הכי זול ב־4 השנים האחרונות: מחיר ליטר בנזין - 6.07 שקלים

באילת הנהגים ישלמו רק 5.19 שקלים לליטר • החיסכון החודשי הצפוי למשפחה: 50-40 שקלים • למרות התנודתיות הגבוהה במחירי הנפט בעולם, מחירי הדלק בישראל - נותרו יציבים

אילוסטרציה: יהושע יוסף

הלילה בחצות מחיר הבנזין ירד ב־19 אגורות לליטר ל־6.07 שקלים בשירות עצמי ו־6.28 שקלים בשירות מלא. המחיר כולל עמלת מתדלק של 21 אגורות.

באילת, שם לא משלמים מע"מ, מחיר הבנזין ירד מהבוקר ב־16 אגורות לליטר ל־5.19 שקלים בשירות עצמי ו־5.37 שקלים בשירות מלא. מאז חודש מאי מחיר הדלק בתחנות ירד ב־44 אגורות לליטר, מה שיתבטא במאזן החודשי ב־50-40 שקלים בהוצאה לדלק עבור משפחה. המחיר החדש הוא למעשה הנמוך ביותר מאז ספטמבר 2015, אז עמד מחיר ליטר בנזין בתחנות על 6.09 שקלים לליטר. 

אנחנו המרוויחים הקטנים

אלא שאם נבחן את מחירי חבית הנפט בשנתיים האחרונות נגלה תנודתיות גבוהה מאוד. התנודתיות במחירי הדלק בתחנות מגיעה לרבע ממנה בלבד. במילים אחרות, לא אנחנו, הנהגים, נהנים מהירידה במחירי הנפט בעולם, או נכון יותר לומר אנחנו המרוויחים הקטנים מכך.

בשנתיים האחרונות המחיר הנמוך ביותר של חבית נפט נרשם בחודש דצמבר 2018, אז הגיע מחיר החבית ל־45.41 דולר.

 חצי שנה קודם לכן, ביוני 2018, מחיר חבית עמד על 74.15 דולר - פער של כ־40%. אולם מחיר הדלק לצרכן הישראלי לא נע בטווח הזה: ביוני אשתקד, בשיא המחירים של השנתיים האחרונות, מחיר הדלק בתחנות עמד על 6.6 שקלים לליטר, ואילו בדצמבר אותה שנה המחיר עמד על 6.01 שקלים לליטר - פער של 9% בלבד. בכל אותם חודשים הוצאות השיווק המרביות המותרות לחברות הדלק עומדות על 0.56 שקלים לליטר, וזאת בלי להתחשב בעלות הדלק המשתנה. 

יש בכך היגיון, שהרי השוני במחירי הדלק בעולם לא משפיע ישירות על עלויות השיווק של החברות. אלא שאותו היגיון אמור היה לחול גם על המיסוי, אך במקרה הזה ההיגיון שונה: בדצמבר 2018, בשיא השפל של מחירי הדלק בשנתיים האחרונות, מס הבלו על הדלק עמד על 3.06 שקלים לליטר והמע"מ על 0.87 שקלים לליטר. וביוני 2018, כשמחירי הנפט בעולם היו בשיאם, המס על הבלו עמד על 3.03 שקלים לליטר והמע"מ על 0.96 שקלים לליטר. כך שהמחירים האלה אפילו לא מצדיקים מנגנון איזון כלשהו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר