כביכול, קל לשכוח כמה רוקסט הייתה משפיעה, או לכל הפחות משמעותית ובולטת, בקרב הרכבי הפופ-רוק של סוף המאה הקודמת. במשך שנות פעילותם היו הצמד מארי פרדריקסון ופר גיסל יצרני בזק של להיטי ענק, שתמיד נעו על הספקטרום שבין הקיטש המרגש עד דמעות ובין הרוק ה-כאילו בועט אבל בפועל בעיקר כיפי ומתקבל בשמחה ברדיו או על רחבות ריקודים (בימים בהם הדיסטורשן עוד שלט גם באלה).
עם היוודע דבר מותה העצוב של פרדריקסון, זמרת מצוינת בעלת יכולות ווקאליות גבוהות שאולי לא הוערכה מספיק בחייה, זוהי הזדמנות מצוינת לחזור אל חמישה מלהיטיה הגדולים של הלהקה.
• פרויקט מיוחד: אלבומי העשור שלנו
• אירוויזיון 2020: הרבה יותר זול מבארץ
• הדבר הכי טוב שנטע עשתה מאז "TOY"
לא רק פופ קיטשי. רוקסט // צילום: EPA
It Must Have Been Love
אולי הלהיט הגדול ביותר ברפרטואר של רוקסט הוא בלדת האייטיז הזו, שבקצת פחות מחמש דקות ממחישה את גדולתו של ההרכב, לצד היותה מייצגת נאמנה של רוק הגיטרות שאפיין את שנות השמונים. כמו רוב שירי הלהקה, גם "כנראה הייתה זו אהבה" (בעברית זה יכול היה להיות טייטל שיר של רונה קינן), נכתב על ידי פר גיסל, ויחד עם פרדיקסון הצמד הקליט את השיר ב-1987 כסינגל מנותק מאלבום. הוא יצא כשאנשי החטיבה הגרמנית של הלייבל EMI ביקשו מהשניים לחזור אליהם עם "סינגל כריסמס אינטליגנטי", ויש להניח שאפילו האנשים בחליפות של חברות התקליטים לא שיערו לעצמם שהוא יהפוך ללהיט ענק כל כך.
השיר הוקלט על ידי רוקסט בלא פחות מארבע גרסאות שונות (ב-1987, שנת יציאתו המקורית, הוא לא הופץ בינלאומית) – בהן גרסת קאנטרי ואפילו גרסה בספרדית. הוא הפך ללהיט ענק ברחבי העולם ב-1990, כשהיה חלק מפסקול שובר הקופות הקולנועי "אישה יפה" עם ג'וליה רוברטס וריצ'ארד גיר. בשל העובדה שכשיצא בשנית כבר לא היה מכוון להיות סינגל חג מולד, השורה "זהו יום כריסמס קשה" שונתה בגרסה הבינלאומית ל-"זהו יום חורף קשה".
השיר נכנס למקום השלישי במצעד הסינגלים הבריטי, והוא נותר במצעד עוד 14 שבועות. גם במצעד האוסטרלי הוא שהה פרק זמן מרשים של 12 שבועות, והיה לאחד הסינגלים המצליחים והנמכרים ביותר של ההרכב.
בקליפ שליווה אותו ביקש הבמאי לצלם את כל המתרחש בהילוך איטי. ועל כן נדרשה פרדריקסון לעשות את ההיפך המוחלט – מבחינת מהירות שירה. "הייתי צריכה לעשות ליפ-סינק לשירה במהירות כפולה", סיפרה הזמרת. "זה היה השיעור הראשון שלי בלשיר כמו מיקי מאוס בלדה מרגשת".
Joyride
ארבע שנים אחרי בלדת הכוח הזו הוכיחה רוקסט שכוחה לא רק ברגש אלא גם בלחיצה על בלוטות הכיף. וזוהי בהחלט הדרך המדויקת ביותר להגדיר את "Joyride" – "נסיעת תענוגות", אם תרצו, שיצא בתחילת שנות ה-90' כסינגל המוביל של האלבום בעל אותו השם. "הלו, יא טמבל, אני אוהבת אותך!", שרים בו גיסל ופרדריקסון, כל הדרך אל המקום הראשון ברחבי אירופה, במקומות כמו שוודיה, אוסטריה, פינלד, נורבגיה, גרמניה (שם שהה בראש הטבלה במשל חודשיים) – ובפעם הראשונה גם בארץ מוצאה של הלהקה, שוודיה.
את ההשראה לשיר ספג גיסל מפתק שכתבה לו אשתו (שבזמנו עוד הייתה בת זוגו) והותירה על הפסנתר שלו. ההשראה לשם השיר הגיעה מכיוון שונה לגמרי: מקורה בראיון בו דימה פול מקרטני את חווית הכתיבה המשותפת יחד עם שותפו בביטלס, ג'ון לנון, ל-"רכיבת תענוגות ארוכה".
The Look
עוד שיר מהרפרטואר הכיפי של הלהקה, וגם הוא ממחיש באופן מדויק מהו להיט רוק-פופ לקראת סוף שנות השמונים. בניגוד ללהיטים אחרים ברשימה זו, לחלק ממילות השיר אין ממש משמעות (נניח, החלק עם ה-"נה נה נ הנה נה"), מהסיבה הפשוטה שהן היו אמורות להיות זמניות וללוות את לחן השיר – עד שימצא לו טקסט טוב. זה לא קרה, ולבסוף החליטו השתיים לשמור את "המבט" או "הלוק", תחליטו אתם, בגרסתו המקורית.
"אלה סתם מילים שכתבתי כדי שיהיה לי משהו לשיר (על גבי המוזיקה)", סיפר המוזיקאי שנים לאחר יציאת השיר. "לא הצלחתי להמציא משהו טוב יותר, אז השארנו אותו ככה. על כולם נופל המזל מדי פעם". כמו לא מעט שירים אחרים של ההרכב, גם "The Look" היה להיט מידי בשוודיה, אבל בשלב זה הלהקה עוד טרם פרצה לשוק בארצות הברית (ולמעשה, נדחתה על ידי EMI האמריקאית בטענה שהיא "לא מתאימה לקהל המקומי").
הכל השתנה כשתלמיד אמריקני אשר שהה בשוודיה במסגרת חילופי סטודנטים, שמע את השיר ומששב לארצו שכנע תחנת רדיו אזורית להשמיע אותו. "The Look" הפך ללהיט בתחנה, ומבחינות רבות נחשב לשיר שפילס לרוקסט את הדרך להצלחה עולמית וסייע לה לעשות את מה שכל אמן והרכב מצליח באירופה חולמים לעשות: לפצח את השוק האמריקאי.
Listen to Your Heart
עוד קלאסיקת פופ מבית הצמד השוודי, שבמקור שוחררה לפני "Must have been Love" וזכתה כמעט להתעלמות, בטרם שוחררה מחדש כמעין "בלדת-אחות" של השיר הקודם. בסיבוב השני זכה השיר להצלחה רבה, בעיקר בשל העובדה שבעת צאתו השנייה הייתה רוקסט כבר להקה מבוססת יותר. יתכן שגם הקליפ האייקוני, שצולם על הריסות מבצר בורגהולם בשוודיה, תרם להפיכתו לפופולרי כל כך.
"הבלדה הגדולה והרעה", תאר גיסל את השיר, והסביר שניסה לצור מחדש באמצעותו את צליל רוק הגיטרות האמריקאי הבומבסטי כל כך, של אותם זמנים. "באמת רצינו לראות כמה רחוק נוכל לקחת את זה, עד רמות אבסורדיות". ניכר שזה גם עבד לו, וקשה שלא להאשים את השיר, יפהפה ככל שיהיה, באובר-דרמטיות ופאתוס, שהרדיו כל כך אהב אז.
שם השיר, שמפציר באדם מסוים (ובעצם בכולנו), "להקשיב ללב", נולד לאחר שחברו של גיסל מצא את עצמו קרוע בין מערכת יחסים ותיקה לבין אהבה חדשה. "שנים לאחר מכן, התקשרתי אליו באמצע הלילה אחרי יותר מדי כוסות שמפניה", סיפר הזמר. "אמרתי לו 'היי, אתה הלהיט מספר 1 בארצות הברית".
Sleeping In My Car
האלבום "Crash! Boom! Bang!" מאמצע הניינטיז הציג את רוקסט במלוא כוחה, ממש כאילו לא עבר כמעט עשור מאז פרצה לתודעה. הוא הכיל שירים כמו "Fireworks" ו-"Vulnerable", אבל ללא ספק הסינגל הבולט, החצוף והבועט מתוכו היה "ישנה במכוניתי". הפעם, כשהם עמוק בתוך שנות ה-90', הדגימה רוקסט את יכולתה להשתנות ולהתאים את הצליל והרוח שלה לרוח התקופה.
על כן, מדובר בסינגל כמעט פאנק-רוקי במהותו, שלא היה שונה מיתר להיטי הגיטרה שחרכו את הרדיו של אותם ימים. בנוסף להיותו ממתק פופ קליל וכיפי, המנעד הקולי של פרדריקסון משתרע בו על פני שלוש אוקטבות – כך שלא מדובר רק בשיר עם פזמון קליט, אלא בעבודה מרשימה.
"Sleeping" היה השיר האחרון שנכתב לאלבום ואם הוא נשמע לכם מעט שונה הווייתית מיצר שירי האסופה – זה ממש לא מקרי. כשסיימו להקליט את "טראח! בום! באנג", הבין הצמד שהוא זקוק לשיר קצת יותר קליל בין יתר השירים שהדגימו מה שהמבקרים אוהבים להגדיר כ"התבגרות מוזיקלית". רגע לפני שהעבודה על התקליט הסתיימה נכתב השיר שהצטרף לאלבום, הפך לסינגל המוביל מתוכו והיה ללהיט גיטרות אהוב במיוחד על חובבי הניינטיז.
• כל התרבות, הרכילות והבידור - עכשיו באינסטגרם!
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו