בצד המקצועי, המנג'רים מודאגים ממצבו הבריאותי של הרוכב האירי דן מרטין. מרטין נפצע בקטע השני בקריטריום דופינה, ונחשב לאחד הרוכבים המרכזיים שעליהם בנו בקבוצה כמועמדים להתחרות על מקום בעשירייה הראשונה בדירוג הכללי.
בצד שמחוץ לכביש, הנהלת המועדון מתמודדת עם טרדות מסוג ישן, כאלה שבהן נתקלה כמעט בכל מרוץ בשנים האחרונות. בשנת 2018 ליוויתי את הקבוצה - אז בשמה המקורי ישראל סייקלינג אקדמי - לוואלטה אנדלוסיה שנערך בספרד. זה היה כשהקבוצה עדיין רכבה בדרג הפרו־קונטיננטל, אבל זה לא הפריע לשונאים.
עוד לפני היציאה לקטע הראשון בתחרות הוזהרתי ממפגינים שעשויים להעכיר במעט את האווירה הספורטיבית בקבוצה, שכוללת רוכבים מיותר מ־15 מדינות וכאלה שמחזיקים באמונות מגוונות - החל מיהדות, דרך נצרות ואסלאם ועד לכאלה שמאמינים רק בעוצמה שמפיקות הרגליים שלהם.
לא עבר יותר מדי זמן עד שצופים חמושים בדגלי פלשתין ובשלטי מחאה בספרדית עם ציורים ברורים של תמרורי אין כניסה "קישטו" את המסלול שבו עבר הקטע. בשיחה עם אחד מכוכבי הקבוצה אז, רובן פלאזה, הודה הרוכב הספרדי שזוכה לכבוד רב במדינתו: "לכל אחד מאיתנו יש דעה, זה ברור, אבל אנחנו עוסקים בספורט, וכשיש כאבים ברגליים לא חושבים על הקונפליקט בין היהודים לערבים".

בדובאי ביקשו מהרוכבים חתימות
עכשיו - שבוע לפני החגיגה הגדולה בניס שבריביירה הצרפתית - קולות המחאה נגד השתתפות הקבוצה הישראלית בטור דה פראנס הולכים וגואים מחדש. בינתיים, ברשתות החברתיות מופץ קמפיין שקורא להרחקתם מהטור, אבל בקבוצת סאן, לא תופתעו לשמוע, לא מופתעים.
"אני נרגש מכך שישראל ואיחוד האמירויות הגיעו להסכם שלום", אמר השבוע סילבן אדמס, מבעלי קבוצת סאן, "בשנת 2018, כשירושלים, תל אביב ובאר שבע אירחו את שלושת ימי הפתיחה של הג'ירו ד'איטליה, אירחנו בארץ קבוצה מאיחוד האמירויות שהתקבלה בזרועות פתוחות על ידי הקהל הישראלי".
אגב, לאחר שהג'ירו חזר לאיטליה, כבר בקטע הרביעי שנערך בסיציליה חוו צמד הרוכבים הישראלים גיא שגיב וגיא ניב מפגן מחאה גדול לאורך הקטע. "הם רק מוסיפים לי יותר מוטיבציה", אמר אז ניב.
שנתיים לאחר מכן ה"רומן" של אדמס עם מדינות המפרץ נמשך. בתחילת העונה, רגע לפני פרוץ הקורונה, אירחה איחוד האמירויות את הטור הרשמי שלה - שתופס תאוצה כמרוץ יוקרתי ונחשב - שאליו כבר קיבלה הקבוצה הישראלית הזמנה רשמית. "הקבוצה רכבה לאורך כל המרוץ ברחובות דובאי, כשבצידי הדרכים קהל אוהדים מקומי, שבסיום הקטעים ביקש מהם חתימות, צילומי סלפי ומזכרות עם סמלים של מדינת ישראל ובראשם מגן דוד", סיפר אדמס.
טור האמירויות נקטע באמצע עקב התפרצות נגיף הקורונה וגילוי של כמה נשאים חיוביים בקרב מארגני התחרות. לאחר שהפאניקה נרגעה, הרוכבים שוחררו מהבידוד שבו שהו במלון ומיהרו לעזוב את המדינה. אדמס, ששהה בדובאי יחד עם שותפו לבעלות הקבוצה רון בר און, לא המשיך מייד לישראל אלא עצר לפגישה עם נסיך בחריין, שאותו פגש ביוני 2019 עת הוזמן לוועידה במנאמה, בירת המדינה מהמפרץ.

"צלף אחד מעל הטור דה פראנס"
את עיקר האש כרגע סופגים בקבוצת סאן בעיקר הרוכבים הצרפתים רודי ברבייר, אלכסיס רנאר והספרינטר הוגו הופשטטר, שגם מתוכנן להיכלל בשמינייה הפותחת של סאן לטור דה פראנס. אתמול ביקש חבר הפרלמנט הצרפתי מאיר חביב לאבטח את קבוצת סאן ("האם צריך להזכיר את טבח הספורטאים הישראלים באולימפיאדת מינכן בשנת 1972?"), לאחר שחשף בדף הפייסבוק שלו קריאות נגד הקבוצה הישראלית.
ארגון ה־BDS פרסם את שמותיהם ותמונותיהם של ברבייר, רנאר והופשטטר וכתב: "שלושת הרוכבים הצרפתים האלה יתמודדו בטור דה פראנס תחת הצבעים של ישראל סטארט־אפ ניישן, שפועלת לקידום האפרטייד הישראלי באמצעות הספורט. אל תהססו לרשום תגובה בדף הפרטי של כל אחד מהם כדי לבקש מהם לא להשתתף בפעילות השערורייתית הזאת".
הפרסום גרר שורה של תגובות הקוראות לפגיעה ברוכבים, כגון: "צלף אחד מעל הטור דה פראנס" ו"ירי ציפורים, כמו שעושים בפלשתין".
לאדמס יש משפט קבוע שבו הוא נוהג להשתמש מהדקה הראשונה שבה הציגו הוא ובר און את הקבוצה במסיבת העיתונאים במרכז פרס ביפו בשנת 2017: "דרך הספורט אנחנו בונים גשרים וחברויות חדשות, תוך כדי שבירת מחסומים כדי להביא ליחסי שלום חמים עם השכנים שלנו".
כעת, שבוע לפני השיא הגדול ביותר של הקבוצה שבה הושקעו השנה מיליוני יורו, אדמס יקווה שקולם של אוהדי הספורט ברחבי צרפת יגבר על אלה שקוראים להחרים אותם.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו