תרופות מהפכניות לחולי סוכרת

קווים מנחים חדשים ממליצים לראשונה על טיפול בתרופות חדשות, המתמקדות בשמירה על הלב • הבעיה - התרופות החדשניות עדיין לא זמינות בסל הבריאות

לא עוד מזרקים? (צילום אילוסטרציה)

אין חולה סוכרת שלא מכיר את התרופה הוותיקה מטפורמין (גלוקומין או גלוקופאז'). זהו הטיפול הראשון שנותנים לכל חולה מאובחן חדש עם סוכרת מסוג 2. כעת, לראשונה, החולים יכולים להיפרד לשלום מהכדור בן ה־50.

קווים מנחים חדשים של האיגוד הקרדיולוגי האירופי, שפורסמו בכנס הקרדיולוגים בפריז, ממליצים לראשונה על טיפול בקו ראשון בתרופות חדשות בעלות תועלת ללב ולכליות. החדשות הרעות הן שתרופות אלו עדיין לא זמינות בסל הבריאות לטיפול ראשון במחלה, אלא רק כטיפול שני בתנאים מוגדרים.

ההנחיות החדשות הן שינוי תפיסה בטיפול בסוכרת, שכן לראשונה הרופאים מתמקדים בטיפולים ששומרים על הלב של החולים, ומטפלים בבעיות מטבוליות כגון השמנה ויתר לחץ דם - ולא מתמקדים רק באיזון ערכי הסוכר.  

האיגוד הקרדיולוגי הישראלי צפוי לאמץ את ההמלצות הללו. בינתיים, המועצה הלאומית לסוכרת בישראל כבר המליצה לשלב את המטפורמין עם התרופות החדשות כדי להגן על הלב ועל הכליות של החולים. עם זאת, חולים שיבקשו לרכוש אותן יגלו שבישראל הן עדיין לא בסל התרופות לקו טיפול ראשון.

חולי סוכרת נמצאים בסיכון למחלות לב: כ־70 אחוזים מהם מתים ממחלות לב וכלי דם. הסיכון שלהם לפתח התקף לב גדול פי 2.5 בנשים ופי 2.2 בגברים ומחציתם סובלים מאי־ספיקת לב.

לפי ההמלצה העדכנית, חולים חדשים עם מחלת לב מוכחת או גורמי סיכון יתחילו מייד בטיפול בתרופות החדשות, ומטופל שאינו מאוזן יקבל גם מטפורמין. חולים ותיקים שמטופלים רק במטפורמין ואינם מאוזנים יוסיפו טיפול בתרופות החדשות.

האיגוד הקרדיולוגי האירופי מדרג את הטיפולים לפי יעילותם. בראש נמצאת התרופה ג'רדיאנס לטיפול בחולי סוכרת שסובלים גם ממחלות לב וכלי דם. התרופה נמצאה כמפחיתה ב־%38 סיכון לתמותה מהתקפי לב. תרופה נוספת שמדורגת כיעילה מקבוצה זו היא פורסיגה, שהפחיתה ב־26% סיכון לתמותה ולאשפוזים בעקבות אי־ספיקת לב.  

פרופ' דורון זגר, נשיא האיגוד הקרדיולוגי בישראל וראש מערך הלב בסורוקה: "מדובר בהמלצות חשובות שיצריכו דיון מחודש בקריטריונים להכללת התרופות החדשות בסל הבריאות, אשר כיום מחייבים שימוש קודם במטפורמין". 

פרופ' חיים לוטן, מנהל מערך הלב בהדסה: "המהפכה מבחינתי היא בשינוי התפיסה. זו הפעם הראשונה שהטיפול מתמקד בלב של חולי הסוכרת, ולא באיזון הסוכר שלהם". 

 פרופ' שאול עטר, מנהל מחלקה קרדיולוגית בנהריה: "גורם התמותה הראשון במעלה אצל חולי סוכרת זה מחלות לב וכלי דם. הם מתים מהלב, משבץ ומאי ספיקת לב. במשך עשרות שנים לימדו אותנו שהכי חושב לאזן את הסוכר. שזו המטרה. פחות חשוב מה המטרה. והיום יש שינוי בפרדיגמה- בואו נתמקד בהורדת תמותה ותחלואה ממחלות לב. אני מאמין שתוך זמן קצר גם כאיגוד מקצועי וגם כרופאים אינדיבידואלים נאמץ את הגישה הטיפולית הזו כי היא הגיונית ומבוססת על מחקרים גדולים ותוצאות מרשימות".

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר