אחת מנקודות הציון החשובות - הן לבעלי העסקים והן ללקוחות - במה שמכונה "אסטרטגיית היציאה" מהמציאות הדיסטופית הנוכחית, היא פעילות הקניונים. אלה ייפתחו מחר, ויפיחו קצת אוויר בגרדרובות של הצרכנים הפרטיים, אבל בעיקר בקופות הרושמות של רשתות האופנה ואצל בעלי הקניונים. חלקם, אגב, הפחיתו דמי שכירות.
בהנהלות מרכזי הקניות המקורים נערכו נמרצות והכינו שלטים, מדבקות, רול־אפים, מתקנים לסוגיהם ואלכוג'ל. בחלק מהקניונים יחלקו לכם מסיכות בחינם, אחרים יפנו אתכם למכונות אוטומטיות סמוכות.
השגרה החדשה ברוב הקניונים תכלול מדידת חום ובדיקת מסיכות בכניסה, עמדות אלכוג'ל, סימון מרחק של שני מטרים, חיטוי וניקיון דרך קבע ועוד. עם רשתות האופנה שיפתחו את סניפיהן נמנות קבוצת פוקס, קסטרו, Hַ&M, קבוצת גולף, דלתא, מאניה ג'ינס ועוד רבות.

חרדת שופינג
בעלי הקניונים מעריכים שרוב החנויות יפתחו את שעריהן, אך הם עדיין לא יודעים להגיד מי יעשה זאת באופן ודאי. מרביתם עדיין היו אתמול בעיצומה של למידת התקנות. בינתיים. שלפנו כמה מהם בעיצומה של קדחת ה־OCD בחללים הריקים של הקניונים.
"יש אצלנו צוות ניקיון מיוחד שעובר שלוש פעמים ביום בכל המקומות בקניון", מציין דן פילץ, המנכ"ל והבעלים של דיזנגוף סנטר בתל אביב. "בכניסה תהיה הפרדת תורים לשמירת מרחק, וכן ימדדו ללקוחות חום. מי שישכח להביא מסיכה, יוכל לקנות אחת בעמדה אוטומטית. בכל השטחים הציבוריים יהיו עמדות חיטוי. צוות סיירים יבדוק כל הזמן מצבי הצטופפות".
עוד משוכה מבחינתם, שלא לכולם יש עליה תשובה, היא מספר המבקרים המקסימלי החדש, שמותר לפי התקנות. "זו שאלה טובה", הוא מחייך, "כי אנחנו מנסים להבין את החשבון. עושה רושם לפי התקנות שבאזור 4,000-3,500 אנשים, לא כולל בחנויות. נקבעו כל מיני נוסחאות, ואנחנו לומדים את זה עכשיו. יש לנו מגדל משרדים ומגורים. נבין את זה עד הפתיחה".
גם משה רוזנבלום, מנכ"ל קניוני עופר, מדבר על "ניקיון פסח" יסודי, אבל לא רק. "אנחנו משלטים את הקניון עם ההנחיות החדשות ונבדוק את הלקוחות עם מדי חום בכניסות. נציב עמדות אלכוג'ל ובנוסף לכך יש לנו מערכת ספירה אוטומטית. כך נדע כמה יכולים להיות בכל רגע נתון".
בקניון הזהב שבראשון לציון ובאושילנד שבכפר סבא צפויים לחלק בתחילה מסיכות ללקוחות. יוסי לגזיאל, מנכ"ל קניון הזהב: "בכל הכניסות לקניון יהיו מתקנים של אלכוג'ל. בהתחלה נחזיק מסיכות לטובת אלה שישכחו ונספק מסיכות. הקניון עבר חיטוי יסודי במקומות הציבוריים, בכניסות ובשירותים".
קניון, לא קופת חולים
אלא שפה יש חידוש. לגזיאל לא רוצה להפוך את הקניון לקופת חולים, וצוותו שוקד על מנגנון של הצבת מערכות אוטומטיות למדידת חום. "אנחנו פחות רוצים להתעסק עם מדידת חום ללקוחות", הוא מודה.
לגזיאל אינו היחיד שלא שש לכך. "אם בדיקת חום לא תהיה מחויבת בהמשך, לא נעשה את זה, כי 70% מהכניסות אצלנו הן עם כלי רכב של הלקוחות ישר לתוך החניון", פוסקת נעמה בליצקי, מנכ"לית קניון מבשרת הסמוך לירושלים. "יש אצלנו מגנומטר שסופר אנשים בכניסה, גם עם כלי רכב, וכך אנחנו יכולים לעצור כניסה לפי ההגבלה".
בקניון שבעת הכוכבים שבהרצליה יישארו סגורים הג'ימבורי והבאולינג. סמנכ"לית השיווק של המקום, הדס למדן־שומרוני, מתייחסת אל מחר בחרדת שופינג אותנטית. "כולנו חוזרים לעולם אחר של צרכנות".

הרשתות הגדולות יפתחו?
רוזנבלום: "אני מניח ש־90-80 אחוזים מהחנויות יעבדו מחר".
פילץ: "עד כמה שידוע לנו, כל הרשתות מתארגנות לפתיחה. אנחנו די משוכנעים שהרוב יפתחו. לגבי המסעדות ובתי הקפה אנחנו עדיין לא יודעים אם יפתחו או לא, כי הם יכולים לפעול רק במתכונת טייק אוויי".
בליצקי: "95% מהחנויות יפתחו, לחלק מהרשתות ייקח יום־יומיים בגלל ההערכות. יש חנויות שכבר הביאו את הסחורה של הקיץ וחלק סידרו כבר בשבוע שעבר. אני בטוחה שהם יעשו מבצעים. לדעתי הם יחכו לתחילת השבוע הבא כשכל החנויות יהיו פתוחות. אנשים צריכים בגדים ולהם יש קולקציות לחסל".
למדן־שומרוני: "אני לא יודעת אם כולם יפתחו, אבל אני מאמינה שהרוב כן. היום הסתובבתי בקניון והעובדים התחילו לארגן את החנויות".
הגבלת מספר המבקרים ברגע נתון לא עלולה לפגוע בהכנסות?
לגזיאל אינו מודאג. "אני מניח שבסך הכל בפריסה של יום שלם, הכמות לא תיפגע באופן משמעותי כי לא כולם מגיעים בו בזמן. העומס הוא בדרך כלל בצהריים ובערב. בשעות העומס נראה איך אנחנו מתייעלים, כדי שזה יהיה יותר נעים וקל".
בליצקי תולה תקוות בתורים לאיקאה. "הדגש כעת יהיה לעזור לשוכרים להניע את הקופות מחדש. בהתחלה, לקניונים השכונתיים יגיעו יותר. אולי בגדולים יפחדו קצת בהתחלה אבל זו רק תחושת בטן".
רוצים להיפטר מסחורה
ניצן אריאל, מנכ"ל קניון עיר ימים שבנתניה, אופטימי אך סבור שמדובר בתהליך מדורג. "בהתחלה יהיו פחות ולאט־לאט יותר אנשים. אלה לא יהיו הכמויות שהיו לאור ההגבלות, אבל לאט־לאט אחרי כשנעבור את מאי וחלק מיוני זה יהיה אחרת".
אתם אומרים שממילא צפויה התנפלות מסוימת. אפשר להסיק מזה שחנויות ינצלו את המצב ויעלימו מבצעים, כמו ברשתות המזון?
תמימות הדעים כאן חוצה גבולות. פילץ: "לרשתות רבות יש הרבה סחורה להיפטר ממנה". גם לגזיאל מעריך שיהיו לא מעט מבצעים משתלמים. דותן: "המטרה שלנו היא לחזק את עשרות בעלי העסקים ולעזור להם לחזור לשגרת פעילות. בתקופה הקרובה נצא במהלך שיווקי רחב לעסקים ולמסעדות שאצלנו". ואילו אריאל מתמצת הכל במשפט אחד: "כולם בשיגעון לחזור לשגרה".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו