשים פחדו לצאת מהבית והבינו שהם חוסכים כסף וזמן, ושהם יקבלו מוצר טוב לפי חוות הדעת. זה הביא אותנו לכמות כל כך גדולה של ביקושים והזמנות, שבחודשיים האחרונים נאלצנו להרגיע את המכירות כדי להיערך כמו שצריך. לפני חודשיים סיימנו גיוס המונים שהיה הכי גדול בישראל, בהיקף 6.5 מיליון ש'".
אתם חושבים על הנפקה?
"בשלב הזה אנחנו מכפילים את שטח המפעל ובוחנים גיוסי המונים נוספים.בתוך שלוש שנים נבחן את נושא ההנפקה בארה"ב".
השוק שלכם נמצא בארה"ב והייצור בישראל. בדיוק ההפך מהמגמה הרווחת בשנים האחרונות - של להעתיק את הייצור מכאן למדינות זולות.
"עשינו את זה כי רצינו שליטה ובקרה של 100%. אנחנו מעסיקים כאלה שלא קל להם למצוא עבודה. יש לנו 30 עובדים במפעל ובחו"ל".
יש פיתוחים נוספים בכוונת?
"פיתחנו אפליקציה שתסרוק את כף הרגל בתלת־ממד בצורה מדויקת, ומתישהו תחליף את קופסת הדריכה. מהאפליקציה המידע יעבור לשרתים ולאחר מכן לייצור. ברבעון הראשון של 2021 נשיק את הבטא של זה".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו