ביקורת משחק: מה חשבנו על Star Wars: Squadrons?

האם סימולטור קרבות החלל החדש של "מלחמת הכוכבים" נוטה לצד האפל, או מפיח תקווה חדשה בז'אנר?

קשה להאמין שהרבה אנשים ירצו לשחק ב-Star Wars Squadrons, סימולטור קרבות החלל החדש מבית אלקטרוניק ארטס, שמתרחש בעולם של "מלחמת הכוכבים". לא כי מדובר במשחק רע או מאכזב חלילה, אלא מפני שזה פשוט... סימולטור קרבות חלל טהור, ז'אנר נישתי במיוחד שזוכה למעט מאוד תשומת לב מחברות ענק כמו EA, ובטח ממותגי-על כמו "מלחמת הכוכבים". למעשה, חייבים לחזור אחורה יותר מעשרים שנה, עד לסדרת X-wing הקלאסית שיצאה בשנות ה-90 למחשב, כדי

להיזכר מתי יצא משחק דומה (EA אמנם לא פיתחה והפיצה את הסדרה ההיא, אלא חברת לוקסארטס). 

מי שגדל על משחקי X-Wing ותהה איך ייראו וירגישו הקרבות בין חלליות המורדים / הרפובליקה לאימפריה בטכנולוגיית הגיימינג של היום, Squadrons לא יתאכזב.

אבל מי שהרעיון של להיות דחוס בתוך תא טייס צפוף, ללא אפשרות לצאת ממנו במשך כל המשימה ואפילו לא לשנות את זווית המצלמה אל מחוץ לחללית כדי לקבל הרגשה קצת יותר ארקיידית, עשוי להירתע מהמגבלות. במשחק הזה משקיפים אך ורק קדימה, דרך שמשת החללית, רודפים ומתחמקים מחלליות אחרות, יוצאים למשימות חבלה, ליווי וגיבוי, יורים לייזרים, משגרים טילים ופצצות, נגד המחשב אבל בעיקר נגד – ולצד – חברים.

Star Wars Squadrons // צילום: צילום מסך
Star Wars Squadrons // צילום: צילום מסך

החדשות הטובות הן ש-Squadrons עושה היטב את הדבר היחיד שהוא אמור לעשות: להקנות לשחקן הרגשה שהוא נמצא בתוך חללית של "מלחמת הכוכבים", ולאפשר לו להשתתף בקרבות מרתקים ולעיתים חסרי רחמים בעולם הקולנועי הכל-כך מוכר הזה. נכון שיש בסרטים את הסצנות המפורסמות שבהן החלליות מסתננות במהירות שיא דרך מבוכי מנהרות, מחילות או שדות אסטרואידים, כשחלליות אויב דולקות אחריהן? זה בדיוק מה שתקבלו כאן, אך ורק מזווית הראייה של הטייס. 

ד"ש מבייבי יודה!

Squadrons מחולק לשלושה חלקים: מצב עלילה קצר בן עשר משימות לא ארוכות במיוחד, שעלילתן מתרחשת בתקופת טרילוגיית הסרטים המקורית (היא מתפרשת על פני כמה שנים ומציגה סיפור חדש לגמרי, אבל כדי להימנע מספויילרים, רק נגיד שמשחקים פה גם את הטובים וגם את הרעים). יש שיגידו שמצב העלילה הוא בעצם החלק המשני של המשחק, שרק נועד לאמן את השחקן ולהרגיל אותו לסוגי החלליות השונים לפני שצוללים לתוך המולטיפלייר.

אורך משימה ממוצעת הוא כחצי שעה למי שי שלו ניסיון בסיסי בהטסת חלליות במשחקי וידאו, וביניהן אפשר להסתובב בבסיס, לשוחח עם דמויות (חלקן מוכרות, אבל רובן לא), להתעסק עם הציוד של החללית ולקבל תדרוך לקראת המשימה הבאה.

החלק השני הוא Dogfight – מצב מולטיפלייר בסגנון Team Deathmatch המוכר ממשחקי יריות. חמש חלליות טובות נגד חמש חלליות בקרבות לחיים ולמוות. לכל צד יש ארבעה סוגי חלליות שניתן לבחור מתוכן: חלליות קרב בסיסיות ומאוזנות (ה-Tie Fighter וה-X-Wing משתייכות לסוג הזה, לצורך העניין); חלליות מהירות ומדויקות שהן גם שבריריות יותר מהאחרות; חלליות כבדות ואיטיות יותר שמתמחות בהפצצה כבדה, וחלליות תמיכה בעלות כוח אש נמוך, שמטרתן לחמש ולתקן את החלליות האחרות.

Star Wars Squadrons // צילום: צילום מסך
Star Wars Squadrons // צילום: צילום מסך

ואם כבר מדברים על חימוש – לפני כל קרב מומלץ לצייד את החלליות בכלי נשק, מגנים, אמצעי הסוואה ואביזרים שונים (כולל בובה של בייבי יודה מ"המנדלוריאן" לשים על הדשבורד!). הביצועים שלכם בקרב, כמו גם השלמת משימות יומיות משתנות, מעניקות נקודות שיאפשרו לכם לעלות בדרגות ולקבל גישה לציוד טוב יותר – ממש כמו ב"קול אוף דיוטי", לצורך העניין, רק בחלליות במקום בנעליים צבאיות.

החלק השלישי והאחרון, Fleet Battles, הוא מצב מולטיפלייר מורכב יותר של חמישה-נגד-חמישה עם משימות שונות, הכוללות את הקרבות מהמצב הקודם, בנוסף למשימות הפצצה וכיבוש עד להשמדת ספינת הדגל של היריב. במצב הזה אפשר לשחק עם חברים נגד המחשב ולא רק נגד אויבים אנושיים, והוא מיועד בעיקר לטייסים מנוסים שיודעים לעבוד בצוות, ולא לזאבים בודדים.

חלל על הזמן

עם גרפיקה טובה מאוד, פסקול ואפקטים שנלקחו הישר מהסרטים (לשמוע רובוט R2 מצפצף בחביבות מהעמדה שלו בחללית זה משהו שתמיד מחמם את הלב) והכי חשוב – ממשק שליטה מורכב, אבל לא מסובך מדי שאפשר ללמוד די בקלות בזכות משימות העלילה הראשונות, Star Wars: Squadrons הוא סימולטור קרבות החלל הכי מהנה שיצא בשנים האחרונות. לא שיצאו הרבה כאלה, אבל בכל זאת. אמנם לא היינו מתנגדים לעוד כמה משימות עלילה ומצבי משחק מגוונים יותר, אך כשלוקחים בחשבון את מחירו הזול - פחות מ-150 שקל בחנויות מסוימות – חובבי הז'נאר יהיו מרוצים.

Squadrons תומך (אבל לא מחייב שימוש) במערכת המציאות PSVR של הפלייסטיישן, שמעצימה את חויית המשחק. לטעמנו מדובר באחד מכותרי המציאות המדומה המרשימים והיציבים שהתנסינו בהם. באמת הרגשנו שאנחנו נמצאים בתוך החללית, כולל הבחילה הראשונית והכל. אם יש ברשותכם PSVR, לא תמצאו סימולטור קרבות חלל איכותי יותר (Eve: Valkyrie הרבה פחות מוצלח לדעתנו).

ציון: 7/10

גרסה נבדקת: פלייסטיישן 4. קיים גם בגרסאות לאקסבוקס וואן ולמחשב. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר