מבחני טימס: ההישגים במתמטיקה השתפרו - הפערים גדלו

ישראל דורגה תשיעית במבדקי טימס במתמטיקה ובמדעים, אך הפערים בין חלשים לחזקים בלטו • כל הנתונים

ההישגים לא השתנו במשך עשור. למצולמים אין קשר לכתבה // צילום: גדעון מרקוביץ' // ההישגים לא השתנו במשך עשור. למצולמים אין קשר לכתבה

תלמידי ישראל בכיתות ח' שיפרו מעט את ההישגים שלהם בשנת 2019 במתמטיקה ובמדעים – כך עולה מתוצאות מבחני טימס שהתפרסמו הבוקר (שלישי). תלמידי ישראל דורגו מעל הממוצע במתמטיקה ומדעים, אך עדיין בלטו פערים בין תלמידים חזקים לחלשים.

במתמטיקה רשמה ישראל עלייה קלה של 8 נקודות (ציון: 519) והיא נמצאת במקום התשיעי בטבלה מבין 39 המדינות המשתתפות. במדעים רשמו התלמידים עלייה קלה של 6 נקודות (ציון 513) מה שהיא אותם למקום ה-16.

מבחן טימס נועד להעריך את הידע והמיומנויות של תלמידי כיתות ח' במתמטיקה ובמדעים, ואת ההקשר החינוכי של הוראת מקצועות אלו במדינות השונות. המחקר בישראל נערך בין החודשים אפריל-מאי 2019, כלומר עוד בטרם הקורונה פרצה לחיינו במרץ האחרון ולא מן הנמנע כי הישגי תלמידי ישראל בכלל המבחנים הבינלאומיים יספגו מכה קשה, זאת בשל סגירה ממושכת של מוסדות החינוך ומעבר הלמידה ללמידה מרחוק.

נקודת זכות נוספת היא ששיעורי התלמידים המצטיינים בישראל (15% במתמטיקה ו-12% במדעים) גבוהים מהשיעור החציוני הבין-לאומי (5% במתמטיקה ו-7% במדעים). כלומר בישראל יש יותר תלמידים מצטיינים מבשאר המדינות המשתתפות כאשר במתמטיקה זה בא לידי ביטוי בצורה נכרת. (נמצא כי 8% מן התלמידים מצטיינים בשני תחומי הדעת).

עדיין יש מקום לשיפור

אלא שעל אף הנתונים המשמחים מעט, יש שתי נקודות קריטיות לטיפול: הראשונה היא ששיעורי התלמידים המתקשים בישראל (13% בכל תחום דעת) דומים לשיעור החציוני הבין-לאומי (13% במתמטיקה ו-15% במדעים). כלומר, בישראל אין פחות תלמידים מתקשים מתלמידים מצטיינים ואחוז התלמידים המתקשים עדיין נחשב גבוה (נמצא כי9% מן התלמידים מתקשים בשני תחומי הדעת).

ההישגים לא השתנו במשך עשור. למצולמים אין קשר לכתבה // צילום: גדעון מרקוביץ'
ההישגים לא השתנו במשך עשור. למצולמים אין קשר לכתבה // צילום: גדעון מרקוביץ'

נקודה שניה היא שיש פערים גדולים מידי בין ההישגים של תלמידים חזקים לבין תלמידים חלשים. גם במתמטיקה וגם במדעים, פיזור הציונים בישראל גבוה מהפיזור הממוצע בקרב המדינות המשתתפות. במתמטיקה ישראל נמצאת במקום החמישי בפערי ההישגים ובמדעים במקום ה- 11.

עם זאת, במשרד החינוך מציינים כי הפיזור הצטמצם בהשוואה למבחן הקודם. לטענתם הדבר נובע משיפור ניכר בהישגים של התלמידים החלשים ביותר, לעומת שיפור מתון יותר (במתמטיקה) או יציבות (במדעים) בהישגים של התלמידים החזקים ביותר.

בין הפערים שבאים לידי ביטוי עם פערים בין תלמידים מהמגזר היהודי למגזר הערבי, האחרונים אומנם שיפרו את הישגיהם וצמצמו פער אך שיעור התלמידים הערבים המתקשים במתמטיקה ובמדעים גבוה יותר. כמו כן, הישגיהם של תלמידים דוברי עברית במתמטיקה ומדעים גבוהים מממוצע המדינות המשתתפות ואילו הישגיהם של תלמידים דוברי ערבית דומים לו.

יש לומר, בראיה ארוכת טווח תלמידי ישראל לא הצליחו לשפר את הישגיהם: נכון, בשנת 2019 ממוצעי ההישגים של תלמידי ישראל רשמו עליות קלות, אך הם אינם שונים במובהק מאלו שנרשמו במחזור 2015 במתמטיקה ומדעים.

המחקר נערך בקרב מדגם מייצג של 3,371 תלמידי כיתות ח' מ-157 בתי-ספר (דוברי עברית ודוברי ערבית, בפיקוח הממלכתי והממלכתי-דתי). במחזור טימס 2019 השתתפו 39 מדינות, מהן מדינות מפותחות במזרח אסיה ובעולם המערבי וכן מדינות מתפתחות. ברשימה ניתן למצוא את צרפת, סינגפור, יפן, רוסיה, אוסטרליה, ארצות הברית, פורטוגל.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר