"גן העדן" הירושלמי הגיע לארץ השמש העולה

המלח של ים המלח, חיטה ישראלית - וגני פרחים סודיים • ישראל מיוצגת בפסטיבל האמנות של טוקיו בתערוכה העוסקת במיתוס גן העדן

הזמרת דיקלה, השגרירה בן ארי והשר אלקין בתערוכה // צילום: דוברות המשרד לירושלים ולמורשת

ישראל נבחרה השנה להיות המדינה האורחת באירוע העיצוב DesignArtTokyo 2019. ישראל מיוצגת על ידי מבחר יצירות עיצוב שהוצגו בשנים האחרונות באירועי שבוע העיצוב בירושלים. 

אירוע DesignArtTokyo זוכה בכל שנה לחשיפה תקשורתית רחבה ביפן ומחוצה לה. וכך, העיצוב הישראלי זוכה לראשונה לחשיפה משמעותית בפני הקהל היפני. 

DesignArtTokyo הוא אחד מפסטיבלי האמנות והעיצוב הגדולים של יפן, הנערך בכל שנה בסתיו. בהשראת המושג "רגשות" - חללי פנים, אמנות, אופנה ואוכל מכל העולם מתלכדים ברוח הקוראת תיגר על הקונספט. 

האזורים השיקיים ביותר בטוקיו מתעטרים באמנות, והתערוכות השונות הופכות את העיר למעין מוזיאון במשך עשרת ימי הפסטיבל. השנה משתתפים בפסטיבל יותר מ־100 מוסדות, והצפי הוא ליותר מ־200 אלף מבקרים (כ־120 אלף איש ביקרו בפסטיבל בשנה שעברה). 

התערוכה הישראלית של שבוע העיצוב בירושלים נערכה בבית הנסן בשכונת טלביה בעיר, ביוזמת המשרד לירושלים ומורשת והרשות לפיתוח ירושלים. 

התערוכה בטוקיו נערכת תחת השם "גן העדן", והיא כוללת 20 מעצבים ואמנים וצוינה באירוע מרכזי למוזמנים במעמד השר להגנת הסביבה, לירושלים ולמורשת זאב אלקין ושגרירת ישראל בטוקיו יפה בן ארי. 

היא כוללת, בין השאר, מצג ייחודי בהובלת מיכל אביתר וכרמל בר, אשר מזמין את המבקרים לטעום דגים שנכבשו במיצב מלח עם תבלינים מקומיים שנוצרו במיוחד עבור התערוכה. האירוע יינעל בהופעה ייחודית של הזמרת דיקלה בחלל התערוכה.

גן הספירלה 

התערוכה "גן העדן" מוליכה את המבקרים דרך סדרת פרויקטים הנובעים מתוך המתח הנוצר בין טבע, תרבות, טכנולוגיה ומיתוס על יחסיהם השונים, ומתוך נקודת מבט ישראלית. מסע זה מגיע לשיאו בגן הספירלה, שבו נפגשים שני מיתוסים מקומיים: המלח של ים המוות והחיטה, מחוללת המהפכה החקלאית והחיים המודרניים, אשר עובדה לראשונה באזור. 

בתווך בין מיתוסים אלה של חיים ומוות מסתתרות פרשנויות אדריכליות לפרחים מקומיים בגנים פרטיים וסודיים. בדומה לגן העדן המקורי, גם גנים אלו אפשר רק לדמיין אך הכניסה אליהם אסורה. 

"גן העדן" עוצבה על ידי נטליה סאנץ לווינה וד"ר טאקשי ימאמורה מ־YSLA, אדריכלים וראשי המעבדה לאדריכלות באוניברסיטת ואסדה בטוקיו. לדבריהם, "עיצוב החלל שלנו שואף לחבר את העיצוב הישראלי על ידי התרת הקשרים המחברים אותו".

רן וולף, מנהל שבוע העיצוב בבית הנסן ומנכ"ל האירוע, אמר כי "זהו אתגר גדול עבורנו לייצג את ישראל במסגרת שבוע העיצוב בטוקיו. 'שבוע העיצוב ירושלים' הפך בשנים האחרונות לאירוע בינלאומי מבוקש, ובזכות שיתופי הפעולה שהוא מקיים עם אירועי עיצוב מהמובילים בעולם מגיעים מעצבים מובילים לירושלים, ומעצבים ישראלים פועלים בערים מובילות בתחום העיצוב בעולם". 

לדבריו, "הפעילות הזו מחזקת את קהילת המעצבים המקומית ומבססת את מקומה של העיר על מפת העיצוב הבינלאומית".

השר לירושלים ולמורשת זאב אלקין הוסיף כי "ישראל ויפן של היום הן לא רק נציגות של תרבויות עתיקות, הן גם מדינות שהצליחו לחבר את עברן המרשים לחזית הקדמית של עולם הטכנולוגיה". 

"עושר טכנולוגי"

לדברי אלקין, "יפן נחשבת לאחת המדינות המתקדמות ביותר בעולם מבחינה טכנולוגית, ואין היום אדם בעולם שלא פוגש את העושר הטכנולוגי הזה בחיי היומיום שלו. גם ישראל היא לא רק ארץ המקרא, אלא היא אחת המדינות המובילות בעולם בתחומי ההיי־טק, ואנחנו נושאים בגאווה את הכינוי 'סטארט־אפ ניישן'". 

השר אלקין הוסיף כי "ירושלים של היום היא לא רק עיר שכל אבן בה מספרת סיפור היסטורי בן 3,000 שנה, אלא אחת מכמה עשרות הערים המובילות בעולם בקצב צמיחת הסטארט־אפים. ולכן, מי שבא ליצור הן בטוקיו והן בירושלים, מאתגר את עצמו אך גם מעשיר את עצמו בחיבור של מסורת עתיקה עם עתיד טכנולוגי. החיבור הזה בא לידי ביטוי ביצירות האמנות והמיצגים השונים המוצגים כאן בשבוע העיצוב".

"הזדמנות נפלאה"

יפה בן ארי, שגרירת ישראל ביפן, אמרה כי "אנו נרגשים לחלוק עם הציבור היפני את היצירתיות והחדשנות הישראליות גם בשדה העיצוב. תערוכת 'שבוע העיצוב בירושלים' היא הזדמנות נפלאה לחשוף את העיצוב הישראלי הייחודי על במה כה חשובה בטוקיו, הנחשבת לאחת מבירות העיצוב הבינלאומיות".

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר