מומחים: "הקביעה שפתיחת שנת הלימודים גרמה להתפרצות - שגויה"

מומחים מהאוני' העברית ומהדסה קוראים לפתיחה מיידית של מערכת החינוך • טענות משרד הבריאות שילדים הם "מנוע הדבקה"? "דו"ח המשרד מתייחס לכלל הגילים, למרות שהעברת הנגיף שונה בשנים 9-0" • ממצאי המסמך החריף, שזכה אף לתמיכה נחרצת מהאיגוד לרפואת ילדים

"אין לייחס את הירידה בתחלואה לסגירת בתי הספר" // צילום ארכיון: יהושע יוסף // "אין לייחס את הירידה בתחלואה לסגירת בתי הספר"

מומחים מהאוניברסיטה העברית ומהמרכז הרפואי הדסה קוראים לפתוח באופן מיידי את בתי הספר: "הקביעה שפתיחת שנת הלימודים גרמה להתפרצות - שגויה מהיסוד מבחינה אפידמיולוגית".

לטענת המומחים, המסמך שפרסמו בכירים במשרד הבריאות ושהוצג אתמול (רביעי) בקבינט כאילו ילדים הם "מנוע הדבקה" לקורונה - מציג עובדות לא נכונות ופרשנות שגויה ומגמתית, ומתעלם מהתפקיד החיוני של בתי הספר בהתפתחות הנפשית והגופנית של הילדים.

עוד ציינו המומחים כי "הנתונים שמוצגים בדו"ח מדגימים בבירור שילדים נדבקים פחות, לרוב יותר ממבוגרים ולא להפך, ומהווים אחוז קטן ממפיצי העל באוכלוסייה (4.9%). למרות זאת בחרו כותבי הדו"ח להציג מסקנות הפוכות".

במסמך של משרד הבריאות נטען שפתיחת שנת הלימודים ב-1 בספטמבר גרמה לעלייה בתחלואה בקרב הילדים ובני הנוער. אלא שהמומחים מהעברית ומהדסה מעריכים שההדבקה התרחשה במהלך חופשת הקיץ בסוף אוגוסט, וטוענים כי הקביעה שפתיחת שנת הלימודים גרמה להתפרצות היא "שגויה מהיסוד מבחינה אפידמיולוגית. ברור שהעלייה מבטאת אירועי הדבקה שאירעו 14-10 ימים לפני כן. בנוסף, אין לייחס את הירידה בתחלואה לסגירת בתי הספר משום שכל אוכלוסיית ישראל נכנסה לסגר מלא יום למחרת".

"אין לייחס את הירידה בתחלואה לסגירת בתי הספר" // צילום ארכיון: יהושע יוסף
"אין לייחס את הירידה בתחלואה לסגירת בתי הספר" // צילום ארכיון: יהושע יוסף

המומחים מציינים כי המסמך לא מפריד בין קבוצות הגיל השונות, ומתייחס לכלל הילדים בגילי 17-0 כמדביקים ונדבקים, זאת למרות שהעברת הנגיף שונה בעליל בגילי 9-0. עוד טוענים המומחים כי נתוני הסקר הסרולוגי, שמצא שיעור תחלואה של 7% בקרב הילדים, לא יכולים לשמש כבסיס לקבלת החלטות מאחר שהסקר בחן אנשים שממילא הגיעו למרפאות לצורך בדיקת דם והוא לא מייצג את כלל האוכלוסייה.

לדברי המומחים, מסקנות משרד הבריאות "אינן בהלימה לנתונים שעליהם הן מבוססות, מדגישות את נסיבות מדוע אין להחזיר ילדים למסגרת לימודים סדורה ומתעלמות מהחובה המוסרית להחזרתם. במסמך חסרה ההכרה בתפקיד החיוני שבתי הספר ממלאים בהתפתחותם הגופנית, השכלית, הרגשית והחברתית של ילדים, בתזונתם ובצמצום פערים בחברה, וכן בהשפעת סגירת מסגרות החינוך על מצבם הכלכלי של הורי הילדים והמדינה".

בין מחברי הדו"ח: ד"ר אלכס גיללס-הלל, פרופ' אמנון להד, פרופ' אורלי מנור, פרופ' רן ניר-פז, פרופ' רונית קלדרון-מרגלית ועמיתיהם מבית החולים הדסה והאוניברסיטה העברית.

"ילדים עד גיל 10 מדביקים מעט מאוד"

באיגוד לרפואת ילדים הביעו הבוקר תמיכה במסמך שגיבשו מומחי העברית. לדברי ראשי האיגוד, פרופ' שי אשכנזי ופרופ' צחי גרוסמן, "הנתונים המצטברים מאפשרים פתיחה מיידית של כיתות א'-ד'. המשך הסגר על הילדים מייצר נזקים גופניים ונפשיים מצטברים, ואנחנו עלולים לראות יותר ויותר ילדים חולים - ולא מקורונה. ההחלטה להשאיר את כיתות היסודי סגורות ואת ילדי א'-ד' בסגר אינה נכונה. לילדים נגרמים נזקים נפשיים וגופניים. הניסיון להילחם בקורונה על גב הילדים יוצר בעיה במקום אחר: אנחנו עלולים לראות בקרוב יותר ויותר ילדים חולים, חשופים להשמנה, לבעיות נפשיות, לרגישות למחלות ועוד ועוד.

"כרופאי ילדים, שמחויבים להגן על בריאותם, אנחנו קובעים: ילדים עד כיתה ד' - כלומר עד גיל 10 - נדבקים ומדביקים מעט מאוד. דו"ח משרד הבריאות התייחס לכל גילי 17-0 כמקשה אחת, וקבע שהם נדבקים ומדביקים יותר ממבוגרים. אין הדבר נכון לילדים עד גיל 10 שנים. צריך מיידית להפעיל מתווה קפסולות ולימודים בהתאם לכללים, תוך עטיית מסכות על ידי המורים. אסור לכלוא את ילדי ישראל בבתיהם. זה בנפשם של ילדי ישראל".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר