לכי להיבדק: חודש המודעות בשיאו

אוקטובר הוא חודש המודעות לסרטן השד, והמסר המרכזי הוא ללכת להיבדק • בהתאם, חברות רבות משיקות מוצרים מיוחדים, וחלק מהמכירות ייתרם לאגודות השונות

צילום: AFP // מגדל אייפל בוורוד

בכל שנה בתקופה זו חיינו נצבעים בוורוד. הפעם לא במובן המופשט של המילה, אלא שחברות רבות צובעות את המוצרים שלהן בצבע האופטימי הזה, ואפילו בניינים שלמים מוארים בוורוד, כדי לעורר מודעות לסרטן השד. 

סרטן השד נחשב לגידול הסרטני השכיח ביותר בקרב נשים בארץ ובעולם. על פי הנתונים שמפרסם משרד הבריאות, מדי שנה מאובחנות כ־5,000 חולות חדשות. הסטטיסטיקה מעלה שכיום אחת מכל 7.5 נשים תחלה בסרטן השד. העלייה במספר החולות נובעת בעיקר מעלייה בתוחלת החיים ומגילוי המחלה בשלב מוקדם בקרב נשים מעל גיל 50. 

מירי זיו, סגנית יו"ר האגודה למלחמה בסרטן, קוראת לנשים מגיל 50 ומעלה לבצע אחת לשנתיים בדיקת ממוגרפיה, ולכלל הנשים, לגשת לכירורגית שד לבדיקה ולגילוי מוקדם, המהווה אמצעי יעיל להשגת ריפוי מהמחלה בשלבים מוקדמים. זיו גם ממליצה לנשים לאמץ אורח חיים בריא, שהוכח כמפחית סיכון לחלות במחלה. "מחקרים מדעיים מצביעים על כך שפעילות ספורטיבית, אוכל בריא, שמירה על משקל תקין, הגבלת צריכת אלכוהול, הנקה והימנעות מעישון, עשויים להפחית את הסיכון להופעת המחלה".

סיגל רצין, מנכ"לית עמותת "אחת מתשע" הפועלת להעלאת המודעות לגילוי מוקדם, ומעניקה תמיכה וסיוע לנשים המתמודדות עם סרטן השד ולבני משפחותיהן, מדגישה: "חשוב להעביר גם לנשים צעירות את המודעות לשמירה על בריאות גופן. להיות ערניות לכל שינוי שחל בשד במהלך תקופות שונות בחיים, ובהן גם בהיריון ובהנקה. לקחת פסק זמן גם מהשגרה הלחוצה ביותר, ולפנות לכירורגית שד כבר בגיל 30 לבדיקה ולתשאול מקיף. גילוי מוקדם מעלה את הסיכוי להחלמה מלאה, ומפחית את הסיבוכים ואת הצורך בטיפולים מורכבים".

סט שפתונים ורוד בובי בראון

במסגרת קמפיין עולמי שעורכת קבוצת אסתי לאודר תחת הסיסמה "התקווה לריפוי מאחדת את כולנו. זה הזמן לסיים את סרטן השד", מוארים ברחבי העולם מדי שנה בכל מדינה מבנים שונים בוורוד. הקמפיין החל ביום רביעי האחרון (2.10) ובמהלך כל חודש אוקטובר יוארו בוורוד הכדור הפורח בפארק הירקון ובניין עיריית תל אביב, שיצטרפו לכ־200 אתרים ברחבי העולם, בהם האמפייר סטייט בילדינג בניו יורק, מגדל אייפל בפריז, בית האופרה בסידני, אוסטרליה, מגדל טוקיו ביפן, ועוד. 

זה 17 שנים קבוצת אסתי לאודר פועלת להעלאת המודעות לסרטן השד ביחד עם האגודה למלחמה בסרטן. "השנה הבחירה בכדור פורח שניתן לראותו ברדיוס ענק בגוש דן, עם הסרט הוורוד שיתנוסס עליו והכיתוב 'חשוב להיבדק', נועדו להוות תזכורת ממשית לאלפי נשים", אומר אורן רווח, מנכ"ל קבוצת החברות אסתי לאודר בישראל.

חידושים מבורכים

חלק מההתמודדות עם מחלת הסרטן הוא הטיפולים שנועדו להביא להחלמה, הכרוכים לעיתים באובדן השיער, ובתחום זה יש כמה חידושים. אלי כהן, מומחה לפאות ולתוספות שיער, שהקים את המספרה האונקולוגית בתל השומר, מציין כי חולות רבות שואבות עידוד בהתמודדות עם המחלה מהיכולת לשחזר את מראה השיער הטבעי במהלך השלבים השונים של המחלה ובין הטיפולים. "ניתן להכין כיום פאה מהשיער הטבעי של האישה, שתתאים לטקסטורה ולגוון השיער. החידוש הוא 'פאת ואקום' - מדובר בתוספות שיער עבור שלבים שונים של נשירת השיער, בצורת פאה מרשת דקה ונדיפה, ששומרת על תחושה קלילה, ואף ניתן לישון איתה בלילה", מסביר כהן. 

פאת ואקום מאפשרת לשמור על התספורת הקבועה ולהתאימה מודולרית לשלבי הטיפול השונים. "בשלבים שבהם קיימת דלילות בשיער, יש אפשרות לקליעה של תוספות שיער רק בעשר נקודות בשיער, בשימוש חוט רפואי בלבד, ללא הלחמה או שימוש בחומרים שונים, דבר המאפשר לשיער הטבעי לצמוח מחדש בחופשיות. אחר כך ניתן להוסיף שיער בתחילת הטיפולים או להסיר בהתאם להתקדמות הטיפול ולצמיחה מחדש של השיער בהחלמה". 

חידוש נוסף בתחום הוא חזייה המותאמת לנשים שעברו ניתוח כריתת שד. חזייה כזו נמכרת ברשת ההלבשה התחתונה Jack Kuba, וגם חברת adidas והמעצבת סטלה מקרטני משיקים חזיית ספורט Post Mastectomy שתוכננה והותאמה במיוחד לנשים שעברו כריתה.

רשתות האופנה נרתמות

מדי שנה, בסמוך לחודש המודעות, משיקים רשתות טיפוח, חברות ובעלי עסקים רבים מהדורות מוגבלות של מוצרים, ואחוז מסוים מהמכירות נתרם לאגודה למלחמה בסרטן ולעמותות שונות לקידום הנושא. 

גוזיית ספורט סטלה מקרתני ואדידס

קבוצת החברות אסתי לאודר (בובי בראון, קליניק ואסתי לאודר) משיקה שלושה מוצרים ייעודיים במהדורה מוגבלת: שפתון ושני מוצרי טיפוח לפנים, ו־30 אחוזים מהתמורה עבורם ייתרמו לאגודה למלחמה בסרטן. המוצרים יימכרו במארז ורוד שכולל מחזיק מפתחות ותליון מעוצב. 

רשת האיפור יוסי ביטון תציע למכירה שפתון ורוד שמחירו 110 שקלים, שכל ההכנסות ממכירתו קודש לאגודה למלחמה בסרטן. רשת הטיפוח Laline נרתמת לעמותת אחת מתשע, ותתרום 50 אחוז מתמורת המכירה של מסכת בד במארז ורוד. מותג מוצרי השיער פנטן יתרום 25 אחוז מתמורת המכירה של מוצריו למען עמותת זיכרון מנחם ולקמפיין "צמה של עוצמה", המספק פאות לנשים ולילדות המתמודדות עם מחלת הסרטן.

חברת ריבוק תעביר 10 אחוזים מסך מכירותיה בחודש זה לעמותת אחת מתשע, ומותג האיפור IL MAKIAGE מציע בכל חנויות המותג ובאתר האינטרנט סיכת דש מעוצבת במחיר של 10 שקלים. 80 אחוזים מהתמורה עבור מכירות הסיכה ייתרמו לעמותת אחת מתשע.

קרם ידיים של שופרסל ב-10 שקלים

רשת שופרסל השיקה קרם ידיים במחיר 10 שקלים, ועל כל יחידה שתימכר, החברה תתרום שקל לעמותת אחת מתשע. גם "יקבי כרמל" תעביר שקל אחד לעמותת אחת מתשע על כל בקבוק רוזה שיימכר מהסדרות: סלקטד, הסדרה האזורית וסדרת Vats. נוסף על כך, גם בהזמנת יינות יקבי כרמל במסעדות, ייתרם שקל לכל כוס רוזה, בליווי הסבר ללקוחות על הפעילות. כמו כן, עובדי החברה ייצאו לפגוש את הצרכנים בנקודות המכירה בכל רחבי הארץ, לבושים בחולצות ורודות, ויחלקו עלוני הסבר על חשיבות האבחון המוקדם.

חברת מטרנה יוצאת בקמפיין "תדאגי גם לעצמך", שבו הלוגו יוחלף לצבע ורוד למשך חודש שלם, ובנוסף יושקו אריזות ורודות שיימכרו בסופר־פארם ויזכירו לאימהות ללכת ולהיבדק. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר