יצרנית הרחפנים הגדולה בעולם DJI משיקה היום (ראשון) בישראל את ה-Mavic Air 2 - ואנחנו כבר זכינו להטיס אותו בשבועיים האחרונים, רגע לפני שהוא נוחת על המדפים. ה-Air 2 מציג חידושים טכנולוגיים לצד יכולות צילום משופרות, וזמן טיסה ארוך הרבה יותר בשל סוללה משודרגת.
מה באריזה?
מחירו של ה-Mavic Air 2 בישראל הוא 3,299 שקלים, דרך בנדא היבואנית הרשמית, לערכה הבסיסית הכוללת: רחפן, שלט, סוללה ומטען. אם אתם לא מכירים את עולם הרחפנים ורוצים להתנסות בפעם הראשונה - לכו על הערכה הזאת.
אנחנו קיבלנו את הערכה המורחבת, שמחירה בישראל הוא 4,149 שקלים, וכוללת גם 2 סוללות נוספות, רכזת טעינה להטענת מספר סוללות (אפשר שלוש במקביל), תיק צד ו-2 סטים (ס"ה 8 יחידות) של פרופלורים, כבל USB Type-C, מתאם ההופך את הסוללות גיבוי למטען נייד (Power Bank), והחידוש המעניין ביותר: שלושה פילטרים שיקטינו את כמות האור שנכנס לעדשה.
חיבור
את הרחפן מטיסים בעזרת אפליקציית DJI Fly של החברה שזמינה לאנדרואיד ולאייפון. תהליך ההתקנה הראשוני קצת ארוך וידרוש מכם לעדכן התוכנה (שכוללת עדכון מפות ואזורי הטסה), לבצע כיול (קליברציה), להפעיל את בקר השליטה של הרחפן (הג׳ויסטיק), פלוס כמה לחיצות וחיבור פיזי באמצעות כבל לסמארטפון שמגיע בתוך האריזה. בקיצור, אל תבנו על לפתוח את הקופסה ולהתחיל להטיס מיידית ותפנו לתהליך לפחות 20-25 דקות.
עיצוב
העיצוב של הרחפן עצמו מרשים ונקי עם קווים חלקים בצבע לבן-אפור-שחור. ולמרות שהחומר העיקרי ממנו עשוי ה-Mavic Air 2 הוא פלסטיק בשביל לחסוך בעלויות ולשמור על משקל נמוך, הרי שניכר שאיכות הבנייה שלו עדיין גבוהה. להבי הפלסטיק (פרופים) שלו מורכבים על בסיס אלומיניום, ובחלקו התחתון נמצאת נורה שתוכלו להדליק בלחיצה כאשר תטיסו אותו בלילה.
שלא כמו ה-Mavic Pro השלט רחוק של ה-Air 2 נטול מסך ודומה לשלטים הישנים של האקסבוקס. ככל הנראה, גם כאן המטרה הייתה להוזיל עלויות ללקוח (וזה בסדר גמור). השלט מצויד בזרוע ייעודית וחזקה לחיבור הסמארטפון שישמש כתצוגה, יחד עם כבלי חיבור לאנדרואיד או לאייפון (ניתנים להחלפה).
שימו לב שאת מקלות הג׳ויסטיק תוכלו לפרק ולאחסן במקום ייעודי בחלק התחתון של השלט, כך שתוכלו לחסוך מקום בתיק האחסון של הרחפן, וגם כדי שלא יחטפו מכה וישברו פתאום (למרות שיש לכם עוד זוג ספיירים במארז).
שליטה
היתרון הכי גדול ברחפן הזה זה שפשוט קל להטיס אותו ואין יותר מדי מה להתכונן לזה מראש או לפחד. פתאום, בזמן שהרחפן כבר באוויר, הרגשתי שהשליטה בו כל כך פשוטה (למרות שהוא התמודד עם משבי רוח חזקים בהתחלה) ושכל מה שנותר לי לעשות זה להתרכז בזוויות הצילום שאני רואה על המסך בסמארטפון שלי.
וחשוב לציין: למרות שמדובר ברחפן זול עדיין יש לו חיישנים שיזהו מכשולים מיד ויעקפו אותם באלגנטיות (בתנאי שהתאורה מספיק טובה). מנגד, שימו לב שאתם לא מתבלבלים בין הג׳ויסטקים - השמאלי והימני - ונכנסים בענפים של עץ במקום להרים גובה, דבר שקרה לי בגובה יחסית נמוך וגרם לרחפן ליפול על הקרקע - אבל לשרוד.
למרות זאת, אני עדיין ממליץ להטיס אותו בזהירות ולשים לב איפה אתם נמצאים - במבט אל השמיים או בסמארטפון - ובכל מקרה תוכלו גם לעזוב את הבקר והרחפן ימשיך לרחף באותו המקום בדיוק עד שתגידו לו אחרת. אין לכלי הטיס מערכת קופסה שחורה שתדע לעזור לכם לחקור את ההתרסקות – או לאתר את השרידים (ותודה למדען דייוויד וורן על הטכנולוגיה).
איכות צילום
באור יום הסרטונים נראים פנומנליים (בהתחשב במחיר) גם כשצופים בהם בגודל המלא על מסך גדול. לא מדובר בחיישן הכי מתקדם שתמצאו ברחפנים, אבל אפשר להשוות את האיכות לזאת שתמצאו ברוב מכשירי הדגל מהשנה האחרונה - רק שכאן הצילום הוא מלמעלה והכל נראה מרשים יותר.
כשצילמנו בקרבת הים אפשר לשים לב לתזוזות בסרטונים או בצילומי סטילס, אבל בתנאים רגילים התוצאה נראית נהדרת עם צילום חלק ומאוד מרשים ולא גרעיניים. למי זה טוב? כמעט לכולם - לחובבים, לצלמים מקצועיים לצלמים מתחילים, ולכאלה שרוצים להיכנס לתחום הצילום המקצועי ועדיין מתלבטים (אם אתם יוטיוברים לדוגמה).
תוספת נחמדה ששילבו בחברה הסינית זו האפשרות לבחור בכמה מצבי צילום שישפרו לכם את הסרטונים. לדוגמה: מצב Circle יגרום לרחפן להסתובב סביבכם, אפילו תוך כדי תזוזה, וישמור על עדינה וחלקה יותר (ואז תוכלו לצלם סרטון ממש כמו שאתם מכירים מהקולנוע או מסרטוני תדמית).
פיצ׳רים נוספים שקיימים עוד מהדור הקודם ואתם חייבים לנסות הם מצב "מעקב", כך שהרחפן יודע לטוס לבדו ולעקוב אחרי המצולם מסוים בלי להתנגש במכשולים - אם אתם נגדים רצים או מתאמנים בחוץ - והאפשרות לצלם סלפי באמצעות מחוות הידיים.
זמן סוללה
זמן ההטסה של הרחפן החדש התארך משמעותית ל-34 דקות במקום 21 דקות בגרסה הראשונה (בתנאים אופטימליים). הסוללה הגדולה יותר מגדילה במעט את המשקל של שלו, אך הביצועים נותרו כמעט זהים, עם מהירות מרבית של 68 קמ"ש. סוללת השלט רחוק שודרגה אף היא, והיא מספקת זמן עבודה של 240 דקות.
בפועל הצלחתי להגיע לכחצי שעה של הטסה בתנאים אופטימליים, עם מעט מאוד רוח. ביחד עם הסוללות הנוספות שהגיעו במארז הצלחתי להגיע לזמן הטסה כולל של קצת פחות משעה וחצי.
אזורים אסורים וטווח טיסה
על הנייר ולפי חברת DJI ה-Mavic Air 2 מסוגל לטוס עד לגובה של 10 ק״מ, אך בשל תקנות רגולציה של משרד התקשורת וכוחות הביטחון, לא ניתן להטיס בארץ רחפנים עם תדר רדיו של GHz 5.7, ולכן דגם זה עם טווח מקסימלי של 10 קילומטרים לא יגיע לארץ. אנחנו קיבלנו את הדגם האירופאי בתדר של GHz 2.4, ש"על הנייר" אמור לתמוך בטווח של עד 6 קילומטרים.
ולאיזה גובה הצלחנו להגיע? בפועל ב-500 מטרים בלבד בהטסה בפארק הירקון הרחפן נעצר וקיבלנו התרעה בצבע אדום שלא ניתן לטוס גבוה יותר, ובתוך העיר הגענו ל-100 מטרים בלבד. מניסיון העבר אם תסעו לאזור שומם יותר (כמו הרי יהודה) תצליחו כנראה לחצות את טווח ה-3 ק״מ לכל היותר.
למטיסים מתחילים ממש מוצע מצב טיסה מיוחד שמגביל את הרחפן למרחק של לא יותר מ-30 מטר מהמטיס – בטווח ראייה. כמו כן, אם אתם מרגישים שאיבדתם את הרחפן מזווית הראייה שלכם תוכלו ללחץ על כפתור ה"חזרה לבית" בשלט.
בשורה התחתונה
ה-Mavic Air 2 הוא רחפן איכותי וקל לשימוש ומתאים לכאלה שמחפשים משהו מקצועי עם תוצאות מרשימות, וגם לכאלה שרוצים להתנסות בעולם הרחפנים מבלי להוציא יותר מדי כסף. טווח הקליטה שלו קצת מאכזב (לפחות בישראל), ואיכות הצילום היא לא פחות מפנומנלית.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו