יממה לתחילת הלימודים: כך תיראה פתיחת השנה

לאחר שיצאו עשרות מתווים, הודעות והנחיות - מערכת החינוך תעמוד מחר במבחן • עם מסכות בכיתות במשך יום שלם, מדידת חום בשער ומתחמים מופרדים - זו המציאות אליה תלמידי ישראל יצטרכו להתרגל

פתיחת שנת הלימודים , צילום: .

מחר, ה-1 בספטמבר 2020, תיפתח שנת הלימודים תשפ"א. משרד החינוך נערך בתקופה האחרונה לפתרון הבעיות שנוצרו בצל הקורונה, חלקן נפתרו ואחרות נותרו ללא מענה. תלמידים ומורים סיפרו ל"ישראל היום" על הקשיים שעל הפרק ודרכי ההתמודדות עימם.

 

שר החינוך גלנט על פתיחת שנת הלימודים בצל הקורונה // צילום: משרד החינוך

גני הילדים: מרחבי ההסתגלות החדשים

על פי הנחיות משרדי החינוך והבריאות, הורים אינם יכולים להיכנס אל מוסדות החינוך וגני הילדים. מדובר בנקודה כואבת עבור עשרות אלפי ילדים בני שלוש, שמגיעים בפעם הראשונה אל הגנים של מערכת החינוך הציבורית. על פי מתווה משרד החינוך, בגנים אלו יהיו ימי הסתגלות רק למי שנכנסים לראשונה לגן. לבני שלוש תהיה ביום הראשון הגעה מדורגת בקבוצות קטנות של חמישה-שישה ילדים, והפעילות בהן תהיה קצובה בזמן. ההורים יוכלו להיפרד מהילדים בפתח הגן או לשבת איתם בחצר, בתנאי שיעטו מסיכה. לצורך זה הכינו חלק מהגננות פינות ייעודיות שתקלנה את ההסתגלות של הילדים.

הגננת לירון בן חקון מגן לירון בשכונת גילה בירושלים מספרת: "השנה אנו נאלצים לעמוד מול אתגרים ומציאות הדורשים מאיתנו להיות יצירתיים ולתכנן באופן שונה את הכניסה לגן הילדים, כדי לאפשר לילד למצוא באופן מיטבי את מקומו בסביבה החדשה. תכננו מרחבי הסתגלות בחצר הגן, שיאפשרו כניסת הורים על פי ההנחיות, וכל מרחב יאפשר גישה עצמאית של הילד או הילדה למקום שמתחברים אליו: מסלול מכוניות, ספרים, ציור, בנייה ועוד. בעזרת המשחק ניצור אינטראקציה עם ילדים חדשים והצוות, וכל ילד ירכוש ביטחון, אמון ותחושת שייכות".

הילד זיו והגננת לירון במרחב ההסתגלות // צילום: אורן בן חקון
הילד זיו והגננת לירון במרחב ההסתגלות // צילום: אורן בן חקון

בתי הספר היסודיים: קפסולות והפרדה בהפסקות

בעוד תלמידי כיתות א'-ב' ילמדו בכיתות האם, כיתות ג'-ד' ילמדו בקפסולות של עד 18 ילדים בכיתה בכל יום. המשימה של בתי הספר היא שלא תהיה התקהלות, ושההפסקות בין השיעורים יהיו מדורגות כך שתלמידי הכיתות והשכבות השונות לא ייפגשו. לכל קבוצה צריכים להיות מתחם או חצרות משחקים קבועים, עם הפרדה משאר התלמידים.

אלא שהאתגר הרציני באמת יהיה ללמוד עם מסיכות במשך יום שלם. תלמידי כיתות ד' ומעלה אמורים לעטות מסיכה גם בשיעורים. לדברי גלעד נוי, תלמיד בבית הספר לאה גולדברג שבגבעתיים: "דיברנו על זה והמורה הסכים שמי שקשה לו, יוכל להוריד את המסכה לכמה דקות. בהפסקה זה יהיה בלתי אפשרי, אנחנו נהיה חייבים לשחרר את הפה כי לא עולה לנו חמצן לראש". לדברי מנהלת בית הספר, יפעת שטיינר: "כדי למנוע התקהלות הוצאנו כל כיתה להפסקה בשעה אחרת. זו לוגיסטיקה מורכבת. כל מערכת השעות בבית הספר השתנתה".

נקודה נוספת נוגעת למספר הימים שבהם תלמידי ה'-ו' יגיעו לבית הספר. המתווה אומר שהם אמורים להגיע למינימום יומיים, אך בערים רבות מצאו פתרונות יצירתיים. בעיריית שדרות יביאו את תלמידי שכבות אלו (ה'-ו') לארבעה ימי לימוד במשמרות בחללים שונים ברחבי העיר.

תלמידי "לאה גולדברג" בגבעתיים // צילום: גדעון מרקוביץ'
תלמידי "לאה גולדברג" בגבעתיים // צילום: גדעון מרקוביץ'

חטיבות הביניים: כיתה, חצי כיתה

תלמידי חטיבות הביניים אמורים ללמוד מינימום יומיים בבתי הספר (בקבוצות של עד 18 תלמידים), ובשאר הימים בלמידה מהבית. חומר הלימוד צומצם משמעותית בכל התחומים. בחלק מהזמן המורים ילמדו את כל הכיתה בזום, בחלקו את מחצית תלמידים בכיתה, והיתר ילמדו בלמידה עצמית. התלמידים והמורים יצטרכו לחלק את הזמן בין למידה מהכיתה לבין למידה מרחוק.

המורה למתמטיקה ומחנכת כיתה ט', רונית בכר, מבית הספר השש שנתי בן גוריון בעפולה מתרגשת לחזור ללמד את תלמידיה. היא מתארת כיצד תיראה שגרת הלמידה: "אנחנו נלמד שלוש שעות שבועיות בלמידה מרחוק, בזום, שם לא צריך קפסולות, ולכן אני אלמד את כל הכיתה. בנוסף אלמד ארבע שעות פרונטאליות בכיתה בקפסולות - כשבמקביל אליי תלמד עוד מורה למתמטיקה".

לצורך הלמידה מרחוק הקימה בכר בביתה אולפן שממנו תלמד. "בגל הראשון הדיר שינה מעיניי שתלמידיי ייפגעו עקב המצב", היא מספרת ומוסיפה: "בעלי נרתם למשימה, ובתוך שעות עמד אולפן למידה שאפשר לי ללמד כאילו אני בכיתה. בחדר מותקנות שלוש עמדות ובכל אחת מהן מסך: מהראשון רואים אותי מלמדת, המסך השני משדר את הלוח שעליו התרגילים, ובמסך השלישי אני רואה את כל התלמידים שלי - הכל כמובן בו בזמן".

המורה רונית בכר מעפולה // צילום: גיל אליהו - ג'יני
המורה רונית בכר מעפולה // צילום: גיל אליהו - ג'יני

תיכונים: מדידת חום אוטומטית

על פי המתווה, כל התלמידים במערכת החינוך אמורים להגיע עם הצהרת בריאות חתומה לבית הספר על כך שאינם סובלים מתסמינים של קורונה כמו חום או שיעול, וכן שלא היו ליד חולה מאומת. בארגוני המורים טוענים כי הורים ותלמידים חותמים על ההצהרה באופן אוטומטי, מבלי באמת לבדוק חום מדי בוקר.

בתיכון מקיף יהוד, המנהל חיים בדש מצא פתרון לכל הבירוקרטיה - בכניסה לבית הספר יוצבו מכונות אוטומטיות שמודדות חום. "מדי בוקר, בעת הגעת התלמידים לבית הספר, הם ימדדו חום במכונות אשר יוצבו בכניסה, ובנוסף לכך הם יידרשו לחתום על הצהרת בריאות דיגיטלית באמצעות מערכת המשוב. מדי בוקר - ובטח בימים הראשונים ללימודים - אני, כמנהל בית הספר, אקבל אותם בכניסה יחד עם סגני". לדברי המנהל, העלות של כל מכונה למדידת חום היא כ-750 שקלים, ובית הספר רכש ארבע כאלה לפי קול קורא של משרד החינוך.

אגב, בזמן שעל פי המתווה של משרד החינוך התלמידים יגיעו לבית הספר למינימום יומיים, בדש יביא את כיתות המב"ר שלו לשבוע למידה מלא ואת שאר הכיתות לשלושה ימי למידה. "מגפת הקורונה מציבה אתגרים, ואנחנו נמצא את הגשרים בשביל לחצות בהם את הקשיים".

המנהל בדש ושניים מתלמידיו // צילום: קוקו
המנהל בדש ושניים מתלמידיו // צילום: קוקו

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר