תיעוד: הרס משמעותי בבית הכנסת בביירות

בית הכנסת "מגן אברהם", שנפגע במלחמת לבנון הראשונה, שופץ לפני עשור • בשל קרבתו לנמל ביירות, הוא ספג נזקים משמעותיים מההדף של הפיצוץ

צילום: אי.פי // בית הכנסת "מגן אברהם" לפני הפיצוץ

הפיצוץ בנמל ביירות ב-4 באוגוסט הותיר אחריו את הבירה הלבנונית חרבה: יותר מ-180 הרוגים, כ-6,000 פצועים, 300 אלף עקורים, עשרות נעדרים והערכת נזק כוללת של כ-15 מיליארד דולר. במסגרת הנזק הכולל יש מוסד יהודי, שספק גדול אם הוא יהיה בסדר עדיפות גבוה בפעולות השיקום, בית הכנסת "מגן אברהם" שברובע ואדי אבו ג'מיל - במרחק של כשני קילומטרים בלבד מאתר הפיצוץ.

בית הכנסת נבנה ב-1925, ושימש את הקהילה היהודית המקומית. בעשור שלפני הקמת מדינת ישראל, הוא שימש תחנת מעבר לעולים בלתי-לגאליים לישראל. במלחמת לבנון הראשונה, הפצצה של חיל האוויר הובילה לפגיעה בגג בית הכנסת, אך בספטמבר 1982, עם התקדמות צה"ל לתוך ביירות - נערכה במקום תפילה בראשות תא"ל איציק מרדכי.

עוד בנושא:

הזעם בלבנון: חיזבאללה בפאניקה

"אני יהודי-לבנוני וגאה בזה": תושב ביירות לשעבר כואב את האסון

חרירי על הפיצוץ: "הם הרגו את ביירות"

עשרות הרוגים ואלפי פצועים בפיצוץ בנמל ביירות; אנשי חיזבאללה התפרשו בזירת האסון

מקורות בכירים בביירות: "איומי ישראל להפגיז תשתיות בלבנון - הכרזת מלחמה"

משנות ה-90 נותרו בלבנון יהודים ספורים, אם בכלל, ולא נותרה קהילה שתתחזק את הבית כנסת. הוא שופץ ב-2010 בעזרת תרומות מיהודים יוצאי לבנון, אולם סרטון שמתעד את ההרס בו כתוצאה מההדף - ממחיש שמשימת השיקום שלו תהיה לא פשוטה. מהסרטון עולה כי דלתות נעקרו, חלונות ומעקי מדרגות נשברו, זכוכיות התרסקו וחלק מהגג קרס.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר