הגולשים נגד קסטרו: "מעודדים פדופיליה"

פרסומת לקראת חזרה לבית הספר עוררה כעס רב, הובילה לטענות על מיניות וקריאה לחרם • קסטרו: "תשאלו את עצמכם למה אתם רואים בזה משהו פתייני"

צילום: מתוך אינסטגרם // הפרסומת של קסטרו

תמונה מתוך קמפיין הילדים של קסטרו שעלה לעמוד הפייסבוק של החברה לפני כשלושה ימים, הפכה במהרה לוויראלית ועוררה גל תגובות זועמות ברשת, כולל קריאות להחרמת החברה.


View this post on Instagram

A post shared by הילדים של קסטרו (@castrofashion_kids) on Aug 23, 2020 at 6:43am PDT

הפוסט שהצית את הסערה ברשת עלה אתמול (רביעי) על ידי גולש בשם ארז מרקוביץ', שכתב: "הקמפיין החדש של Castro לחזרה לבית הספר. הילדה על הפרקט במכנסיים קצרים, נשענת לאחור, צילום מגבוה, מבט מעט מושפל ועיניים נישאות מעלה. והילד? הוא דווקא עומד ובלבוש מלא, צילום בגובה העיניים, מביט הישר למצלמה (בתגובה הראשונה). מה הסיכוי?שתפו".

הפוסט זכה במהרה למאות תגובות ושיתופים, והפך לזירת קרבות מילוליים בין גולשים שהביעו זעזוע עמוק מהמיניות הבוטה וההחפצה שלטענתם זועקת מהפרסומת, וקראו לחרם צרכני מיידי על החברה, לבין אלה שטענו שמדובר בהתלהמות צבועה.

"זה מרתיח שמשכפלים תנוחות פורנו לילדים. מרתיח", זעמה גולשת, ואחרת ענתה לה בתגובה: "איפה את רואה תנוחת פורנו? ילדה על סקייטבורד? מה לא בסדר איתכם? מי שכתב את הפוסט מלכתחילה צריך לעשות בדק בית עם עצמו ולשאול למה הוא רואה בילדה מהממת שמצטלמת מיניות? ואיך הפכנו להיות חברה כזאת שזה מה שהיא רואה ב-2020?". 

הקמפיין החדש של Castro לחזרה לבית הספר. הילדה על הפרקט במכנסיים קצרים, נשענת לאחור, צילום מגבוה, מבט מעט מושפל ועיניים...

Posted by Erez Markovich on Tuesday, August 25, 2020

"לא יודעת על מה המהומה", כתבה גולשת אחרת שניסתה להסביר את הרציונל מאחורי הקו הפרסומי שבו בחרה הרשת. "אני רואה ילדה חמודה בחולצת בית ספר ומכנס ספורטיבי קצר. כל אחד בוחר איך לראות את הדברים. נראה שאנשים קצת איבדו את זה שבילדה קטנה רואים אובייקט מיני".

"הקמפיין אכן מוציא אותם גדולים מפי גילם", הוסיפה גולשת נוספת. "גדולים מפי גילם במובן של ילדה מינית וילד סמי בריון. זה בדיוק זה. כי ככה אנחנו מצלמים נשים וככה אנחנו מצלמים גברים. וזה מבאס כשלעצמו ומאוס כבר, שאלו הם הדימויים. אבל כשמשליכים אותם על ילדים, זה כבר נורא".

גולשת אחרת, צלמת במקצועה כתבה: "צילמתי מספיק ילדות בחיי ומשום מה לא יצא לי במקרה דברים כאלו. ואם איכשהו משהו היה מתפלק לי, זה היה נגנז כשהייתי רואה את זה. הבעיה כאן מתחילה בצלם וממשיכה שאנשי השיווק שבחרו בזה. כל-כך הרבה דרכים שבהן אפשר לצלם ילדים וילדות באופן מעניין ותמים, זו לא אחת מהן".

לאחר שהבין את הסערה שיצר הפוסט, מרקוביץ' ערך אותו והוסיף: "יש כאן המון תגובות תומכות וגם המון מילים פוגעות וחדות. אני מבין את אלו שמתנגדים, אני יודע שלא נעים לחשוב על החברה שלנו ככזאת שמטפחת, לפעמים שלא במודע, זילות כלפי נשים וילדות, הקטנה שלהן. אנחנו נעשה הכל כדי שלא לחשוב שזה מה שהפכנו להיות, כולל לקלל בקללות איומות עוד לפני שהכרתם אותי. מבלי להתייחס לשפה שבה אתם משתמשים, כי אני מבין שהיא סוג של מנגנון הגנה שלכם מהרגשות שעולים בכם, אני רוצה לומר שהתגובות והסגנון שלהם רק מחזקות את דעתי.

עכשיו תארו לכם שזו לא היתה ילדה, אלא נער בן 13, עם אותם מכנסונים ואותו מבט פתייני. סתם בשביל שתבינו כמה התרגלתם לפרסומות...

Posted by Nati Epstein on Wednesday, August 26, 2020

"הפכנו להיות חברה אלימה, שיכולה בקלות להעלים עין מילדה בת 9 שהועמדה כמו דוגמנית מבוגרת, ולכן גם נראית מבוגרת. במקום לחייך היא כבויה, מביטה למעלה. לכו קיראו בפוסט הזה את תגובתן של נשים שנאנסו ומה הן חושבות על התמונה, מה היא עושה להן. לכו קיראו את התגובות בעמוד של הילדים של קסטרו על אותה התמונה. ודבר אחרון, אתם יותר ממוזמנים לא להסכים איתי, אבל האלימות שבשפה שלכם, שכבר כ"כ מקובלת בחברה שלנו, מעציבה אפילו יותר מהתמונה".

בין התגובות, בלטה גם תגובתה של גולשת שהזדהתה כמנהלת השיווק של הרשת וכתבה: "במקרה ממש אני מנהלת השיווק של קסטרו. כל מה שאתה רואה ותיארת כאן הוא פרי דמיונך. הילדה מלאת ביטחון, משירה מבט למצלמה. לא רואה אותי ועוד אלף כמוך ממטר. כי ככה הילדים והילדות של שנת 2020 - חזקים, אינטליגנטים, בטוחים בעצמם ובעיקר עושים מה שטוב להם. ככה בנונשולאנט. מבט מושפל? בדיוק להפך. צילום מלמעלה? ברור כי זו זווית פצצה. הילד בלבוש מלא? ומה הילדה ערומה? אמיתי שלא הבנתי. מציעה לך לחשוב על זוית נוספת לפוסט שלך". 

הגולשים לא נשארו אדישים לתגובה הזו, ורבים הגיבו בזעם בתת שרשור נוסף בפוסט: "שימוש בתמונה מהסוג הזה במסווה של ליברליות ו'העצמה' הוא בדיוק הדוגמא להחפצה של נשים בתרבות האונס לעומת נשים שלוקחות בעלות על המיניות שלהן בהתנגדות לתרבות האונס. את עוד אישה שמדבררת את הפטריארכיה בשם בצע כסף וזה די דוחה".

הפוסט של מרקוביץ' היה רק יריית הפתיחה לדיון הסוער שהתפתח ברשתות החברתיות, והוא החל לככב בפידים של גולשים בפייסבוק ובטוויטר. "שימו לב לפרסומת החדשה של הילדים של קסטרו: ילד עומד באופן רגיל ומישיר מבט למצלמה, בעוד הילדה יושבת בפישוק רגליים משל מצלמים אותה לסרט פורנו ילדים. אח"כ אנחנו מתפלאים שנער בן 17 אונס בת 12 וקורא לזה הסכמה או שנערה בת 16 נאנסת ע"י נערים בני טובים שטוענים כי 'נגררו לסיטואציה', כתבה גולשת בפוסט נוסף שעלה בפייסבוק.

כאילו, בא לי להיות בצד הליברלי שאומר שלא צריך לדכא נשיות אצל ילדות, או שאין פה רמיזה מינית מפורשת והכל בראש של המסתכל....

Posted by Shahaf Yinnone on Thursday, August 27, 2020

בעמוד הפייסבוק הרשמי של החברה מתחת לתמונה המדוברת, ניתן היה למצוא בין מאות התגובות שזעקו "פדופיליה" ו"חרם", גם תגובה מצד הרשת בה נכתב: "צר לנו שאלו התחושות, כמובן שלא הייתה שום כוונה כזאת. אנחנו רואים ילדים כפי שהם, פשוט ילדים. שקופצים, הולכים ויושבים איך שמתחשק להם. זו רוח הקמפיין והתקופה".

את מרבית הגולשים התגובה הרגיזה אף יותר והם כתבו: "היתממות ובלבול מוח. לא קונים את זה. תרתי משמע. שנו את הפרסומות הפדופיליות או שתוחרמו", "הילדים של קסטרו, תורידו את התמונה עכשיו או שלא יקנו מכם יותר! ביזיוןןןן מעודדים פדופיליה בושה לכם" ו"הילדים של קסטרו, כן אתם בול ברוח התקופה, ברוח החפצה של ילדות קטנות ושימת דגש על המיניות שלהן. כולנו יודעים שאתם לא כאלה תמימים!! ידעתם היטב שהתמונה הזו טעונה במיניות, ודווקא בגלל זה השתמשתם בה. אז הציבור כאן להוקיע את התופעה הזו, ולהקיא מתוכו את מי שנותנים לה יד!".

סערת הפוסט הנוכחית אינה הראשונה השנה בה מוצאת עצמה הרשת ככוכבת הראשית ולא בנסיבות חיוביות. ביוני הבמאי רועי כפרי נאלץ להתנצל לאחר שפרסומת לרשת ברוח הספארי, בכיכובן של רותם סלע וריף נאמן, זכתה למתקפה ציבורית זועמת לאחר שהואשמה בגזענות. נטען כי בעיצומן של מהומות על רקע גזעני, מהאלימות שידעה ארה"ב, הפרסומת שהציגה את הכוכבים הישראלים הלבנים כשהם מוקפים בצעירים כהי עור בלב הג'ונגל, היא בוטה ועשויה בטעם רע.

• סערה ברשת: "הפרסומת של קסטרו גזענית"



• תודה קסטרו על פרסומת פמיניסטית נהדרת

בתגובה לדברים, העבירו לנו ממשרד יחסי הציבור של קסטרו תגובה שנכתבה ע"י סמנכ"לית השיווק של קסטרו לפוסט אחד מני רבים שהתלוננו ברשתות החברתיות בנושא: "איך רואים שגבר כתב את הפוסט הזה. לא סתם גבר, גבר שלא הבין שהעולם משתנה. למה? תבין, ב-2020, זה לא בשבילכם. לא איך שאנחנו מתלבשות. לא איך שאנחנו מדברות. לא איך שאנחנו מסתכלות ימינה או שמאלה מלמעלה או מלמטה. אם אני שמה ג׳ינס קצר זה כי בא לי/חם לי/נוח לי/לא עניינך למה. ילדה שיכורה שבקושי מצליחה לדבר - לא רוצה שיאנסו אותה עשרות גברים. ילדה שמסתכלת בשיא הביטחון למצלמה - לא חושבת עליך. על מה שאתה רואה. על איך זה מתפרש בעיניך. היא חושבת על עצמה. ככה טוב לה.

"מה תעשה? תשאל את עצמך למה אתה רואה בזה משהו פתייני. בילדה. קטנה. בשורטס. מאושרת לומר שבעלי פשוט ראה בזה קמפיין חזרה לבית הספר מלא סטייל. מציעה לכולם לפקוח את העיניים. מור פסו אבלגון, סמנכ"לית השיווק של קסטרו, אמא ל-2 בנות (בנות 6 ו -3 וחצי)".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר