במשרד החינוך מדברים על חזרה מדורגת ללימודים, בקבוצות קטנות ובחלוקה על פי ימים. אך את ההצהרות האלה סביר להניח שיהיה קשה עד בלתי אפשרי ליישם. גננות, מורות ומורים ומנהלי אגפי חינוך טוענים כי השאירו אותם מחוץ למעגל קבלת ההחלטות, ומסבירים שמדובר בתוכנית שאין לה סיכוי בשטח.
על פי התוכנית, בכל יום תגיע ללימודים רק חצי כיתת גן או כיתת בית ספר - גם שם, אמורים התלמידים להתפצל לקבוצות קטנות יותר של 6-7 תלמידים. המשמעות היא צורך במספר גדול של כיתות או חללי למידה, דבר שקיים בבתי הספר אך לא בגני הילדים. נוסף על כך, תידרש הכפלת מספר אנשי הצוות וההוראה ביחס ללמידה בשגרה. במשרד החינוך מנסים לעשות ככל שביכולתם כדי לצמצם את הפגיעה בתלמידים, וכבר שבועות שעשרות צוותים עובדים על מנת למצוא פתרונות, אך נראה שיש שאלות שאין עליהן עדיין תשובות.
כך תכינו מסכה מאולתרת צילום: משרד הבריאות
גני הילדים
גני ילדים רבים ממילא צפופים ואינם יכולים לאפשר הפרדה בין הקבוצות. מה קורה בגנים שבהם לא ניתן לחלק את החלל?
לטענת דורית (שם בדוי), גננת בגן בתל אביב: "גם בשגרה העומס על הגן הוא כמעט בלתי אפשרי. גם אם רק 15 תלמדים יגיעו בבוקר, אין לנו שום דרך להפריד אותם ולמנוע מהם לגעת זה בזה. אני מתקשה לראות איך נעמוד בהנחיות האלה של משרד הבריאות". במשרד החינוך אומרים: "החלוקה לקבוצות תיעשה בהתאם למרחבים של המקום".
הילדים בגני הילדים חולקים את אותם צעצועים, כיסאות, שולחנות וכדומה. הנגיף יכול לשרוד על משטחים שונים שעות ואף ימים. מי יחטא את הגן בסיום כל יום?
"גן ילדים זה מקום עם מאות פריטים" אומרת גננת ממרכז הארץ. "הילדים יושבים על אותם הכיסאות ומשחקים באותם הצעצועים. אם מישהו מהם חלילה חולה בנגיף - הוא ידביק את כל חבריו וגם את הקבוצה שתגיע יום לאחר מכן, אלא אם משרד החינוך יחטא מדי יום 20 אלף כיתות גן. אני, כגננת, ממש לא מתכוונת להיות עובדת ניקיון, זה לא התפקיד שלי. אני גם לא רואה איך אני מונעת מהתלמידים לגעת ולשחק בצעצועים. אי אפשר להושיב ילד בן 4 על כיסא כל היום".
בתי הספר
למידה על פי ימים - מה יקרה בבתים שבהם יש 3-2 תלמידים שימי הלימודים שלהם לא חופפים?
"זה יפה שרוצים להחזיר את המשק לפעילות, אבל ברוב הבתים בישראל יש 4-2 ילדים, וחייבים להתחשב בסנכרון ימי הלימוד שלהם", אומרת קרנית, אם ל־3 ילדים מאזור המרכז. "יש לי שני ילדים ביסודי וילדה בת 4 בגן של משרד החינוך. אם כל אחד ילמד בימים אחרים, אין כל טעם בתוכנית הזאת, כי אני עדיין אצטרך להישאר בבית עם אחד הילדים".

למידה כיתתית מרחוק - אם המורה מלמדת חצי כיתה בבית הספר, מה אמור לעשות החלק השני של הכיתה ומי ילמד אותו מרחוק?
"אף אחד לא דיבר איתנו ואף אחד לא התייעץ איתנו", אומר מנהל אגף חינוך ותיק. "אין לנו מספיק מורים בשביל למלא את הכיתות. אין לי מושג איך אני עושה את זה, אין לנו קצה חוט. על כל הדברים שאנחנו צריכים לדעת, אנו מוזנים מהתקשורת. משרד החינוך לא סופר אותנו".
עוד אומר המנהל: "אם מורה מלמד בכיתה, מורה אחר צריך לעשות למידה מרחוק. איך אני יכול לשבץ אם עדיין אין הסכם עם המורים? מישהו יצטרך לשלם להם עבור שעות הלמידה האלה". במשרד החינוך התייחסו ואמרו: "על פי החלופות, תלמידי כיתות א' עד ג' ילמדו בבית הספר בקבוצות קטנות. כיתות ד' עד ו' ילמדו מרחוק. כל בי"ס יקבע לו מערכת שעות".
מי אמור לספק מסיכות ואמצעי הגנה למורים שיגיעו ללמד?
הסתדרות המורים היא אחד הארגונים החזקים ביותר בארץ. כשעובדי ההוראה ממילא מרגישים כי נדרש מהם לעשות מעל ומעבר וזכויותיהם נפגעות, ההסתדרות תצטרך להוכיח להם שהשמירה על בריאותם היא במקום הראשון. בהסתדרות כבר הודיעו כי "כל נושא הקשור בזכויות עובדי ההוראה ייעשה במשא ומתן. ההסתדרות לא תתפשר על בריאותם של עובדי ההוראה".
אורית, מורה לתלמידי כיתות א' באזור השרון, אמרה: "אם משרד החינוך דורש שנתייצב בבתי הספר, אנחנו נדרוש שיספק לנו מסיכות. אני ממש לא מתכוונת לממן את זה. אנחנו פוחדות לחזור ללמד, גם ביומיום הכיתות הנמוכות הן מדגרה של מחלות, אז בטח בימים כאלה".
ממשרד החינוך נמסר: "מערכת החינוך הוכיחה כי היא מגיבה במהירות ובהצלחה למעברים חדים בין שגרה לחירום. בדיוק כפי שהיא הגיבה באופן מיידי לסגירת מוסדות החינוך ובו ביום להפעיל מערך של למידה מרחוק, היא תהיה ערוכה באופן אפקטיבי לחזור באופן הדרגתי לשגרת לימודים תוך שמירה על הנהלים".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו