כ־345 אלף תלמידי כיתות ז'-ט' ישובו מחרתיים ללימודים פיזיים בבתי הספר, לאחר שמחודש ספטמבר למדו בלמידה מקוונת באמצעות הזום. עם זאת, לא מדובר בלמידה מלאה - התלמידים ילמדו לפחות יומיים בשבוע בהרכב של חצאי קבוצות - עד 20 תלמידים לכל היותר. חזרתם צפויה להשלים את שובם של כלל תלמידי מערכת החינוך למסגרת של לימודים פיזיים בבתי הספר, גם אם חלקית. בתוך כך, הלימודים ביישובים "כתומים" ו"אדומים" ימשיכו להתקיים בלמידה מרחוק.
על רקע נתוני התחלואה העולים, החשש הגדול ביותר במערכת החינוך הוא מסגר שלישי, שיחזיר בבת אחת הכל אחורנית וישלח את התלמידים שוב לבתים. שר החינוך יואב גלנט כבר הודיע כי במקרה כזה יילחם הפעם להשאיר את מערכת החינוך פתוחה. החזרה של בני הנוער אל חטיבות הביניים עדיין מציבה אתגרים. הראשון הוא ההיבט הלימודי, ולכן בתי הספר קיבלו הנחיות לתת קדימות לחזרה על החומר הנלמד, לתרגול ולביסוס ידע ומיומנויות. בהיבט השני והקריטי - החברתי, בתי הספר הונחו לשלב פעילות רגשית־חברתית.
"עובדת ללא הפסקה"
גם בחטיבת הביניים ליד"ה (ליד האוניברסיטה בירושלים) יחזרו ביום ראשון ללימודים. עדן בנו, תלמידת כיתה ח', אומרת: "אני מצפה מאוד ושמחה לחזור ולפגוש את החברים לכיתה, וגם לחזור לשיעורים הפרונטליים. אני מקווה שהלמידה בכיתות תסייע לצמצם פערים שנוצרו בתקופה האחרונה, וגם תיצור סדר והפרדה בין זמני הלמידה לזמן הפנוי שלנו".
לדבריה, הלימודים יילקחו יותר ברצינות: "אני מרגישה צורך להתרכז יותר בשיעורים מאשר בשגרה, כי בבית יש יותר הסחות דעת וזה שונה מאוד מבית ספר, ששם יש מקום ייעודי המכוון ללמידה". לדבריה, "גם בזום המורים עושים מאמצים להפוך את השיעורים למגוונים. יש כאלה שמשלבים סרטונים בשיעורים או משחקים. לדוגמה, בשיעור חינוך עשו לנו חדר בריחה וירטואלי עם משימות".
גם המורה תמנה לינדן, רכזת כיתות ח' ומחנכת בחטיבת הביניים ליד"ה מתרגשת מחזרת התלמידים: "מורים בעידן הקורונה צריכים לצאת מנקודת הנחה שהם מובילים את התלמידים במציאות משתנה, ולמרות הכל מחויבים להנחיל שגרה ויציבות". לדבריה, "גם במציאות של למידה מרחוק אני עובדת ללא הפסקה ומגלה המון דרכים יצירתיות לפעולה, שאולי בשגרה לא הייתי מגיעה אליהן. אני מרגישה שמינהל החינוך העירוני מעודד אותנו לפעול ביצירתיות ובעצמאות לצד השמירה על הכללים.
מפגשי קפסולות
כדי לשמור על שגרה מסוימת עבור התלמידים בפן החברתי והרגשי אנחנו מקיימים מפגשי קפסולות חברתיים אחת לשבוע, ולקראת החזרה ביום ראשון אנחנו ניישם מודל הסתגלות מיוחד. המודל ישלב בין פעילות חברתית, הפעם בסימן חג חנוכה, לשגרת לימודים. האתגר הגדול ביותר של מערכת החינוך הוא ליצור מערכת לימודים יעילה, שתתאים להנחיות וגם ליישום תוכניות הלימוד".
ובתוך כך, משרד החינוך מבטל מקצוע בגרות חיצוני נוסף, כך שבשנת הלימודים הנוכחית התלמידים ייבחנו בחמישה מקצועות חיצוניים בלבד במקום בשישה. כמו כן, יבוצעו עוד התאמות שכוללות צמצום של חומר הלימוד, מיקוד של החומר והגדלת הבחירה בשאלות הבחינה.
המשמעות היא שכל תלמיד שניגש לבגרות חיצונית ייבחן בשלושת מקצועות החובה - מתמטיקה, אנגלית ושפת אם, במקצוע אחד מתוך אשכול הומניסטיקה, כלומר ספרות, תנ"ך, היסטוריה או אזרחות, וכן ייגש למקצוע מוגבר אחד שבחר כמו מדעי המחשב, כימיה, קולנוע ועוד.
ההחלטה שקיבל שר החינוך יואב גלנט התקבלה על רקע הפערים שצברו התלמידים מעת שנסגרו מוסדות החינוך והמעבר שלהם למתכונת של למידה ממושכת מרחוק.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו