בקיץ האחרון מלאו עשר שנים למותה של פינה באוש, מהיוצרות הגדולות בעולם המחול הבינלאומי ומי שהפכה לאייקון עוד בחייה ונחשבת לכוריאוגרפית פורצת דרך. בוופרטל, עיר קטנה ומנומנמת בגרמניה, שבה פועלת להקת תיאטרון המחול שלה (Tanztheater ,(Wuppertal Pina Bausch, ציינו בשבוע שעבר עשור למותה באירוע חגיגי ומרגש שאליו הוזמנו אורחים מרחבי העולם.
• מי רזה ומי לא? השורדים חזרו לישראל
• או מיי גאד: איחוד של כוכבי "חברים"
• מירי מיכאלי: "הוא נופף מולי בסכין"
• זילות השואה? הקעקוע החדש של טיגן
אנשי עולם המחול, צופים נלהבים ורקדני עבר התנקזו בערב גשום לבית האופרה בעיר, מקום משכנה של הלהקה. שם היא הופיעה במופע "כמו טחב על אבן", שבסיומו העלתה גם קולאז' מרגש של קטעים מיצירותיה של באוש בהשתתפות רקדני עבר, לצד רקדני הלהקה היום. כיאה לכוכבת במעמדה של באוש, למשך שעות ספורות נדמה היה שהיא לגמרי שם, ברוחה, יוצרת את הכוריאוגרפיה של הערב החד-פעמי הזה.
כשנה לאחר הביקור האחרון שלה כאן, הלהקה של באוש חוזרת לישראל עם אחת היצירות הקאנוניות שלה, "ציפורנים", שעלתה בשנת .1982היצירה, שתעלה בבית האופרה בתל אביב בתאריכים 23-17באוקטובר במסגרת הסדרה "מחול במשכן", נחשבת לאחת מאלה שהפכו את באוש לאייקון בינלאומי. כשעל הבמה מרבד עוצר נשימה של אלפי ציפורנים, שבמהלך המופע נרמסים ומתקפלים, ולצליליהם של מלחינים כגון גרשווין, ארמסטרונג, שוברט ואחרים, הקהל זוכה לצפות ביצירה עוצרת נשימה העוסקת באהבה, ביחסים, בכוח ובתשוקה.
"ציפורנים" של באוש כבר עלה בישראל, במופע בקיסריה בשנות ה-,80 וכעת הלהקה חוזרת לסיבוב נוסף. דומיניק מרסי בן ה-69 מצרפת רוקד בלהקה מיומה הראשון והופיע אז בישראל. הוא הספיק לכהן כמנהלה האמנותי בשנים 2013-2009בלהקהוכעת נחשב למנטור של הרקדנים הצעירים. הוא מודה כי "אחרי מותה חשבנו שאולי אין דרך להמשיך בלעדיה, אבל בד בבד היו רגשות סותרים שדחפו אותנו להמשיך בגלל האחריות ליצירה ולמורשת שלה. פינה פעלה מתוך תחושה ורגש, ופחות מהמחשבה ומהאינטלקט".
כיום רוקדים בלהקה 30 רקדנים ממדינות שונות, ובהן אוסטרליה, ספרד, דרום אמריקה, אינדונזיה, יפן, קוריאה ועוד. ג'ונתן פרדרקסון בן ה-35 מטקסס, שרוקד בלהקה משנת ,2015מוסיף: "אני חושב שגם עלינו, הרקדנים הצעירים, מוטלת האחריות להעביר הלאה את היצירות של פינה. יש לי העונג להופיע היום ב'ציפורנים' ואני כל הזמן חושב מה פינה היתה אומרת. לעולם לא אקבל את התשובה".
גם המנהלת האמנותית של הלהקה, בטינה וגנר ברגנט, שמעולם לא עבדה עם באוש, מדברת עליה בעיניים נוצצות. "היא היתה ייחודית ורדיקלית באופן שבו הסתכלה על ריקוד, על אנשים ועל החיים", היא אומרת, "והיא המציאה את מה שנקרא היום תיאטרון-מחול. אף אחד לא עשה את זה לפניה. פינה השאירה מאחור את נעלי הבלט ואת חצאית הטוטו והביאה לבמה לא רק ריקוד, אלא את המוטיבציה של אנשים לחיים בכלל, את האנרגיה שלהם ואת הכוח לשרוד. זה הרבה מעבר ליופי ולאמנות".
• כל התרבות, הרכילות והבידור - עכשיו באינסטגרם!
• דנה נגד הכתבת: האמת על הסרטון הוויראלי
• מי מתחזה לקרן פלס ואקי אבני?
• שערוריית דמי לובאטו: אימה דווקא בעד ישראל
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו