במכתב שנשלח לחברי דירקטוריון והנהלת אל על מטעם משרד האוצר, נקבע כי תהליך הנפקת המניות של חברת התעופה הגדולה בישראל יסתיים עוד לפני החגים.
לפי המכתב שעליו חתומה מנכ"לית משרד האוצר קרן טרנר, אל על תפרסם הצעת מניות לציבור כבר ב־10 בספטמבר, התהליך יימשך חמישה ימים, וב־15 בספטמבר המניות שלא יירכשו על ידי הציבור - יירכשו על ידי המדינה. גם המניות שיירכשו על ידי המדינה, אם יהיה צורך, יירכשו בהדרגה מסיבות ביורוקרטיות שונות.
נכון לעכשיו, יש שלוש קבוצות שמתעניינות באל על. הרוכש הפוטנציאלי אלי רוזנברג נחשב למועמד הרציני ביותר. רוזנברג, שצירף לשורות "כנפי נשרים" את ג'ייסון גרינבלאט, כבר הפקיד 15 מיליון דולר בנאמנות, הציע סכום הגבוה ב־5% משווי השוק של 44.99 ממניות החברה וקיבל אישורים רשמיים מגורמים שונים במדינה בנוגע לכשירותו לשמש בעל השליטה בחברה.
הפגנת עובדי אל על // צילום ארכיון: ועד עובדי אל על
המניות שיוצעו יהוו כ־67% מאל על, רוזנברג או כל משקיע אחר לא יוכלו לרכוש יותר מ־44.99, וגם כאן מדובר בענייני מסים וביורוקרטיה. ההצעות של רוזנברג לא נענו בחיוב עד כה על ידי חברי דירקטוריון אל על, והצפי הוא שהרוכשים הפוטנציאליים - שחלקם מעוניינים בשליטה משותפת עם הבעלים הנוכחיים, חברת "כנפיים" - ינסו לעשות זאת במסגרת תהליך ההנפקה. אפשרות נוספת שקיימת היא שכנפיים תשקיע את הסכום ולא תאפשר כניסת משקיעים נוספים.
לאחר סיום תהליך ההנפקה, באל על ינסו לגייס מהבנקים הלוואה של 250 מיליון דולר, ובזאת צפויה החברה לגייס את כל 400 מיליון הדולר שלהם היא זקוקה כדי לחזור לפעול, לכסות באופן יחסי את חובותיה ולהתחיל להחזיר עובדים מחל"ת. עם זאת, בבנקים שעימם מתנהל משא ומתן ארוך בחודשים האחרונים, לא ממהרים לתת לאל על את ההלוואה שלה תהיה המדינה ערבה ב־75%, וגם בגזרה זו חווה אל על קשיים. שני הבנקים הבולטים שעימם נמצאת החברה בדיונים הם דיסקונט ולאומי.
נכון לעכשיו, לאל על יש חוב ללקוחות של יותר ממיליארד שקלים. בחברה מתכוונים להציע כרטיסי טיסה עתידיים והצעות שונות כדי למזער החזרי כספים שיגיעו ישירות מההלוואות ומהכסף שייכנס לחברה בעקבות הנפקת המניות.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו