פלוס במינוס: הילד בלע סוללה? תנו לו דבש

הנחיה מפתיעה מבי"ח שערי צדק: מנת דבש לפעוט מעל שנה שבלע סוללה יכולה להציל חיים • "בליעת סוללה אינה דבר נדיר"

סוללה שנתקעה בוושט // הצילום באדיבות ביה"ח שערי צדק

מה חדש? סוללה בדבש: בליעת חפצים קטנים על ידי פעוטות היא אחד הסיוטים של כל הורה, ובפרט בליעה של סוללות. הן עלולות להתפרק בדרכי העיכול ולגרום כווייה כימית ואף נזקים פנימיים לרקמות, בשל המוליכות שלהן.

בבית החולים שערי צדק גיבשו הנחיה מפתיעה שעשויה להמתיק מעט את המצב, ולא רק בראש השנה: לילדים מעל גיל שנה, שבלעו סוללה, יש לתת דבש מייד, על מנת לעכב ואף למנוע התפתחות של סיבוכים, זאת במקביל לפינוי מהיר אל בית החולים.

ההנחיה גובשה בעקבות פרסום מאמרים מקצועיים ומחקרים מהעת האחרונה, שהראו כי אכילת דבש מייד לאחר בליעה הסוללה עשויה לעכב היווצרות של כוויות כימיות, כיבים ופגיעה ברקמות, שנוצרים בעקבות המוליכות החשמלית של הסוללה והמגע ההדוק שלה עם דפנות הוושט. ההנחיה החדשה ממליצה להתחיל את הטיפול כבר בבית, במתן הדבש, ולגשת מייד למיון לקבלת טיפול בסמיכות לאירוע, כדי למנוע נזקים פנימיים קשים.

בשערי צדק מדגישים כי מתן דבש לתינוקות מתחת לגיל שנה אינו מומלץ גם במקרה של בליעת סוללות, משום שהוא עלול לגרום שיתוק נוירולוגי. לפי ההנחיה בשערי צדק, כל פעוט מעל גיל שנה יקבל 2-1 כפיות דבש בכל חמש דקות לאחר שבלע סוללה, עד להוצאתה דרך הלוע או בניתוח. 

"בליעת סוללה על ידי ילד היא לא אירוע נדיר", מסביר ד"ר אורן לדר, מומחה בכיר בגסטרו־ילדים ואחראי על פעולות אנדוסקופיות בילדים בשערי צדק, "סוללה היא אחד הגופים הכי מסוכנים, והנזק עלול להיות קטלני. הדבר הקריטי ביותר הוא לשלוף את הסוללה כמה שיותר מהר. ועד שמגיעים לבית החולים אנו ממליצים לתת דבש להפחתת הנזק". 

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר