בשל הדגם התקול: מנכ"ל בואינג התפטר

דניס מוילנברג הודיע כי לא יוביל יותר את יצרנית המטוסים הגדולה בעולם • משבר ה-737 מקס הוביל את בואינג למקום השני בהזמנות המטוסים החדשים

מנכ"ל בואינג, דניס מוילנברג // צילום: רויטרס // מנכ"ל בואינג, דניס מוילנברג // צילום: רויטרס ,
מנכ"ל בואינג, דניס מוילנברג // צילום: רויטרס // מנכ"ל בואינג, דניס מוילנברג // צילום: רויטרס

מנכ"ל בואינג דניס מוילנברג התפטר היום (שני) על רקע משבר ה-737 מקס, שגרם השנה לפגיעה חמורה במוניטין של יצרנית המטוסים הגדולה בעולם. מוילנברג היה גם יו"ר החברה עד לפני מספר חודשים ואז מונה במקומו ליו"ר זמני דייויד קלהוּן, שהוא חבר בדירקטוריון החברה.  להון ישמש מ-13 בינואר גם כמנכ"ל החברה.

משבר האמינות של בואינג 737 מקס פוגע בבטן הרכה שלה - הזמנות העתידיות: לראשונה יש היום יותר הזמנות למטוס איירבוס A320 לעומת הזמנות למטוסי 737. מספר ההזמנות הגיע השבוע ל-15,193 מטוסים, לעומת 15,136 הזמנות של 737. לקפיצה של איירבוס למקום הראשון הביאה הזמנת הענק של IndiGo ההודית, שהזמינה 300 מטוסים. הפער לטובת איירבוס הוא אמנם קטן, אבל הוא מצביע על מגמה, שבגלל המשבר של בואינג נראה שתימשך גם לתוך שנת 2020. 

בשנה שעברה בתקופה זו הפער במספר ההזמנות היה 400 מטוסים לטובת בואינג. היום נמצאים בשירות חברות התעופה 7,251 מטוסי איירבוס A320 לעומת 6,757  מטוסי בואינג 737. עד היום נמסרו לחברות התעופה בסך הכל 10,563 מטוסי בואינג 737 לדורותיהם, לעומת 9,086 מטוסים ממשפחת A320 של איירבוס. את משפחת 320 החלו לייצר בשנת 1988 בעוד שייצור מטוסי בואינג 737 החל בשנת 1965. תמונה זו כנראה תשתנה בעקבות המשבר של דגם מקס. בחודש אוקטובר מסרה בואינג 8 מטוסים, לעומת 59 שמסרה איירבוס. עד אוקטובר נרשמו בחברת בואינג רק 36 הזמנות למטוס 737 מקס, על רקע הקרקוע העולמי של המטוס. 

עוד בנושא:

ירידה חדה בהזמנות מטוסי בואניג

בואינג מכריזה על בניית מטוס ידידותי לסביבה

בואינג חשפה לעובדיה את "המטוס הארוך"

"הדגם המתרסק" של בואינג יחזור באוגוסט

המגמה של מעבר מבואינג לאיירבוס עלול להיות עם השלכות לטווח ארוך. רוב חברות התעופה מחזיקות דגם אחד של מטוס לטיסות קצרות, או ארוכות, כדי להקטין את הוצאות התפעול. המשבר של בואינג עלול לגרום לחברות תעופה להחליף ציים שלמים של מטוסים לציים של איירבוס. 

גרם משבר, פס הייצור של מטוסי 737 מקס // צילום: איי.אף.פי

ממשל ארה"ב ינסה ללחוץ על חברות תעופה, בעיקר לאומיות, להעדיף את התוצרת האמריקנית, אך לחברות התעופה יש היום בעיה נוספת, של צוותי אוויר, שמעדיפים שלא לעלות על מטוסי 737 מקס לפני שיוודאו את הבטיחות המירבית שלהם מעל לכל ספק. בעיה זו עלולה לגרום לחברות לעבור לאיירבוס, אולם המעבר איננו פשוט. הוא מחייב הכשרה של טייסים, של מכונאים, הצטיידות בחלקי חילוף ומערך תמיכה מקיף. 

אל על, למשל, התחבטה כמה פעמים לגבי האפשרות להזמין מטוסי איירבוס, אולם השיקול הכלכלי הכריע וגם היא בין החברות הרבות שבחרו להיצמד רק למטוסי בואינג. לאיירבוס יש כמה הצלחות בחברות לואו קוסט עם סידרת 320 היעילה, בעיקר של A320neo, שהחל להימכר כחצי שנה לפני 737 מקס, וצבר 1,000 מסירות לפני המסירה הראשונה של דגם מקס. הוותק של מטוסי A320neo והמוניטין הגבוה של מטוס ללא תקלות עשויים להכריע כאן את הכף.

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר