העולם התזזיתי והמרושת שאליו גדלו ילידי שנות האלפיים, מייצר ביקושים רבים לצורך ליצור ערך ממשי לחברה. אלא שמימוש האתגר הזה נראה מורכב בסביבה בעלת סף ריגוש גבוה והיעדר קשב לתהליכים ארוכי טווח. במצב זה בולטת חשיבותה של היזמות. היא בפירוש אחד הדברים החשובים להצלחה כיום, ואת המיומנות הזו לא בהכרח רוכשים בבית הספר.
האם ניתן ללמד מישהו להיות יזם?
"אם המטרה הנכספת היא השקעה בהגדלת מספר היזמים, צריך להתחיל את הלימוד משלב מאוד מוקדם", מסביר ד"ר יוסי מערבי, סגן דיקן בית הספר אדלסון ליזמות במרכז הבינתחומי הרצליה, "החל מגיל הפעוטון, מהמשפחה וממערכת החינוך, שם מתחילה להתעצב אישיותו".
מערבי מתייחס למחקר ארוך שנים העוסק באישיות של היזם, ולפיו "הטענה העיקרית היא שליזמים יש תכונות אישיות שמאפיינות אותם - ובהן מסוגלות עצמית, אישיות פרו־אקטיבית, יכולת יצירתיות ועקשנות, עמידה בלחצים ועוד. חלק מהן גנטיות, אבל על חלקן ניתן להשפיע דרך הסביבה מהגיל הרך. בגיל ההתבגרות האישיות כבר מתעצבת וזה עשוי להיות מאוחר מדי".
![ד"ר מערבי צילום: אורן שלו](/wp-content/uploads/2022/02/OREN-SHALEV_T5734734.jpg)
ככלל, מערבי סבור כי בישראל יש פוטנציאל יזמי אדיר. "יחסית לעובדה שמערכת החינוך לא מחויבת מאוד לעניין, עד כה ההישגים מרשימים. עם זאת, רצוי בהחלט לשפר את התחום עוד יותר באמצעות מערכת חינוך מחויבת שתסייע להעניק לילדים גירויים וסביבה תומכת. לא כולם יהיו יזמים, אבל הרווח הוא מעצם התהליך - גם מי שלא ייעשה יזם עדיין יכול לאמץ התנהגות יזמית ולרכוש שורת יכולות שיעזרו לו ולסביבתו".
מערבי מוסיף כי "במסגרת בית הספר ליזמות בבינתחומי אנו מקפידים לשלב בין דיסציפלינות ולקיים קורסים מעורבים (למשל, מינהל עסקים ותכנות), כך שכל אחד נפתח לדבר את השפה של 'האחר', לומד את הערך שהצד השני מוסיף לו, והממשק ביניהם מסייע ליזמות".
הצמיד שיציל מטביעה
בישראל קיימות כמה תוכניות עיקריות של יזמות לנוער, המתפרסות על פני גילי העשרה. הארגון הוותיק "יזמים צעירים ישראל" (חלק מארגון בינלאומי שבו חברות 120 מדינות) קיים זה שני עשורים. בישראל משתתפים בו כ־3,000 תלמידים בגילי 17-14. בכל שנה הארגון עורך מיזם שמטרתו להכשיר בני נוער ליזמות עסקית, הקמת חברה והמצאת מוצר - החל משלב הרעיון ועד שלב המכירה.
הילה אפרים (15) היא מנכ"לית חברת סיגמא, שהוקמה על ידי תלמידים מבית הספר מקיף י"ג מראשון לציון בפרויקט "יזמים צעירים
לישראל". החברה פיתחה צמיד חכם המחובר לאפליקציה המתריעה להורה בזמן אמת שהילד שלו נמצא בסכנת טביעה בבריכות פרטיות. ההתרעה נשלחת להורה, לשכנים ולמוקדי חירום בעיר הספציפית. כמו כן, הצמיד מתריע לרמקול המשמיע אזעקה חזקה לבית ההורים. החברה זכתה בתחרות בישראל ובסוף חודש יולי אף זכתה במקום השני בתחרות בינלאומית שהתקיימה אונליין ובה השתתפו כ־40 מדינות. כמו כן, ברשות החברה אבטיפוס מתקדם והיא מקדמת קמפיין הדסטארט בשם "צעירים מצילים חיים" במטרה לפתח את המוצר.
"לא חשבתי שאהיה יזמת בגיל כל כך מוקדם", משתפת הילה, "צריך להרחיב את לימודי היזמות במערכת החינוך במטרה לפתח שורה של כלים חשובים ובהם עבודת צוות, עמידה בזמנים וכמובן דרייב חזק שמניע את כולם".
על תחושות הסיפוק האישיות שלה משלב הפיתוח היא מספרת: "זו תחושה מאוד מעצימה לדעת שמישהי בגילי יכולה להשפיע על משהו כל כך גדול וחשוב. אני חולמת בגדול וברור לי שאהיה יזמת בעוד הרבה דברים בעתיד. המהלך הנוכחי ילווה אותי בהמשך החיים".
היזמת שתציל את כדור הארץ?
עמותת "יוניסטרים" פועלת בשותפות אסטרטגית עם הפדרציה היהודית של לוס אנג'לס, רשות החדשנות ומשרד החינוך. תוכנית הדגל בעמותה היא בת 3 שנים (גילי 17-14) שבמסגרתה בני נוער מהפריפריה הגיאוגרפית־חברתית מקימים ומנהלים חברת סטארט־אפ של ממש, מובילים יזמות קהילתית ורוכשים כישורי תעסוקה. את בני הנוער מלווים אנשי עסקים המהווים עבורם מודל לחיקוי.
יסמין הנן, בת 16 מג'וליס, היא מנכ"לית של חברת סטארט־אפ שפיתחה במסגרת פעילות קבוצתה בשנה השנייה ב"יוניסטרים" עם עוד 30 בני ובנות נוער מהמועצה.
![יסמין הנן](/wp-content/uploads/2022/02/יסמין הנן חניכה בעמותת יוניסטרים.jpg)
מתוך 30 היזמים שבקבוצה, לא פחות מ־25(!) הן בנות - נתון מעודד מבחינה מגדרית, המעיד על אופי הפעילות של יוניסטרים בג'וליס המעצימה בנות נוער בפרט. "לבנות יש יכולת התמדה והן צריכות לעשות זאת יותר", קובעת יסמין. הקבוצה מפתחת בקבוק שמורכב מחומר אורגני המתכלה במים. הפיתוח עשוי להוות חלק מפתרון לבעיה עולמית, שכן חלק ניכר מהזיהום בים הוא מפלסטיק.
כיזמית שאפתנית במיוחד, יסמין כבר קובעת לעצמה יעדים ארוכי טווח. כמי שלומדת במגמות פיזיקה ומדעי מחשב היא כבר חולמת על פתיחת מרכז חלל בצפון, לא פחות. "אנשים רבים בסביבתי מוותרים על החלומות שלהם כי אין להם מרכז כזה בהישג יד", אומרת יסמין, "אני רוצה להביא אותו אליהם".
לפני כמה שבועות הציגו יסמין וקבוצתה, באנגלית, את המיזם בפני ועדת השקעות בינ"ל של יוניסטרים שהורכבה מאנשי עסקים בכירים במשק, במטרה לגייס סיוע כספי לפיתוחו. "יזמות היא משהו שניתן וצריך לפתח. בכל שנה אנו פוגשים עוד אתגרים שמעלים את הביטחון העצמי ומגבשים אותנו לקראת אתגרים עתידיים", אמרה בחיוך.
"על כל יזם יוצא דופן כמו תומאס אדיסון, סטיב ג'ובס או אילון מאסק, יש אלפי יזמים נהדרים בעולם שמקימים חברות וארגונים מצליחים שהם הבסיס לכלכלה", מסכם ד"ר מערבי, "אפשר בהחלט לתת השראה לילדים דרך הדמויות יוצאות הדופן הללו, אבל חשוב גם להבין וללמד את הדפוסים היותר רווחים בקרב רוב היזמים".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו