"הבשמים החדשים נותרים על המדפים בכל העולם"

את חגיגת הפריחה אנו נאלצים לחוות כעת דרך החלון או המרפסת • תעשיית הבישום שהתרגלנו אליה נאלצת להסתגל למצב המאתגר • אך ישנם פתרונות שיוכלו לפצות על הריח החסר ולהחזיר לנו את הניחוחות הנעימים 

צילום: Getty Images // את הטסטרים הוציאו מהפארמים

חג הפסח מביא איתו כמידי שנה את ניחוחות האביב והפריחה המתלווים אליו. אמנם השנה לא נצעד בשבילי הטבע ונריח את הפריחה, אלא נסתפק במשב הריח מהחלון או המרפסת, ואולי גם מבקבוק בושם אביבי. 

כמדי שנה בתקופה זו מושקים בכל העולם הבשמים החדשים שמסמלים יותר מכל את ריחות האביב ומצטרפים לחגיגת הקניות לחג . לרשתות הפארם כבר הגיעו כמויות גדולות של בשמים חדשים, שכנראה יוותרו ללא ביקוש. חנויות הבוטיק, המתמחות בבשמי נישה בהתאמה ורקיחה אישית, סגרו את דלתם לפי צו השעה ונראה שאנו חולקים גורל דומה - הם על המדפים ואנחנו בבתים. 

גם אם קפצתם לפארמים ולרשתות השיווק בוודאי הבחנתם בכך שהטסטרים הורדו מהמדפים מחשש להדבקה, וערבוב הניחוחות שאנו כה נהנים ממנו ייאלץ להמתין. "השנה אין תחושת חג בכלל, פסח זה חג הבשמים", אומר איציק לוי, מנכ"ל חטיבת הקוסמטיקה שסטוביץ, המייצגים מעל 30 מותגי בישום. "בכל העולם משיקים מידי שנה בתקופה זו  כמות גדולה של בשמים חדשים לאור עונת הפריחה וההתחדשות. לנו הישראלים זה תמיד מתחבר טוב כי זה לפני חג הפסח, חג שבו אנחנו אוהבים להתחדש בניחוחות חדשים וגם להעניק כמתנה לאהובים שלנו בשמים. לצערנו, השנה זה משהו שלא ראינו אף פעם, גם לא בעיתות משבר ביטחוני. למעשה ניתן לומר ששוק הקוסמטיקה ברובו נסגר".  

לדבריו במציאות שבה רשתות הקוסמטיקה סגורות, גם באלו שנותרו פתוחות כמו רשתות הפארם ובתי מרקחת פרטיים שמציעים מוצרי קוסמטיקה וטיפוח קונים בהן ממש מעט. "צריכה של קוסמטיקה ובישום נעשית באווירה של חגיגיות, לא כשהראש טרוד בדברים אחרים. אנשים נכנסים כיום לקנות תרופות ומזון עם מסיכות על הפנים, חולפים על פני מדפי הקוסמטיקה וממהרים לחזור הביתה", מתאר לוי את המצב ומוסיף: "אמנם יש גידול במכירות האונליין אך מדובר במספרים לא גדולים. בושם חדש צריך להריח וזה לא אפשרי כרגע. הבשמים החדשים נותרים על המדפים בכל העולם". 

לדבריו גם כשנצא מההסגר לא יהיה ניתן לצמצם את הפער שנוצר. "מה שמעניין את האנשים זה אופן ההתמודדות עם המשבר הוא שכולם שוקלים ומחשבים את הוצאותיהם".  

גם חברות הטיפוח הישראליות המשווקות מעבר לים מרגישות את ההפסדים. גנית אלון סמנכ"ל שיווק של המותג הישראלי לטיפוח ובישום GADE מספרת כי המכירות ירדו דרמטית, והזמנות שהיו צריכות לצאת מחכות. "בארץ יש אומנם התעניינות ורכישות בערוצי האונליין. לקוחות רוכשות מסיכות לפנים ובקבוקי לק, כי אין אפשרות ללכת לקוסמטיקאית או למניקוריסטית ודואגות לטיפוח האישי גם בבית, אבל לא בהיקפים שהיינו רגילים להם בתקופה זו. הבושם החדש שהשקנו כעת זוכה להזמנות בודדות דרך האתר".

רקיחה אישית 

לשחר שוורץ יש מזה כ־5 שנים עסק בשם 'perfuniq' לרקיחת בשמים בהתאמה אישית עם סניפים בירושלים ובשרונה מרקט ואתר פעיל במיוחד עם הזמנות מחו"ל. "לא הרבה ישראלים מכירים בשמים ברקיחה אישית, אבל בכל זאת זו תקופה בשנה שנהגו להגיע יותר לחנויות ומבקשים שנרקח להם בושם פרטי . לצערי בגלל המצב סגרנו לעת עתה את החנויות ואנחנו עושים פגישות דרך הסקייפ והזמנות דרך האתר, אבל זה ממש מעט והן בעיקר הזמנות מחו"ל, בארץ כמעט ואין הזמנות. בושם נחשב למוצר מותרות וזה הענף שנפגע קודם". 

שחר שוורץ // צילום: ספנייר ליאון
שחר שוורץ // צילום: ספנייר ליאון

שוורץ מספר על הלקוחות שלהם: "אלה אנשים שלא מוצאים ברשתות השיווק את הניחוח שהם רוצים, או אלה שרוצים משהו מיוחד רק להם". הייחודיות שלו היא בהכרת האישיות של האדם ובאמצעותה לרקוח לו את הבושם הייחודי לו. לדבריו, "אנחנו מערבבים כ־80 תמציות בהתאמה אישית והתוצאה היא בושם אישי ייחודי שאין לאף אחד בעולם . את המתכון שומרים, כדי שאם הלקוח ירצה להזמין שנית נוכל לרקוח לו שוב".

רענן כהני מבעלי אתר הבישום 'בשמת עדן' מציין כי גם אצלו מגיפת הקורונה השביתה את העסק בתקופה בה אמור להיות שיא המכירות. "זו תקופה שאנשים רוצים להתחדש בבושם חדש, עם הכניסה לעונת האביב, אבל המצב גרם לאנשים בתקופה של אי ודאות לוותר על בישום". 

כהני מציין כי הוא מחזיק בשמי נישה שלא תפגשו באף חנות אחרת בארץ ולחברה יש זכיינות בלעדית למספר בשמים צרפתיים ואיטלקיים. גם אצלם המכירה נעשית על ידי ייעוץ והתאמה אישית לכל לקוחה ולקוח. לדבריו, כל לקוח בשלב הראשון ממלא שאלון העדפות ובסיומו הם ממפים את התוצאות ורוקחים על בסיסן 3 דוגמיות. "בימים אלה אנחנו ממשיכים לבצע אבחון דרך האתר באופן ממוחשב וקבלת דוגמיות עד הבית מתוך מבחר של כ־27 בשמים שקיימים, אבל מרגישים את הירידה המשמעותית בהזמנות", מתאר כהני.

אנטואן // צילום: יח"צ
אנטואן // צילום: יח"צ

גם שלוש חנויות הבוטיק לבישום 'אינדיווידואל' סגרו את הדלתות עם ההחלטה על הסגר. הבוטיק מחזיק מגוון רחב של בשמים מיוחדים ביבוא ובמהדורות מוגבלות. "מדובר בבשמי נישה שלא קשורים לבתי אופנה, בשמים בהרכב של תמציות מרוכזות. ההתאמה מתבצעת על ידי תשאול אישי ומילוי שאלון, וכך אנחנו יודעים להציע כמה אופציות מהבשמים שעל המדף", אומר אנטואן האחראי על המותג.

על המצב הוא מספר, "לפני חג פסח זה שיא המכירות אך כעת רק אתר האונליין פועל ואפשר לקנות דוגמיות להתנסות והמחיר מתקזז אם הלקוח מבצע לאחר מכן רכישה של בושם בגודל מלא". על הצרכנים הישראלים הוא מספר כי "הרוב אוהבים ליום יום ניחוח רענן – סבוני. אולי זה בגלל שאנחנו ארץ חמה, אבל לערב יש רבים שאוהבים ניחוח דומיננטי שישאיר נוכחות במקום אליו הם הולכים. לרוב תושבים מחו"ל חוזרים לאותו בושם שהזמינו ואילו הישראלים לא מקובעים ובהזמנה חוזרת מעדיפים לשנות ניחוח, אבל בהחלט חשוב לישראלים שהבושם יהיה עמיד לאורך זמן, בעיקר בגלל שאנחנו מדינה עם מזג אוויר חם ומזיעים הרבה". 

הרגלי הבישום של הישראלים 

בניגוד לאירופאים השמרנים, נראה כי המגמה האופיינית לישראלים היא גיוון והתחדשות. כמו כן, נראה כי הישראלים מעדיפים בושם לבוקר עם ניחוח קליל,  ניחוח פרשי ורענן, וניחוח יותר דומיננטי – קלאסי מעט מתובל לשעות הערב, ובכל מקרה הישראלים מחפשים בשמים עמידים שלא מתנדפים מהר.

עבור מי שאינו בקיא בהבדלים בכיתוב על העטיפה בין  'או דה טואלט' לבין 'או דה פרפיום' ו'פרפיום', מלבד הפער המשמעותי במחיר הנה ההסבר: השוני העיקרי הוא בריכוז התמציות, האלכוהול והמים שבמוצר. 'פרפיום' זה מוצר כמעט ללא תוספת מים או אלכוהול, הניחוח שלו עוצמתי ועשוי להיות עמיד על העור מעל 12 שעות. מדובר בריכוז טהור של התמציות ולכן גם מחיר המוצר יהיה גבוה. דרגה אחת מתחת היא 'או דה פרפיום', זה פרפיום טהור אבל מעורבב עם מעט מים או אלכוהול. מדובר עדיין בניחוח חזק ומרוכז שעשוי להחזיק בין 6-8 שעות אך פחות מקודמו וגם מחירו נמוך יותר. הקטגוריה השלישית, 'או דה טואלט', היא פרפיום מעורבב עם הרבה מים ואלכוהול ולכן הניחוח שלה יותר קליל וגם נוטה להתנדף מהר בין 2-4 שעות. 

ייצור ביתי 

מיכל לוין, ארומתרפית –הומאופטית, מלמדת רוקחות טבעית ובעלת אתר 'לוין טבע' מספרת כי דווקא בימים אלה הלקוחות שלה לא נעלמו והן מחפשות תכנים ומידע כיצד אפשר לטפח את עצמן בבית. "הן רוצות לברוח מהשגרה וממשדרי החדשות ומתייעצות איתי איך אפשר לשמור על שגרת הטיפוח בבית. הן שואלות שאלות והרבה פעמים אני מעלה תכנים שונים, למשל איך אפשר להכין קרם ידיים בבית, איך לשמור על עור הפנים ורקיחות של כל מיני מתכונים לטיפוח גם ממה שיש בבית".

מיכל לוין // צילום: לוין טבע
מיכל לוין // צילום: לוין טבע

לדבריה, אפשר אפילו לרקוח בשמים בבית. "בשגרה לא לכולן יש זמן והרוב תעדפנה לקנות מוצרים מוכנים שאני מכינה, אך בתקופה זו יש נשים שמחפשות מידע ואיך להעסיק את עצמן אז בשמחה אני מעלה באתר מידי יום מידע איך אפשר להכין משהו בנושא טיפוח כמו בושם באריזת רול, ממרכיבים שיש בבית או שאפשר לרכוש מהאתר חומרי גלם ואני שולחת אליהן".

לוין משתפת אותנו במתכון איך אפשר להכין בושם טבעי עם תמציות של ריחות אמיתיים שהגיעו היישר מהפרח והצמח ולא סונטזו במעבדה.

לדבריה, במתכונים ישנם שמנים שאפילו מעלים את מצב הרוח: "שמנים הדריים: ברגמוט, אשכולית ותפוז בעלי מרכיב ידוע ציטרלי המעלה את מצב הרוח ונוגד דיכאון, והילנג ילנג נותן חיזוק לניחוח והופך את הבושם חושני".

את המרכיבים ניתן לרכוש בחנויות הטבע. כל שצריך לעשות זה לקחת בקבוקון זכוכית עם סגירת רול בתכולה של 10 מ"ל ולטפטף פנימה שמנים אתריים טהורים. 

עשו זאת בעצמכם

בושם לאישה:

√ 3 טיפות ברגמוט

√ 2 טיפות פצ'ולי

√ 1 טיפה אשכולית

√ 1 טיפה תפוז

√ 1 טיפה ילנג-ילנג

√ מ"ל שמן חוחובה בכבישה קרהלמלא את הבקבוק עם שמן שקדים בכבישה קרה

בושם לגבר:

√ 4 טיפות ליים

√ 3 טיפות קינמון/ ברוש

√ 2 טיפות למון גראס

√ 1 טיפה מרווה

√ 5 מ"ל שמן חוחובה בכבישה קרה למלא את הבקבוק עם שמן שקדים בכבישה קרה

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר