זהירות: מה אסור למרוח על הפנים?

חג פורים מתקרב אלינו בצעדי ענק • איך תדעו באיזה מוצרי איפור להשתמש ומה כדאי לדעת לפני שאתם מרססים את השיער?

צילום: גדעון מרקוביץ' // איך לאפר נכון את הילדים?

חג פורים בפתח, ההכנות כבר בעיצומן, כשרוב ילדי הגנים ובתי הספר יתחפשו כבר ביום ראשון הקרוב. משרד הבריאות ומומחים מקצועיים מזהירים איך להתאפר באופן שלא יסכן את עור הפנים, ואיך להתנהל נכון עם התחפושות.

איפור הפנים והעיניים

פולה בליק דיין, קוסמטיקאית ומומחית ברפואה טבעית מציינת כי יש להשתמש במוצרי איפור ובקרמים שנכתב עליהם כי המוצר מאושר לשימוש על ידי משרד הבריאות, כולל דבקים למיניהם להדבקת ריסים או אבני חן. בליק מבהירה כי שימוש במוצרים ללא אישור כזה עלולים להכיל חומרים כימיקליים הפוגעים בעור ואף יכולים לגרום לנזק בלתי הפיך. 

לדבריה, לפני תחילת מלאכת האיפור מומלץ לבצע כמה ימים קודם טסט קטן, מורחים מעט איפור באזור לא בולט, כמו מאחורי תנוך האוזן של הילד או על גבי כף היד. אם לא נוצר גירוי, אודם או תגובה אלרגית של פריחה, ניתן להתחיל לאפר את עור הפנים בבטחה. 

במשרד הבריאות מציינים כי טרם מריחת האיפור על פני הילדים, כדאי לנקות את פניהם במים פושרים ובסבון עדין ולמרוח קרם לחות. הפעולה גם תקל מאוחר יותר על הסרת האיפור, ותצמצם את מידת הגירוי שהאיפור עלול לגרום לילד. כמו כן, ממליצים במשרד הבריאות להימנע מאיפור העיניים כי ילדים נוטים לשפשף את העיניים בתדירות גבוהה, ובפרט להימנע מאיפור תינוקות גם אם מדובר בצילומי פוטו בסטודיו לזמן קצר.

צילום: גדעון מרקוביץ
צילום: גדעון מרקוביץ

המאפר ירין שחף, מורה ומנהל בית הספר למקצועות היופי, ממליץ לבדוק את תוקף האיפור שיש ברשותכם. "איפור שנשכח ולא השתמשתם בו הרבה זמן עלול לגרום לפריחה ותגובה אלרגית. גם בחנויות תמצאו פעמים רבות בתקופה הנוכחית איפור פג תוקף. על המוצר תמצאו סימון שמצביע על  זמן המדף מרגע הפתיחה או תאריך תפוגה. אם אין, הדרך המוכרת והקלאסית היא פשוט להריח אותו. אם ריחו רע וצבעו דהה יש להשליכו לפח", אומר שחף. 

בנוסף שחף מציין כי רצוי להשתמש באיפור על בסיס מים. "איפור על בסיס שומן עלול לסתום את נקבוביות העור. העדיפו צלליות אבקה יבשות נטולות שומן וחומרי שימור. רצוי להימנע משימוש באבקות נצנצים על פניהם של ילדים, למרות שהם מאוד חביבים על הילדים, מאחר שמדובר בחלקיקי מתכת גרוסים שעלולים להיצמד לגלגל העין. גם הנחתם בקרבת האף והפה לא מומלצת כי הם עלולים להישאף או להיאכל. הדרך הבטוחה לשימוש היא נצנצים במרקם ג'ל, המרקם לא מאפשר את פיזורם לכל עבר והוא גם קל להסרה".

הסרת האיפור

כולנו מכירים את הקושי בלהוריד לילדים את האיפור מכל הפנים. המומחים ממליצים להסיר את האיפור בעדינות בעזרת סבון עדין ומים פושרים או צמר גפן טבול בשמן תינוקות. "קודם נקו בעדינות עם מגבון לח, לאחר מכן עם מים וסבון, ובעזרת מטלית רכה שפשפו בעדינות", אומרת בליק. לגבי הסרת יהלומים מנצנצים שהודבקו היא מוסיפה כי, "שימוש במים וסבון בעדינות לאט לאט יועילו להסרה של הדבק בעדינות. אחרי שימוש באיפור כבד מומלץ להזין את העור בסרומים מזינים וחומרים מזינים בוויטמינים ומינרליים בכדי להחזיר את החיות לעור הפנים מהעומס של האיפור".

עדשות צבעוניות

רופאי עיניים ואופטומטריסטים מציינים כי בשנים האחרונות חלה עליה ברכישת עדשות צבעוניות ושימוש בהם דווקא בחג הפורים. שימוש בעדשות צבעוניות שלא עברו אישורים רפואיים עלולות לגרום לדלקות עיניים, פציעות, ובמקרים קיצוניים אף לעיוורון. 

"חשוב להבין שעדשות מגע צבעוניות אינן מוצר קוסמטי אלא מוצר רפואי לכל דבר", מסבירה אורטל סבג, אופטומטריסטית בכירה, בחברת Coopervision. "לכן, יש לרכוש אותן אך ורק בחנויות ורשתות אופטיקה מורשות, ולא בחנויות התחפושות, במכוני יופי, או בשווקים. כמו כן, חשוב לשים לב שהמוצר נושא חותמת ומסומן כמוצר שאושר על ידי משרד הבריאות ובטוח לשימוש למרכיבי עדשות מגע. לאחר שבחרתם לקנות בחנות אופטיקה, כדאי להיוועץ עם אופטומטריסט מוסמך לפני הרכבת העדשות, ולעקוב אחר ההנחיות שלו להרכבת עדשות בטוחה. בין היתר, יש להרכיב קודם את העדשות ורק לאחר מכן להתאפר, ולהקפיד על ידיים נקיות בעת ההרכבה. חשוב לשפשף את העדשות עם התמיסה לפני שמכניסים אותן לעיניים".  

עיצוב השיער

מעצב השיער אילן מרגלית מספר כי בשנים האחרונות חלה עליה בשימוש בתרסיסי שיער בצבעים שונים בשל טרנדים אופנתיים. בעקבות כך, מושקים מוצרים רבים שלעיתים קיימים בהם חומרים כימיקליים הפוגעים בשיער, תרסיסים שלא קיבלו רישיון של מכון התקנים או משרד הבריאות. יש לוודא כי ספריי הצבע מיועד לצביעת שיער בלבד.

לדבריו, בשביל לשמור על השיער לפני ריסוס השיער או מריחת ג'ל צבע, יש למרוח על השיער סרום שיגן על השערה. "כדאי לא לקרב את הספריי לשורש השערה כי זה המקום הפגיע ביותר. חשוב לוודא כי הריסוס מתבצע מאחור ומרחוק כשהעיניים עצומות, כ-15-30 סנטימטרים מהפנים", אומר מרגלית. "אסור בשום אופן לשים וזלין בשיער כדי להדביק מוצר כזה או אחר.

עם כל הכבוד לחג, אל תתנו לילדים ולבני נוער לבצע הבהרות בשיער, הדבר עלול לגרום לנשירה מסיבית ואף לקרחות. במידה שהדבקתם תוספות שיער, יש לוודא כי הדבק מיועד לשיער. את התוספות יש להסיר בעזרת אלכוהול באזור ההדבקה, אחרת זה יקרע את השיער".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר