הכלכלה העולמית משנה פנים - סין היא המפסידה הגדולה

דו"ח הסחר העולמי מראה כי 80 אחוזים מהחברות מתכננות להעתיק את שרשראות האספקה שלהן מסין וממדינות נוספות • המרוויחות הגדולות: ארה"ב וקנדה

מטבע חוץ // צילום אילוסטרציה: איי.אף.פי // מטבע חוץ // צילום אילוסטרציה: איי.אף.פי, צילום: איי.אף.פיי

הכלכלה העולמית משנה פניה, כשהמפסידה הגדולה היא סין והמרוויחות הן מדינות דרום מזרח אסיה, ארה"ב וקנדה – כך מצביעים ממצאי דו"ח הסחר העולמי של בנק אוף אמריקה סקיוריטס שניתח נתונים משנת 2019, עוד לפני שפקד אותנו משבר הקורונה שגרם להפסדים רבים בסין ובכלכלה העולמית.

המחקר, שבוצע על ידי אנליסטים המכסים יותר מ-3,000 חברות ברחבי העולם, מלמד כי יותר מ-80% מהחברות בשווי שוק כולל של 22 טריליון דולר, יישמו או מתכננות ליישם שינוי והעתקה של שרשראות האספקה שלהן מסין וממדינות נוספות. "קיימת מגמה של הפסקה ממושכת של הגלובליזציה", טוענים כלכלני המאקרו של בנק אוף אמריקה. "העולם נכנס לשלב חסר תקדים, שקשה להעריך את היקפו באחוזים, במהלכו שרשראות האספקה מגיעות הביתה, מתקרבות לצרכנים או מופנות לבעלות ברית אסטרטגיות".

סין, האחראית כיום לרבע מתוספת הערך של התעשייה העולמית, עמדה במרכז מדיניות הסחר המגן של ארה"ב, אליה ניתן להוסיף גורמים נוספים המפחיתים את האטרקטיביות של סין - לרבות עליה בשכר, נורמות סביבתיות מחמירות, מסגרת רגולטורית מורכבת והמיקוד הממשלתי להפוך לכלכלה ברמה גבוהה המכוונת שירותים. נכון להיום, עלויות עבודה בסין ביחס לפריון כפולות ממדינות אחרות באסיה ואף יותר מסינגפור.

אזורי דרום-מזרח אסיה והודו עתידים להיות בין המרוויחים הגדולים מהעזיבה החלקית של סין. במקביל, בכמחצית מכל המגזרים העולמיים בצפון אמריקה הצהירו על כוונה לחזור למיקומם המקורי בארה"ב וקנדה. נתון זה נכון במיוחד עבור מגזרים ותעשיות הייטק שעבורם האנרגיה היא שחקן מרכזי.

השינויים הגדולים ביותר מבוצעות על ידי חברות בתחומי הייצור לצרכן, קמעונאות, טכנולוגית חומרה וסקטור המוליכים למחצה. חברת נייקי למשל הצליחה להשתמש באוטומציה בעשר השנים האחרונות, בכדי להכפיל הכנסות תוך צמצום העבודה ב-20%. שותפי הייצור העיקריים של נייקי מתכננים להכפיל את כושר הייצור בעשר השנים הבאות תוך צמצום היקף צרכי עבודה ישירים בכ-50%.

באפל צופה המחקר המשך האוטומציה של רשתות האספקה הקיימות, העברת כל ייצור מכשיר שאינו אייפון לארצות אחרות או בחזרה למקור ולמקם באופן סופי את פסי הייצור להרכבה סופית של המוצרים, בשווקי היעד שלהם. "התהליך המעשי עדיין מתון, נראה כי חברות רבות מנסות את אסטרטגיית 'סין פלוס' שבה הן שומרות לרוב על שרשראות אספקה קיימות, תוך הפעלת תוכניות הרצה במקומות חלופיים", אומרים בבנק אוף אמריקה. "במהלך 24-12 החודשים הבאים צפויים להיבחן ההצלחה או הכישלון של תוכניות הרצה אלה יסייעו לקבוע את מהירות השינוי העתידי".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר