קניית הציוד לבית הספר השנה היתה שונה, פחותה, מהירה יותר, עם עדיפות למסכים, מצלמות זום וטכנולוגיה ופחות ילקוט וקלמר ממותגים. לסל הצטרפו כמובן מסיכות לילדים ומוצרי חיטוי, לצערם של התלמידים.
שירה לביא, אם לילד שעולה לכיתה ב' ולילד שעולה לגן חובה, בחרה לעשות את הקניות ברגע האחרון. "חיכיתי שיהיו החלטות ברורות יותר בנוגע לשנת הלימודים. בינתיים קניתי ציוד שישמש את הבן שלי לשיעורים מקוונים, קניתי כיסא נוח, פינת עבודה ומחשב נוסף שהיה חסר לנו בתקופת הסגר. בנוגע לציוד הרגיל לבית הספר, אבחר בקניות ברשת זולה כי סל הקניות בחזרה לבית הספר גדל משמעותית עם מוצרי הטכנולוגיה שנצרכים ללמידה מרחוק. מבחינה כלכלית זה לא פשוט".
3 תופעות חדשות
גם הדס יוסף, אם לשלוש, ובהן ילדה שעולה לכיתה ג', בחרה לרכוש ציוד לבית הספר במחיר שפוי. "החלטתי לא להיסחף למותגים במחירי עתק, זה גם חינוך בסיסי בעיניי. החלטתי לנהל עם הבנות שלי שגרה רגילה ככל האפשר. לקחתי את הבת שלי, רוני, איתי לחנות ונתתי לה להתרגש ולבחור לעצמה קלמר, יומן ותיק חדשים, וכמובן את כל הציוד הנדרש לבית הספר. במקביל רכשתי מסיכות צבעוניות רב־פעמיות, אלכוג'ל מחובר לתיק שניתן למילוי, יותר מגבות מהרגיל כדי שהאוכל לא יישב על שולחן הכיתה וכפפות לשירותים".

בני גרינאפל, מנכ"ל רשתות עידן 2000 וכפר השעשועים, מצביע על מגמות חדשות בצריכה לקראת שנת הלימודים הקרובה. "אנו מזהים שלוש תופעות חדשות העונה, להבדיל משנים קודמות. הראשונה היא האטה בהצטיידות. תופעה שנייה היא שאנשים קונים מהר ומבלים זמן קצר בחנות, כבר אין את הסיור המקובל והחגיגי סביב רכישת הציוד לבית הספר שבולט במיוחד בכיתות הנמוכות. התופעה השלישית שאנחנו מזהים היא שלצד הרכישה של הציוד לבית הספר, אנשים רוכשים גם משחקי יצירה, משחקי קופסה ובעיקר משחקים חינוכיים. מדובר בתופעה שלא היתה בנפח הזה בתקופה המקבילה אשתקד. כמו כן, סבא וסבתא כבר לא מצטרפים לקניות עם הנכדים".
גם עמית שבתאי, מנהלת סחר ויבוא בקרביץ, מעידה על שינויים. "הסל הממוצע בכיתות הגבוהות השתנה כי משולבים בו מוצרים טכנולוגיים ללמידה מהבית. כמו כן, לקוחות מגיעים הרבה יותר מוכנים וממוקדים לרכישה לאחר שעשו בדיקות באינטרנט. קיים איזון בין המוצרים הממותגים לאלו שאינם ממותגים, ולקוחות מעדיפים לקנות מוצרים איכותיים ומעטים לעומת מוצרים רבים וזולים".
לדבריה, הטרנדים במוצרי החזרה לבית הספר תואמים את המגמה העולמית של חזרה לפשטות. "אופנת אמנות הרחוב (סטריט ארט) פופולרית בקרב ילדים. ניתן לראות שיש העדפה למוצרים גנריים על פני מוצרים ממותגים, דיסני למשל, וכן העדפה וצמיחה דרמטית בכל הקשור למיחזור, גם בעולם התיקים יש עלייה במותגי התיקים הידידותיים לסביבה, וכן החשיבות לפונקציונליות של התיק גבוהה יותר השנה".
ניל בן דרור, מנהל מותג JanSport בישראל, מאשר את מה שמציגה שבתאי. "רוב הדגמים בקולקציה העונה כוללים תא ייעודי למחשב נייד, ויש דגמים הכוללים גם תא לטאבלט. אנחנו רואים עלייה בהתעניינות בתחום הסביבתי ובחשיבה הירוקה, מחזרנו יותר מ־13 מיליון בקבוקי פלסטיק ששולבו בתיקים שלנו העונה וכן אנחנו מציעים דגם שכולו מורכב מחומרים ממוחזרים".
קונים פחות ציוד רגיל
אופן הלמידה החדש מהבית מחייב התארגנות מיוחדת ועזרים שיסייעו לילדים להתרגל למציאות החדשה. מנהלי "תיכוניסטים מצייצים", קהילת תלמידי התיכון והחטיבה הגדולה בישראל, מדברים על סגירת ארנקים. "אם בשנה רגילה טורחים ומשקיעים בקניית הציוד, השנה יש השקעה נמוכה משנת לימודים רגילה. כמובן שחוץ מציוד ללמידה פרונטלית יש צורך לדאוג לציוד ללימוד מקוון, כגון אוזניות, מצלמות רשת, רמקולים ועוד דברים שנחוצים ללמידה המקוונת שמקילים עלינו".

מנתוני ebay מתבררת עלייה של 74% במספר המחשבים הניידים שנרכשו בשבוע הראשון של אוגוסט, לעומת אותו שבוע בשנה שעברה. כמו כן, נרשמו עליות משמעותיות בקניית טאבלטים (24%) וציוד היקפי לסביבת עבודה ממוחשבת הכולל אוזניות, עכבר אלחוטי, דיסק און קי ועוד.
עמית זמיר, מנהל השיווק של סיריוס אלקטרוניקה: "מוצרים ועזרים נחשקים כעת הם אוזניות איכותיות משולבות מיקרופון המאפשרות לשמוע ולדבר במהלך שיעור זום, כיסאות מתכווננים בעלי תמיכה מרופדת לצוואר המאפשרים ישיבה לאורך זמן ועוד. אנו מציעים ערכות הכוללות כמה מוצרים חיוניים המאוגדים יחדיו, למשל פד, עכבר, מקלדת ואוזניות מ־39 שקלים לפריט".
בהתאמה, רשת מחסני חשמל מדווחת כי בשבועיים הראשונים של אוגוסט נרשמה עלייה של 300% בהיקפי הרכישות של מחשבים ניידים, נייחים ומחשבי לוח בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.
לירון כץ, מנהל רשת מחסני חשמל דיגיטל, מספר על "גידול של פי שלושה בהיקף המכירות של מוצרים טכנולוגיים לחזרה לבית הספר, בהשוואה לשנה קודמת. אנחנו עדים למשפחות שמגיעות עם ילדים ומבצעות קנייה מרוכזת לבית הספר, משהו שלא הכרנו בעבר".
ויש גם סל קורונה
איתי שוויפל, מנהל פעילות Logitech ישראל: "אנו עדים לעלייה של עשרות אחוזים בביקוש וברכישה של ציוד היקפי עבור שימוש ביתי. העלייה באה לידי ביטוי הן בכמות המוצרים שנרכשים והן בהשקעה של הצרכנים, שמבקשים ציוד שיתאים למגוון צרכים של כל בני הבית, כזה שיאפשר שימוש ממושך, בטיחותי, ארגונומי, נוח ופרודוקטיבי".

בין הפריטים המבוקשים בתחום הטכנולוגי תמצאו בסיריוס אלקטרוניקה אוזניות עם מיקרופון מובנה מבית MARVO ב־129 שקלים וכיסא גיימרים של אותו מותג ב־479 שקלים. בד"ר גב תמצאו כיסא תלמיד אורתופדי MY SCHOOL ב־590 שקלים. בכפר השעשועים ועידן 2000 יש שעון חכם לילדים - קידי ווטש ב־429 שקלים שנמכר השנה "יותר מתמיד".
מסיכות לילדים הן פריט חובה לבית הספר, ממש כמו תלבושת אחידה. חברת NUBY יצאה עם מסיכות תלת־שכבתיות מסננות ומותאמות במיוחד לילדים בני 12-5 - חמש מסיכות בחבילה ב־19.90 שקלים. בקרביץ מוכרים מארז של 20 מסיכות חד־פעמיות מבד מעוצב ב־69 שקלים, ובאתר BOHOO יש מסיכות טרנדיות, חלקן עם הדפס טאי דאי ב־14 שקלים. סט של שתי מסיכות עם הדפס של מותג YOLO נמכר ב־39.90, ואותו ניתן להשיג ברשת ובטרמינל X. מסיכה של המותג FILA מוצעת ב־47 שקלים, ורשת H&O מציעה זוג מסיכות צבעוניות וססגוניות לילדים בשמונה שקלים בלבד.
בתחום ההיגיינה, שחשוב בהתמודדות עם נגיף הקורונה, אפשר למצוא פריטים מתוחכמים. בקרביץ, למשל, מוכרים אוחזן לשמירה על היגיינה תוך הימנעות ממגע במשטחים ב־9.90 שקלים. אלכוג'ל באריזה של חד־קרן נמכר בפלפוט ב־25 שקלים, ומארז של שלוש מפיות אוכל נמכר בחברה זו ב־23 שקלים. ב־ebay תמצאו פתרון נהדר והיגייני: משטח עבודה אישי במגוון דוגמאות ב־4.40 שקלים. דמי משלוח: 28 שקלים.
באווירת השמירה על הסביבה הוציאה JanSport דגם המורכב מ־100% חומרים ממוחזרים שעולה 250 שקלים. פריט שישמש אתכם גם בלמידה מהבית הוא לוח מחיק לתלמיד ב־9.90 שקלים וטושים מחיקים בעשרה שקלים לארבע יחידות, שניתן להשיג בעידן 2000 ובכפר השעשועים.
אם יש משהו טוב שלמדנו מהקורונה - גם האנשים הטכנופוביים ביותר שבקרבנו - הוא לרכוש אונליין. רשתות רבות מדווחות על עלייה דרמטית בקניית סל מוצרים באינטרנט. "השנה אנו חווים גידול משמעותי במכירות באונליין, כשהאתר מהווה כ־20% מהמכירות של כלל הרשת בקטגוריית החזרה ללימודים", משרטט רועי ונונו, בעלים ומנכ"ל של רשת ג'מבו סטוק. "תקופת הקורונה לימדה אנשים להתמודד לראשונה עם רכישות באונליין, ואנו רואים שחלק מהצרכנים כבר אימצו את זה כהרגל לאורך זמן. סל הקניות הממוצע ברשת הוא 30-20 פריטים, ממכשירי כתיבה ומוצרים בסיסיים ללימודים ועד קלמרים ותיקים. גם אם לא תהיה חזרה רגילה לשגרת הלימודים".
מיכל רביב, סמנכ"לית שיווק באתר הסחר טרמינל X, מוסיפה כי "לאורך החודשיים האחרונים קיים ביקוש רב למוצרים בקטגוריית 'חוזרים לבית הספר', שצובר תאוצה ככל שמתקרבים לתחילת שנת הלימודים החדשה. קיימת קפיצה של מאות אחוזים ברכישות ביחס לשנה שעברה". לדבריה, "המוצרים הנמכרים ביותר הם חולצות בית ספר עם סמל, תיקי גב, ציוד כגון קלמרים ונעלי התעמלות".
עם זאת, ברשתות האופנה זברה וסלקט נשמע קול אחר. לטענת אלון דויטש, מנכ"ל הרשתות האלו, "הקנייה בחנויות הפיזיות זהה לשנים קודמות עד לרגע זה. הרוב המוחלט מעדיף להגיע לחנויות הפיזיות, לבחור את החולצות, למדוד אותן ולאחר מכן להדפיס את סמל בית הספר. באינטרנט זה קצת מסורבל וגם איטי ביחס לחנויות הפיזיות. אנשים אוהבים להרגיש את חוויית הקנייה הפיזית".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו