סוף עידן: בואינג מפסיקה לייצר את הג'מבו

חברת בואינג הודיעה על הצעד, שהיה צפוי אך הוקדם בעקבות משבר הקורונה • המטוס האייקוני היה אהוב על הנוסעים, אך נחשב לבעייתי מבחינה כלכלית

צילום: איי.פי - ארכיון // בואינג נפרדת ממטוס הנוסעים האהוב

טלטלה בעולם התעופה: יצרנית המטוסים בואינג הודיעה היום (רביעי) על הפסקת ייצור מטוס ה-747 ("ג'מבו") כחלק מסדרה של שינויים משמעותיים שנובעים מהפסדי ענק שהגיעו ל-2.4 מיליארד דולרים.

המנכ"ל דייב קלהון אמר כי נבדקת גם אפשרות של קיצוץ כוח האדם בנוסף לפיטורים של 10% מהעובדים שכבר בוצעו. עוד נמסר כי ייצור של דגמים אחרים של החברה, כדוגמת ה- 737MAX יהיה איטי מהצפוי בעקבות ההפסדים הרבים.

הסיבה העיקרית לפרידה מהמטוס היא חוסר הכדאיות הכלכלית. רוב חברות התעופה התכוונו להיפרד מהג'מבו בשנים הקרובות, וחלקן (בריטיש, KLM וקוואנטאס לדוגמה) הקדימו ועשו את זה עכשיו.

 

בשנה שעברה הוציאה גם חברת אל על את צי מטוסי ה-747 שלה משירות, והחליפה אותו במטוסי 787 "דרימליינר". הג'מבו, על אף היותו פופולרי בקרב הנוסעים, נחשב למטוס לא כלכלי מבחינת מרבית חברות התעופה, בשל גודלו והעובדה שהוא מצויד בארבעה מנועים. ריבוי המנועים מגדיל את צריכת הדלק ביחס למטוסים בעלי שני מנועים, והעובדה שיש צורך במאות נוסעים בכל טיסה על מנת לכסות את העלויות הגבוהות מקשה מאוד על הפעלת המטוס באופן רווחי. 

בנוסף, שוק התעופה חווה עד למשבר הקורונה תהליך של מעבר למטוסים בעלי תפוסה נמוכה יותר, שטסים ישירות גם לנמלי תעופה פחות מרכזיים. זאת במקום הרגלי הטיסה מהעשורים הקודמים, שבהם היה נהוג לטוס במטוסים בעלי תפוסה גדולה לנמל תעופה מרכזי, ומשם להמשיך במטוסים קטנים יותר ליעד הסופי.

"ההשפעה של הקורונה על תחום התעופה מוסיפה להיות קשה, הרבה מעבר למצופה", אמר קלהון. הקורונה הותירה את תחום התעופה בפני משבר שטרם נראה לו סוף, אך עבור בואינג מדובר בתוספת משמעותית עקב העובדה שהחברה כבר הייתה תחת קשיים כלכליים בעקבות שתי התרסקויות מטוסי ה-737MAX בשנה שעברה.

מקור בחברת בואינג מסר ל"ישראל היום" כי המטוסים האחרונים מהדגם שכבר הוזמנו ימשיכו להיבנות עד שנת 2022. העובדים על פס הייצור יועברו ברובם הגדול להרכבת דגמים אחרים.

בואינג נפרדת ממטוס הנוסעים האהוב // צילום ארכיון: איי.פי
בואינג נפרדת ממטוס הנוסעים האהוב // צילום ארכיון: איי.פי

בתוך כך, ענקית התעופה הודיעה כי הפסדיה ברבעון הראשון של שנת 2020 עומדים על 2.4 מיליארד דולרים, בעיקר בעקבות ירידת המכירות ב-25% לסכום של 11.8 מיליארד דולרים בלבד. המנכ"ל קלהון הוסיף כי "השירותים הממשלתיים, תוכניות הביטחון והחלל מספקים לנו יציבות קריטית להמשך קיומה של החברה. אנחנו נוקטים בפעולות המרביות כדי להבטיח את עתיד החברה והעובדים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר