ב-1974, בעקבות מלחמת יום הכיפורים, נזקק חיל-האוויר לתשובה כנגד שתי בעיות קשות: פעולה באזורים המוגנים בטילי נ"מ ובלימת טורי שריון הנמצאים בתנועה. מסוקי-קרב נראו כפתרון אפשרי לשתי הבעיות. לחיל-האוויר כבר היה ניסיון בהפעלת מסוקים חמושים, אך אלה היו מסוקי סער מוסבים, שלא זכו לשימוש מבצעי מלא. מסוק הקוברה, שהופעל בהצלחה בווייטנאם, נמצא כפיתרון מתאים, וכבר ב-1975 החלו להגיע ארצה מסוקים מסוג זה.
צפו בפרשן התעופה אהרון לפידות:
מגישה: דניאל רוט, צילום: דורון פרסאוד, ארכיון: פז בר, דובר צה"ל
טיסת הבכורה של מסוקי ה"קוברה" התקיימה ב-13 במאי 1975 אבל רק בדצמבר 1977 הוקמה באופן רשמי טייסת "מסוקי הקרב הראשונה". ההזנקה המבצעית הראשונה של מסוקי הקרב הייתה באפריל 1980 כנגד חוליית מחבלים שחדרה ארצה מגבול ירדן. ביוני 1982, במהלך מלחמת לבנון הראשונה, נפלו שני מסוקים ראשונים ונהרגו שני טייסים ראשונים במערך מסוקי הקרב של צה"ל.
ביולי 1985 הוקמה טייסת הקוברות השנייה בחיל האוויר, טייסת "המשפחה הלוחמת", עם קליטת מסוקי קרב חדשים מארה"ב החל מ-1983. לאורך השנים השתתף מסוק ה"צפע" בפעילות המבצעית של חיל האוויר, רשם גיחות רבות בתקיפות מדויקות ובסיוע לכוחות הקרקע. במלחמת לבנון השנייה הייתה זו טייסת מסוקי הקרב שביצעה את הכמות הגדולה ביותר של גיחות ושעות טיסה בעיקר בסיוע לכוחות הרקע. צוות מהטייסת זכה לציון לשבח על ידי הרמטכ"ל על פעילותם במלחמה. כן השתתפו מסוקי הקרב באופן פעיל בשנים האחרונות בלוחמה בשטחים, ב"עופרת יצוקה" ובמבצע "עמוד ענן".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו