כל גיימר מכיר את הפלייסטיישן זה ברור, אבל הקונסולה הזו עשתה מהפך בעולם – וגם כמעט כל מי שאיננו גיימר שמע עליה. האגדה הזו מתחילה בשנת 1994, לפני 26 שנים עם פרוץ הקונסולה הראשונה בסדרה לאוויר העולם, הפלייסטיישן הראשון (PS1) היה מכה ניצחת של סוני על שוק משחקי הטלוויזיה הביתיים, אבל המכה, גדולה ככל שהייתה, לא הייתה כשל זו שנחתה 6 שנים לאחר מכן בשנת 2000, כשיצא הפלייסטיישן 2 (PS2) לאוויר העולם.
נראה שלכל ילד שני היה בבית את המכשיר הזה - ובשנת 2005 זכתה הקונסולה השנייה לתואר - "הנמכרת ביותר בעולם בכל הזמנים". לאחר שחיכינו 6 שנים בין ה- PS1 ל- PS2, יעברו 6 שנים נוספות עד להשקת לפלייסטיישן השלישי ששוחרר ב-2006.
על אף שהמכשיר הצליח ברחבי העולם במידת מה, הוא לא עשה את הרעש של הפלייסטיישן 2 וגם לא את הרעש של זה שיגיע אחריו, הפעם במרווח של 7 שנים – הפלייסטיישן 4. כל קונסולה בסדרה הזו הביאה עמה חידושים טכנולוגיים, גרפיקה חדשה, התממשקות לעזרים משחקיים שונים וחדשים, עיצוב שונה לגמרי וכמובן המון משחקים חדשים.
שנת 2020, 7 שנים נוספות לאחר שחרור הדור הרביעי שכבש את עולם הגיימינג מחדש, סוני מוציאה את הפלייסטיישן 5 (PS5). ומדובר בתקופת קורונה, כשכולם תקועים בבתים, לעיתים בסגרים ואפילו כשלא, נראה שהתרגלנובעל כורחנו להתרחק אחד מהשני, ובמקום לטוס לחופשה בחו"ל כשאנו מנועים מלעשות זאת, למה בעצם שלא נשים את הכסף שלנו על החבר הכי טוב שהולך להיות לנו בתוך הבית – הפלייסטיישן החדש?
שבועיים לפני ההשקה העולמית וההגעה המיוחלת של המכשיר לישראל, שמנו את הידיים על השלט החדש של הקונסולה הכי מדוברת ומסקרנת בעולם ובדקנו – האם הקונסולה החדשה הזו באמת עד כדי כך שווה?
חללית בסלון שלכם
בניגוד למרבית העולם הטכנולוגי בו ראינו את המכשירים הופכים לקטנים יותר ויותר עם השנים, בעולם הקונסולות של סוני, אנחנו תמיד רואים מגמה הפוכה. הפלייסטיישן 1 ו-2 היו קטנים משמעותית מהדור השלישי או הרביעי. וכעת מגיעה מפלצת ענקית במיוחד, הפלייסטיישן 5. הוא לא מכשיר גדול – הוא מכשיר ענק, בצורה אפילו מעט מוגזמת. כשראיתי אותו לראשונה הייתי קצת בהלם, כשניסיתי להרים אותו – אפילו עוד יותר.
הצורך בהעמסת טכנולוגיות חדשות, זיכרון גדול, ורכיבים ייחודיים לדור החדש הביאו את המכשיר להיות עצום, ובמידת מה מגושם. המראה על פניו מעוצב בצורה מעניינת, שילוב הצבעים שחור ולבן לצד התאורה העדינה הבוקעת מהמכשיר בזמן הפעלה או זמן הטענה, מקנים לקונסולה מראה עתידני, ואפילו מעט "חייזרי" – כאילו חללית נחתה אצלכם בסלון.
העיצוב מקנה סטייל ומעין "יוקרה" – אך הגודל, המשקל, והגרוטסקיות של ה-PS5 רושמים לנראות הקונסולה בעיקר נקודות שליליות. לצד זאת, בעיצוב השלט וכן עיצוב ממשק המשתמש, סוני מקבלים שפע נקודות חיוביות.
אחד הדברים המציקים ביותר בקונסולות המתקדמות של העשורים האחרונים הוא הרעש. כאן נרשמת אחת הנקודות החיוביות החשובות ביותר לזכות ה-PS5 - שחקני הקונסולות הקודמות בסדרה ובעיקר ה-PS4 כבר אולי התרגלו בעל כורחם שהסלון שלהם נשמע כמו מפעל לייצור מאווררים, אך לא עוד! PS5 על אף ביצועיו המרשימים, שקט במיוחד והנוכחות שלו (מלבד גודלו) כמעט בלתי מורגשת – פלוס ענק.
עיצוב ממשק המשתמש
מספר חידושים מעניינים מבדילים את ממשק המשתמש ב-PS5 מזה של קודמו. ראשית ישנה חלוקה בין המשחקים לאפליקציות המדיה השונות כאשר אנחנו רואים במקום אחד את כל המשחקים מרוכזים תחת לשונית Games ואילו את אפליקציות הסטירימינג השונות (Netflix / Youtube וכדומה) אנו רואים תחת לשונית Media.
במסך הראשי כאשר אנו "נרחף" מעל משחק ספציפי, עוד לפני הלחיצה על “Play” המשחק משתלט על המסך כולו, ובעצם תמונה גדולה מייצגת מתוך המשחק הופכת להיות הרקע של כל ממשק המשתמש. בנוסף, משחקים חדשים (כאלו שיוצרו כבר בהתחשבות בקונסולת ה-PS5) גם כוללים מוזיקה ייחודית להם שתתחיל להתנגן ברגע שנתמקד במשחק ועוד לפני הפעלתו.
אותו "עולם" שנוצר לנו לכל משחק במסך ההפעלה של המערכת הוא תוספת מאוד נחמדה למשתמש, שגורמת לנו להישאב עוד פנימה אל תוך עולם הפלייסטיישן. דבר נוסף שיש לקחת בחשבון: יש לכם PS4? אל תמהרו להיפטר ממנו, אופציית ה- Remote Play מאפשרת לכם להשתמש בתכנים שמותקנים לכם על ה-PS4 כשאתם משתמשים ב-PS5.
גם אם המכשיר הישן כעת בחדר של האח הקטן, או משמש כמכשיר לצפייה בסרטוני DVD, עדיין תוכלו להשתמש בשטח האחסון (מאות ג'יגבייטים נוספים) שלו לשמור את משחקי הפלייסטיישן הישנים יותר שלכם שאינכם רוצים למחוק ולהמשיך לשחק בהם גם אם המכשיר הישן נמצא בכלל במיקום אחר בבית (כל עוד הוא מחובר לחשמל, נמצא על “Rest mode” ומחובר לרשת הוויפיי הביתית).
השלט
במבט ראשון על השלט החדש, ובעיקר למשתמשים שהורגלו ל-PS4, השלט של PS5 גם הוא כמו הקונסולה עצמה, נראה גדול מדי. אך לאחר מספר רגעים של התבוננות ובעיקר של משחק, יתברר שההיפך הוא הנכון. כשאנחנו בוחנים את השלט החדש או בשמו ה-"Dualsense" - אנחנו חוזים במוצר מעוצב בצורה מדהימה: הוא יפייפה, עתידני, יוקרתי, ולא פחות חשוב - נוח.
החיסרון היחיד הוא משקלו שגדול בכ-70 גרם מקודמו. אך לאחר שתבינו את שלל היתרונות של השלט הזה מבחינה משחקית, תבינו שכל גרם שווה את זה. גולת הכותרת של השלט היא כנראה דווקא הרטט שבו, באופן מפתיע.
מה שהיה במכשירים קודמים גימיק חביב בו השחקן יכול היה להרגיש בכפות ידיו כשהוא מבצע ירי או סופג מכה מאויב, כעת הופך לחלק אינטגרלי מחוויית המשחק. הרטט בשלט החדש מעביר תחושות ממשיות: נסעת ברכבת במשחק? - תרגיש תחושת נסיעה בידיים.
הרכבת לאט לאט עוצרת? זו התחושה המדויקת שתעבור אלייך עם החזקת השלט. חלון נשבר ברכבת? תוכלו לחוש ממש את הזכוכיות מתנפצות. מעבר לכך תרגישו הבדל בשלט בין מצב בו אתם דורכים על אספלט או על בוץ, בין מצב בו יורד גשם או ברד או שלג. קשה לתאר עד כמה התחושות מהונדסות בצורה מדויקת עבור החוויה הזו, חייבים באמת לנסות את זה במציאות כדי להבין.
יש לקחת בחשבון – שלטי ה-PS הישנים שלכם לא תואמים את הקונסולה החדשה, אם אתם רוצים לשחק ב- PS5, תגידו שלום יפה ל- Dualshock 4 שלכם. כאמור, ה- Dualsense החדש, שווה בהרבה.
Astro
רבים מכם אולי מכירים את אסטרו, מעין רובוט חביב שקופץ בין פלטפורמות ממשחק ה-"PS4: Astro Bot Rescue Mission". כעת, כל משתמש חדש של PS5 מקבל את ההמשך למשחק זה שנקרא: "Astro’s Playroom" בחינם יחד עם המכשיר החדש.
מה שמעניין הוא שמעבר לזה שמדובר במשחק מאוד מושקע ומהנה, הוא שבעצם אנשי סוני הגדילו לעשות מהלך מדהים שטרם נראה ובעצם ייצרו משחק סופר-מושקע שכל מטרתו היא להעביר את חוויית המשחק בשלט החדש, להסביר על יכולותיו, להכשיר את השחקנים החדשים ב-PS5 בשימוש בו, ולהכיר את כל האפשרויות המונחות בידי השחקן של דור הקונסולות החדש ע"י משחק אחד.
היקום של המשחק כולו עוסק בחווית המשתמש בפלייסטיישן, כאשר השחקן בין לבין השלבים השונים יקפוץ לעבר (עם אזכורים לקונסולות הישנות) ויזכה לאסוף מכשירי פליסטיישן ועזרים נוסטלגיים, וכן לשוטט עם אסטרו בתוככי המכשיר החדש.
דוגמה אחת לעולם שכזה:“SSD SPEEDWAY” הוא שלב שלם במשחק שעוסק בזיכרון ה-SSD המובנה החדש הקיים ב-PS5, אותו לראשונה אנחנו זוכים להכיר כעת גם בעולם קונסולות הגיימינג (ולא רק ב-PC). לכל אורך השלב תבצעו עם אסטרו הרובוט מגוון משימות כולן באווירת המהירות (אותה אותו SSD אמור לייצר), כמובן לצד למידה על השלט הייחודי.
לכל אורך המשחק בשלב זה אנחנו נשמע שיר משעשע בו המילה "SSD" חוזרת שוב ושוב, ונשתמש בשלט במגוון דרכים שונות שחלקן לא היו מוכרות לנו עד כה בעולם הפלייסטיישן, כמו דיבור חזק אל המיקרופון המצוי בשלט שיגרום לזכוכיות להתנפץ במשחק, או נשיפה חזקה על השלט שמפעילה מאוורר וכדומה.
אסטרו יכול להיראות כמשחק זניח שאין צורך להפעיל, בעיקר כשרוצים מיד לצלול אל עומק המשחקים המוכרים והכותרים הגדולים שיחכו לנו עם הגעת ה-PS5, אבל שווה לקחת את הזמן ולשחק במשחק הזה, הוא גם מאוד מהנה וגם ילמד אתכם המון. בסופו של דבר מדובר במעין גשר אל עולם הגיימינג של העתיד.
גרפיקה
מעבר לאיכויות התמונה הבלתי נתפסות שאנחנו מקבלים, רמת הדקדוק והירידה לפרטים של מפתחי המשחקים החדשים המותאמים לקונסולה החדשה, פשוט מעוררת השתאות. אם פעם היינו רואים דמות כקווי מתאר, לאחר מכן התווספו פרטים לפנים ולגוף, עד שהגענו למגוון תלבושות ופרטי פנים ברורים יותר – כעת מדובר בחומרים וטקסטורות של ממש ובגימור סופי. כל בד, כל פיסת עור, כל תו פנים מורגש ומובא לנו בצורה מדויקת ומרשימה מאין כמוה. המשחק הראשון שראינו שיוצר בבלעדיות ל-PS5 הוא הספיידרמן החדש: “Spider-Man: Miles Morales”.
כבר בסצנת הפתיחה של המשחק, עוד לפני שאנחנו רואים את התפריט בו נוכל ללחוץ "Start" – אנחנו אומרים את ה"וואו" הראשון. הדקדוק בפרטי הלבוש של הגיבור, הנעליים, האוזניות, הבד של המעיל שהוא לובש, הפרווה... הכל כל כך ריאליסטי. אין ספק שהגרפיקה מרשימה. עם זאת, לא כאן מגיעה הבשורה, שכן הגרפיקה החלה להיות ממש מרשימה עוד ב-PS4, גם שם ראינו דברים מעוררי השתאות בשנים האחרונות. וכאן אנחנו מגיעים לדובדבן שבקצפת שבאופן מפתיע נמצא דווקא במהירות של הקונסולה.
המהירות
כאמור, כאן הגיעה הפצצה האמיתית. מעולם לא הייתי אדם שמסתכל על מפרטים טכניים לעומק, המשחקים ששיחקתי תמיד היו כאלו שמחשב סביר או קונסולה מה-5 שנים האחרונות יכלו לסחוב. אבל מסתבר ש-"Once you go PS5, You can’t go back", אחרי שהבנתי את השונות בין הקונסולות מבחינת זמן טעינה, רק אז הבנתי עד כמה בזבזתי זמן יקר ערך מהחיים שלי עד כה. לראות את המהירות של משחקי ה-PS5 החדשים לא הספיקה כדי לקנות אותי. רק כשביצעתי השוואה בין משחקים ב-PS4 אל מול אותם המשחקים ב-PS5 הבנתי את החשיבות של אותו SSD מדובר, ובכלליות את חשיבותם של זמני הטעינה.
ערכתי השוואת זמני טעינה בין PS4 ו-PS5 במספר משחקים, והתוצאות – מדהימות. לדוגמה: ביצוע Restart לשלב ספציפי ב- Crash Bandicoot 4 בקונסולת ה-PS4 (הכוונה היא ריסטארט מלא לשלב, לא רק פסילה והתחדשות) תוזמן כ-38 שניות. לעומת זאת, כאשר בדקתי את אותו השלב בדיוק באותו המשחק ב-PS5 כל התהליך לקח כ-12 שניות.
מדובר על שליש מהזמן, דבר מאוד משמעותי לכל מי שמשחק שעות על גבי שעות בכל יום. מדובר על זמן מצטבר של שעות ביממה שאנחנו פשוט ממתינים ובוהים מול המסך. זה לא שכנע אתכם? דוגמה נוספת היא המשחק Doom Eternal ב-PS4 זמן טעינת שלב לאחר מוות והתחלה מהצ'קפויינט האחרון תוזמן כ-46 שניות. אותה הבדיקה בדיוק ב-PS5 תוזמנה כ-8 שניות בלבד! אכן, לאחר ששיחקתי רצוף ב- PS5 וניסיתי להתרגל בחזרה לזמני הטעינה של ה-PS4 אני יכול להגיד לכם – זה מאוד קשה.
המשחקים
רק על משחק הספיידרמן החדש ניתן כעת לכתוב כתבה שלמה אין ספק. ואולי אכן סקירה מקיפה כזו תגיע בהמשך. אבל בקצרה, מדובר במשחק מרשים – מאוד. כמות השעות שניתן להעביר ביקום של ספיידרמן ברמה יומיות היא עצומה. המשחק הוא כמו סרט לכל דבר, בו השחקן לוקח חלק פעיל.
ישנה אפשרות לבחור מה הן המשימות הבאות שתבצעו, הכל מאוד טכנולוגי גם בעיצוב המשחק וגם בעלילה שלו (ספיידרמן מחובר לאפליקציה מיוחדת ששולחת לו את התלונות של התושבים ישירות אליו והשחקן מחליט באלו משימות לטפל ומתי). הגרפיקה כאמור מרהיבה.
הגיוון של המכות והיכולות המיוחדות של ספיידרמן גבוה מאוד, העלילה מרתקת, הקרבות סוחפים – בקיצור, בסוני ידעו עם איזה משחק להשיק את ספינת הדגל החדשה שלהם. משחקים נוספים יגיעו אלינו בקרוב ונביא לכם סקירות מקיפות לגבי איכויותיהם. אין ספק שכבר מהטריילרים של "Demon souls" שיוצא השבוע או “Sackboy” ניתן להתרשם שהדור החדש של המשחקים הולך להשאיר אותנו צמודים למסך.
לקנות או לא לקנות? זו השאלה
קורונה. 2020. שנה לא פשוטה ללא ספק. והסוף של כל זה לא נראה באופק. למדנו להיות סגורים בבתים, היינו ב-2 סגרים והיד עוד נטויה. למדנו להתרחק אחד מהשני כדי לשמור על הבריאות. כל זה גורם לנו להיות יותר בבית ולחפש תחביבים ופעילויות שונות ומגוונות כדי להנעים את זמננו עד יחלוף זעם.
ובכן, התשובה שלנו תהיה – אם יש לכם PS4 אתם יכולים להמתין עוד מספר חודשים בהחלט עם הריצה לרכישה, לא יקרה כלום. אך ככל שיצאו יותר משחקים רק לקונסולה החדשה, תישארו מאחור ותאלצו בשלב כלשהו להצטרף לעדר. אם אין לכם PS4 או מכשיר דומה של המתחרות, אין ספק שהתחנה הבאה עבורכם היא ה-PS5.
מצד אחד מדובר במוצר שעולה כ-2000 ש"ח ובתקופת קורונה רבים משתדלים לשמור על כל שקל. מצד שני, כשחושבים על כל החופשות בחו"ל שלא התממשו, וכל התוכניות שהתבטלו לנו ב-2020? מה הם 2000 ש"ח בשביל מכשיר שיעביר לכם כמות נכבדת מהשעות ביממה כשאתם תקועים בבית?
המכשיר שנסקר: Playstation 5 בגרסה הרגילה. הגרסה כוללת דרייב לדיסק בו ניתן להשתמש למשחקים בגרסתם הקשיחה, או למדיה דיגיטלית אחרת. המחיר: 2449 ש"ח.
קיימת גרסה נוספת, PlayStation 5 Digital Edition שאינה כוללת כונן דיסקים, בה ניתן לשחק אך ורק במשחקים בגרסתם הדיגיטלית (להוריד אותם אל המכשיר מחנות הפלייסטיישן). המחיר: 1999 ש"ח. גרסה זו גם מעט יותר צרה, ופחות כבדה.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו