סכנת "לולי הזבל": מכתב התראה למשרד החקלאות

פורום "קהלת": דאגו לבריאות הציבור - או שננקוט הליכים • טוענים: בלולים לא קיימת רצפת בטון כנדרש • משרד החקלאות: "מקדמים משטחי לולים חדשים"

לול תרנגולות במושב אביבים, ב-2016 // צילום אילוסטרציה: אייל מרגולין, ג'יני // לול תרנגולות במושב אביבים, ב-2016

מכתב התראה חריף למשרד החקלאות: דאגו לבריאות הציבור - אחרת יינקטו נגדכם הליכים משפטיים. 

מדובר במכתב שנשלח לאחרונה על ידי עו"ד אריאל ארליך, ראש מחלקת ליגיטציה בפורום "קהלת", הנוגע למדיניות משרד החקלאות לאפשר ואף לקדם הגדלת מכסות ייצור ביצים ב"לולי זבל" - בניגוד לתקנות ואף שהשירות הווטרינרי במשרד הזהיר בעבר בדבר הסכנה המוחשית הנשקפת לבריאות הציבור מלולים אלו.

לול תרנגולות // צילום אילוסטרציה: יהושע יוסף
לול תרנגולות // צילום אילוסטרציה: יהושע יוסף

במכתב, המתפרסם כאן לראשונה, מצוין כי בהתאם לתקנות רישוי עסקים, אין להתיר הפעלת משק עופות, לרבות משק עופות קיים, אלא אם כן "רצפת הלול ושוליה החיצוניים, עד למרחק של מטר אחד לפחות מכל קיר חיצוני של הלול יהיו עשויים מבטון או מאספלט הניתנים לניקוי ולחיטוי בקלות". 

יודגש כי ב"לולי זבל" לא קיימת רצפת בטון. "למיטב ידיעתנו", כותבים ב"קהלת", "לולים רבים מאוד אינם עומדים בתנאי תקנה זו. עם זאת, השירות הווטרינרי מוסיף לתת רישיונות לפי צו רישוי עסקים לאכלוס להקות בלולים קיימים, אף ללולים שאינם עומדים בתנאים הקבועים בתקנות. מדובר בתופעה רחבת היקף". 

התראות קודמות

ב"קהלת" מציינים כי מנהל השירותים הווטרינריים כבר לפני שנים אחדות התריע בעניין זה בפני המגדלים כי אם לא תותקן רצפת הבטון - "לא יינתנו עוד רישיונות בניגוד לדין". 

כפי שנחשף ב"ישראל היום" באפריל האחרון, מנהל השירות הווטרינרי בפועל ד"ר תמיר גושן, והרופא הראשי לבריאות העוף ד"ר רם כץ, שלחו מכתב חריף ביותר לשר הקודם צחי הנגבי, שבו הזהירו כי הגדלת מכסות הביצים בלולי זבל תוביל ל"אסון לבריאות הציבור, שסבירות התרחשותו גבוהה מהסבירות להתפרצות הקורונה".

גושן וכץ תיארו את ממדי ההתעללות במטילות באותם "לולי זבל", המהווים גם סכנה לבריאות הציבור (5 מטילות מוחזקות בשטח שלפי התקנות העתידיות לא יהווה אפילו מחצית מהשטח הנדרש למטילה אחת). לדבריהם, הגברת שיווק ביצים מלולי זבל תמנע שליטה ובקרה על הפצת מחלות ותגרור אחריה פינוי המוני: "יהיה בלתי אפשרי לשלוט בהתפשטות מחלת שפעת העופות בלולי ההטלה הלא מוסדרים (לולי הזבל), ועקב מיקומם - הסיכון להדבקת אדם יגרום לפינוי יישובים". 

כעת ב"קהלת" מציינים כי לפי נתוני משרד החקלאות, "תחלואת הסלמונלה גאתה בשנים האחרונות עד כדי 30% מהלהקות שנדגמו", ושולחים מסר ברור לשוסטר וגושן: "מצופה מן השירות הווטרינרי ומהנהלת משרד החקלאות לעמוד על משמר אכיפת התקנות, בייחוד בכל הנוגע לבריאות הציבור, ובייחוד בתקופה רגישה מבחינה בריאותית זו. אנא ראו מכתב זה כמכתב מיצוי הליכים קודם פנייה לערכאות. ככל שיוסיפו להינתן רישיונות אכלוס בניגוד לדין, ותוך סיכון בריאות הציבור, נשקול לפנות לערכאות המוסמכות ולבקש צו בעניין".

ממשרד החקלאות נמסר: "השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות פועלים זה כמה שנים באמצעים שונים להסדרת הלולים בישראל, לצד המתח בין מתן היתרי אכלוס ללולים קיימים ותנאי התברואה. חשוב להבין כי השינוי דורש כספים ותקציבים רבים, כמו גם משאבי זמן ותכנון. תיקון רצפות הבטון בלולים אינו הפתרון היחיד לבעיית הבטיחות הביולוגית בלולים, אלא מדובר בחלק מתהליך כולל לשיפור התשתיות הנדרש לבטיחות הביולוגית, הכולל בין היתר, גידור, מניעת כניסת אדם ובעלי חיים ועוד. משרד החקלאות באמצעות שני קבלני ביצוע של החטיבה להתיישבות, מקדמים משטחי לולים חדשים, וכן מקדמים ומסייעים בהוצאת בקשות להיתרי בנייה. המשרד עושה מאמצים רבים לקידום הנושא".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר