בבתי החולים הדסה עין כרם, פוריה, נהריה וזיו תמתינו הכי מעט זמן לביצוע בדיקת CT או MRI, אם הגעתם עם חשש לשבץ מוחי. ברמב"ם, בוולפסון ובבני ציון תתייבשו בחלק מהמקרים במשך יותר משעה וחצי עד לצנתור, מהרגע שהגעתם עם התקף לב. בשיבא, בהדסה הר הצופים ובאסותא אשדוד תמתינו כמעט רבע שעה לטיפול ראשוני במיון.
הנתונים הללו ועוד רבים עולים מדו"ח חדש של משרד הבריאות ושל התוכנית הלאומית למדדי איכות, המסכם 75 מדדים לאיכות הטיפול בבתי החולים, בטיפות חלב, בבתי החולים הפסיכיאטריים והגריאטריים ובחברות האמבולנסים.
מהדו"ח מתברר שטיפולים מסוימים, ובהם צנתור, ניתנים מהר יותר לגברים. שיעורי ההתחסנות של פעוטות גבוהים יותר במגזר הערבי, ואם אתם סובלים משבר בצוואר הירך תנותחו לאט יותר בימים חמישי ושישי מאשר באמצע השבוע ובתחילתו.
השנה, לראשונה, נבנה מדד משוקלל המראה את מידת העמידה של בתי החולים בכל המדדים גם יחד. לפי המדד, זכה ביה"ח בילינסון לציון 10, שפירושו עמידה בכל מדדי איכות הטיפול. אחריו בין הגדולים שיבא (9.96), הדסה עין כרם (9.93), סורוקה (9.92), רמב"ם (9.9) ואיכילוב (9.7).
המשמעות היא שרוב בתי החולים עמדו במדדי האיכות או היו קרובים מאוד לעמידה ביעד.
בבתי החולים הבינוניים, כרמל זכה לציון 10, ברזילי לציון 9.99 ומאיר ל־9.98. בתי חולים שקיבלו ציונים נמוכים יותר היו קפלן 9.77, נהריה 9.7, וולפסון 9.65 ואסף הרופא 9.59.
בין הקטנים, בית החולים השרון עמד בכל המדדים (10), ומעייני הישועה והדסה הר הצופים קיבלו 9.94. בתי חולים שלא עמדו בכל המדדים היו יוספטל (9.74), הסקוטי בטבריה (9.63) והמשפחה הקדושה שבנצרת (9.52).
בין המדדים לדוגמה: איכות תפקוד המיון, שנמדדת על ידי חציון הזמן מההגעה אליו ועד למגע רפואי ראשוני. הזמן שהוגדר על ידי משרד הבריאות היה 15 דקות, אך ממוצע בתי החולים בארץ נמוך אף יותר - תשע דקות.
בתחום זה מצטיינים ברזילי והדסה עין כרם (6 דקות), שערי צדק (5 דקות), לניאדו וזיו (4 דקות).
טיפה, פחות
בתי החולים זוכים לציוני איכות גבוהים, אך דווקא טיפות חלב, המופעלות ברובן על ידי משרד הבריאות, רחוקות מלעמוד ביעד. בחינת איכות הטיפול בטיפות חלב, הכוללת מעקבים, חיסונים והדרכות להורים - מראה שיעורי ביצוע נמוכים יחסית.
שיעור העמידה במדד מתן מנת חיסון חצבת, חזרת, אדמת ואבעבועות לתינוקות עד גיל שנה עמד על 60% ב־2015 ועלה ב־2019 עד ל־73%.
מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי: "היעדים הללו מאתגרים את נותני השירות. אין בכוונת התוכנית לעודד תחרות בלתי מבוקרת".
ראש התוכנית הלאומית למדדי איכות וסמנכ"ל בכיר לאיכות הטיפול במשרד הבריאות, פרופ' ירון ניב, סיכם: "גם השנה, למרות התפרצות מגיפת הקורונה, לא נפגעה איכות הטיפול ואף השתפרה, כפי שבאה לביטוי בתוצאות רוב מדדי האיכות".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו