עשור לפירוק: האם אואזיס תתאחד?

עשר שנים עברו מאז הפרידה ההסטורית של הלהקה, והתהיות לגבי האיחוד לא מפסיקות • שלב אחרי שלב - מה עבר על האחים גלאגר, ומה הסיכוי שהריב ביניהם ייפתר?

צילום: רויטרס // נפרדנו כך. להקת אואזיס, צילום: רויטרס

לא מעט מעריצי אואזיס זוכרים בדיוק את הרגע הזה, לפני עשר שנים, ב-28 באוגוסט 2009, כששמעו שהלהקה האהובה עליהם איננה עוד. זה קרה בשבוע האחרון של אוגוסט, מאחורי הקלעים של פסטיבל רוק אן סיין השנתי בצרפת, דקות לפני שהיו אמורים לעלות לבמה. בין האחים גלאגר התפתח ריב שהפך לקטטה, במהלכה ליאם תקף פיזית את אחיו הגדול ואף השתמש בגיטרה שלו ככלי נשק. רגעים לאחר מכן הודיע מנהל הלהקה על ביטול המופע באותו הערב, כמו גם על ביטולו של המופע האחרון בסיבוב ההופעות. כעבור שעתיים הופיעה הודעה בעמוד הרשמי של הלהקה, ובה נמסר מטעמו של נואל: "בצער רב ובהקלה גדולה, עזבתי את אואזיס הלילה. אנשים יכתבו ויגידו מה שירצו, אבל אני פשוט לא מסוגל להמשיך לעבוד עם ליאם ולו יום אחד נוסף". 

• הלם: ניקול ראידמן ומיכאל צ'רנוי נפרדו

• מזל טוב: דור רפאלי ועדן פינס זוג

• הזמרת הטובה בעולם הרעידה את אילת

• 5 מיליון דולר: לאונרדו דיקפריו תורם

הרבה מים עכורים עברו בנהר מאז, אבל בשנים האחרונות, במיוחד עם ההתקרבות לתאריך העגול שמציין עשור לפירוקה של אחת הלהקות הגדולות של הניינטיז, שאלת השאלות ברוק הבריטי נותרת ברורה: האם אואזיס בדרך לאיחוד? ואם כן – מתי, ומה צריך לקרות כדי שהקאמבק ייצא לפועל? רמז: הרבה. מאוד. 

בשיתוף טרה

תזכורת קטנה, למי שזקוק לכזו: אואזיס הוקמה ב-1991 על ידי נואל וליאם גלאגר, ואיתם הגיטריסט פול "בונהד" ארת'ורס, הבסיסט פול "גיגסי" מקוויג'ן והמתופף טוני מק'קרול, שהוחלף עד מהרה באלן ווייט. ההרכב התבשל והתעצב במשך כשנתיים, עד שנתקל בו באחת ההופעות אלן מק'גי, מנכ"ל הלייבל האגדי "קריאיישן רקורדס", שאהב את האטיטיוד המנצ'סטרי ואת התעוזה של צמד האחים. אלבום הבכורה שלהם מ-1994, "Definitely Maybe", סימן אותם ככוח עולה ברוק הגיטרות הבריטי בזכות להיטים שיתבררו כעל-זמניים בסגנון "Supersonic" ו-"Live Forever", והדינמיקה הבעייתית בין השניים מותגה כגימיק. 

חלוקת התפקידים בהרכב די ברורה: נואל הוא כותב השירים המוכשר, החד, השנון והסולידי (יחסית). ליאם הוא קלישאה מהלכת של רוקסטאר - כולל תספורת ביטלס, קול צרוד, מעט מאוד מודעות עצמית, הליכה טווסית ורצון עז לבעוט בכל סדר עולם אפשרי. האחרים הם, ובכן, בדיוק כאלה. שחקני משנה בהצגה הגדולה של האחים גלאגר, שנוטים לריב זה עם זה בכל הזדמנות אפשרית ומספקים כותרות לעיתונות הבריטית. אואזיס הפכה עם אלבומה השני "?What’s the Story) Morning Glory)" מ-1995 לענקית הבריט-פופ, הז'אנר המוזיקלי השלט באנגליה באותם ימים. 

הלהקה ניהלה מלחמת חורמה מול היריבה בלר (שפרט לסמיכות כרונולוגית של תקופת פעילותה ואסתטיקה צלילית מסוימת, אין בין שתי הלהקות יותר מדי במשותף); עשתה מאות מיליונים של פאונדים; ייצרה להיטי ענק והפכה להרכב האנגלי הגדול ביותר מאז הביטלס. אלבומה השלישי "Be Here Now" מ-1997 אמנם הניב דעות שונות, אבל גם הכיל בחובו מספר שלאגרים, והמשיך את המומנטום של ההרכב. האחים עצמם המשיכו להתקוטט זה עם זה בכל הזדמנות, פיזית ומילולית, אבל מדובר במריבות שרק תורמות למערך יחסי הציבור של הלהקה.

השנים שלאחר מכן היו קצת פחות מוצלחות יצירתית, כשהלהקה הוציאה שורה של אלבומים בינוניים, שכל אחד מהם הכיל לא יותר מארבעה-חמישה שירים טובים. ההופעות של אואזיס, לעומת זאת, עדיין נותרו חוויית לייב נדירה, מפגן מרשים ונדיר של רוקנ'רול, ואת זה אף פעם אי אפשר היה לקחת מההרכב. זה היה מספיק בשביל להמשיך להניע את גלגלי המכונה גם אחרי עזיבתם של צמד הפולים והחלפתם בגיטריסט גאם ארצ'ר ובבסיסט אנדי בל. בהמשך עזב גם אלן ווייט, אבל בסך הכל מדובר בהרכב שגם כך מבוסס על הדינמיקה הניצית אך משעשעת בין שני האחים. 

קלישאה מהלכת של רוקסטאר. ליאם גלאגר // צילום: Getty Images

אני אנהיג, אני אנווט

ב-2008 הם הוציאו סופסוף אלבום מוצלח בשם הנורא "Dig Out Your Soul", אבל פחות משנה לאחר מכן הם התפרקו, ומאז מחכים הבריטים לקאמבק המיוחל, כזה שמחייב כמעט כל הרכב ניינטיז שהיה גדול בזמנו, עד שחבריו לא יכלו לסבול זה את זה ודרכם נפרדה. חרף הקשר המשפחתי בין שני הכוחות המובילים בה, נראה שלאחד את אואזיס יהיה סיפור מורכב יותר. בעיקר כי הוא אף פעם לא באמת הסתיים. 

עם פירוק הלהקה שני הצדדים מיהרו לפעול. נואל הודיע שהוא מעוניין לפצוח בקריירת סולו (דבר שאחיו הקטן ראה בו כסיבה האמיתית לפירוק הלהקה – כשהמריבה בצרפת הייתה בעיניו רק זרז). הוא אכן עשה זאת ב-2011 עם יציאת אלבום הבכורה שלו, יחד עם ההרכב שמלווה אותו, ההיי פלייניג בירדס. כאן מדובר בהרכב נגנים די אנונימיים, שזכו לשם רק כי האח הבכור לבית גלאגר ספג השראה משיר פולק אמריקאי מוכר. הם הונהגו באופן ברור על ידי אדם אחד, והיו שם כהרכב ליווי קבוע לקריירת יחיד.

מהצד השני, ליאם הודיע שהוא מקים על חורבותיה של אואזיס את להקת Beady Eye, המורכבת כולה משאריותיה של להקת האם - מינוס נואל כמובן. כמה חודשים לפני שזה הוציא את אלבום הסולו שלו, הוציא ההרכב החדש את אלבום הבכורה בעל השם ההצהרתי "Different Gear, Still Speeding", והתחיל להופיע בארצות הברית ובעיקר באירופה, אבל באולמות קטנים משמעותית מאלה שבהם הופיעה אואזיס. גם נואל יצא לטור, ושני האקטים חיו זה לצד זה, ושחררו שירים שנשמעו בדיוק כפי שהיו נשמעים לו היו יוצאים במסגרת הלהקה המנוחה. 

ב-2013 הוציא ליאם עם בידי איי את אלבומם השני "Be", שהופק על ידי המפיק המוערך דייב סייטק, חברת להקת TV on the Radio שעבד בין היתר גם עם היה יה יהז וג'יינס אדיקשן. התקליט החדש התקבל בעולם באדישות מסוימת, וכך הפכה להקת הבת לגימיק נחמד בפסטיבלי מוזיקה, אבל בטח לא להרכב שימלא אצטדיונים כמו זה שממנו נולד. ההמשך זימן גם ביטול הופעה מתוכננת בפסטיבל קואצ'לה 2014, ובהמשך אותה שנה הודיע ליאם כי בידי איי הפסיקה את פעילותה. בראיונות שהעניק לאחר מכן הוא האשים את חוסר הסיקור התקשורתי ואי הצלחת האלבום השני לחדור לשוק האמריקאי כסיבה להתפרקות, לצד התדלדלות הקהל וההופעה במקומות קטנים יותר. "אם האלבום השלישי היה נכשל היינו מופיעים בפאבים", אמר בראיון ל-NME. 

מכאן חווה ליאם ארבע שנים לא פשוטות, בהן נעלם מעין הציבור. הוא לא הופיע או כתב שירים, והקדיש את עיקר זמנו לטובת ציוצים פאסיב-אגרסיביים בטוויטר, כולל התמוטטות עצבים קלה ב-2016 שתועדה על ידו ברשת החברתית. הוא הקניט את אחיו הבכור ללא הפסקה, העניק לו את הכינוי "תפוח אדמה" (וגם השתמש בתמונות אילוסטרציה) ובעיקר נראה כמו רוקסטאר שבור שזקוק לתמיכה מיידית. כתבת השער המופתית של מגזין "Q" מאוקטובר של אותה השנה ציירה באופן אנושי ועדין דיוקן של מוזיקאי עבר, שימיו הגדולים מאחוריו. באופן די נוגע ללב, תואר שם גלאגר כצל של עצמו, אדם שמעביר ימים שלמים בברים, לאחר שהתגרש מאישתו ניקול אפלטון (חברת להקת הבנות אול סיינטס לשעבר) בעקבות גילויים אודות רומן שקיים מחוץ לנישואין, אשר הוליד בת לא חוקית. 

השטיק שהעלה לגדולה

ומהצד השני נראה היה שנואל רק הלך ופרח. ההופעות עדיין היו מלאות והוא המשיך להיות מוזמן לשלל תכניות רדיו ופאנלים טלוויזיונים - בעיקר בזכות הראיונות המשעשעים שהוא סיפק. בניגוד לאחיו הקטן, נואל הוא מכונת פאנצ'ים מהירה ובן שיחה אינטליגנטי וחד אבחנה, ושלא כמו ליאם, הוא גם הבין בשלב מסוים שהמפתח להישרדות הוא הסתגלות. להיות גיבור גיטרה זה דבר יפה ונוסטלגי, אבל כדי לשמור על רלוונטיות הוא לא יכול לשמר את הצליל והלחנים שהוא ממחזר כבר שני עשורים וחצי, וממילא נגנבו מהביטלס. 

מכונת פאנצ'ים. נואל גלאגר // צילום: AFP

וכך, אחרי אלבום שני חביב אך לא יותר מזה, בשם "Chasing Yesterday", החליט נואל באמת להפסיק לרדוף אחר העבר שלו ולהתיישר בקו אחד עם רוח הזמנים. הוא שכר את שירותיו של המפיק האלקטרוני דיוויד הולמס, כשהמטרה שלהם ברורה: לקחת כל דבר שמזכיר את אואזיס, הנטייה המוזיקלית הטבעית של נואל, ולדחות אותו על הסף, או לכל הפחות להעניק לו טיפול אלקטרוני. מדובר בצעד אמיץ עבור אמן בשנות החמישים לחייו, שרגיל לחזור על אותו שטיק שהעלה אותו לגדולה. ואכן, חלק ניכר מהשירים והקטעים האינסטרומנטליים באלבום "?Who Built the Moon" מ-2017 נשמעים יותר דומים לשיתופי הפעולה שלו עם הכימיקל בראדרס מתחילת שנות ה-2000, מאשר כל דבר של אואזיס. אבל זו גם הבעיה: גאלאגר התחבר לצלילים שהיו אופנתיים לפני 20 שנה, כשעוד תפקד כצלע הרוקיסטית בשילוב הלא מובן מאליו. במילים אחרות - האלבום האלקטרוני של נואל נשמע כמו משהו שהיה צריך לצאת בשנת 2000. 

באופן מעניין, בדיוק באותו הזמן החליט גם ליאם שהגיע הזמן להתקדם. כמעט באותו החודש שבו אחיו הגדול הוציא את האלבום האלקטרוני הניסיוני שלו, מוציא גם כוכב הרוק את אלבום הסולו הראשון שלו, "As You Were". כדי להתאים את עצמו לימי פופ אלה, גייס ליאם לשורותיו כותבי שירים שעבדו עם שמות כמו אדל, והוציא אלבום שאמנם נשמע כמו עוד גלגול חדש של הלהקה שבה התפרסם, אבל עם טוויסט מודרני. "כפי שהיית" זכה לשבחים רבים וסימל עבור ליאם קאמבק מרשים, שגם תועד בסרט דוקומנטרי בשם זה, העוסק בסיפור ההתרסקות והנסיקה מחדש של האח הצעיר. את האלבום מוביל הסינגל "For What It’s Worth" הג'ון-לנוני משהו, שמילותיו כמו קוראות לנואל להתפייס. "להגנתי ייאמר שהכוונות שלי היו טובות", שר שם ליאם, "ובגן העדן שמור מקום לאלה שאינם מובנים. אתה יודע שאתן לך את דמי אם זה יהיה מספיק". 

כעת, כששניהם שוב על קרקע יציבה, השאלה נראית רלוונטית מתמיד. עשר שנים אחרי פירוקה, האם אואזיס הולכת להתאחד?

איש שמן במעיל רוח

התשובה היא כן. מתישהו. אבל בטח לא בעתיד הקרוב. אם לגאנז אנ' רוזס לקח 23 שנים להתפייס ולהתאחד, נראה שאף אחד מהאחים לא בדיוק שרוי בלחץ של זמן. בחודש הבא יוציא ליאם את אלבום האולפן השני שלו "Why Me? Why Not". שבוע אחריו יוציא נואל עוד אלבום חדש, בשם "This is the New Place". אבל מה שימנע מהם את האיחוד המיוחל הוא בעיקר האיבה שעוד נותרה שם, ולמעשה רק גדלה.

כשהוא לא קורא לו "תפוח אדמה", ליאם מפציר בנואל בכל ראיון ורשת חברתית לגרום לאיחוד לקרות. בכך, יש להניח, הוא מקווה ליצור לחץ ציבורי על אחיו, שיאחד את הלהקה – משאת נפשו האמיתית של ליאם, שתמיד הרגיש בנוח יותר בסביבתו של אחיו. במקרה הכי גרוע, הוא חושב לעצמו, יסומן נואל כאיש הרע בכל הסיפור, זה שמתעקש להמשיך בשלו ולמנוע מהמעריצים את האיחוד הנוסטלגי. נואל, מצידו, לא מוכן לשתף פעולה עם אדם שמקניט אותו בפומבי בכל הזדמנות אפשרית, מסרב לשכוח מתקרית הגיטרה המפורסמת ומונה סכומים דמיוניים תמורתם יסכים לאיחוד. "(אעשה זאת) תמורת 20 מיליון פאונד להופעה אחת. זה נשמע טוב, לא?", אמר נואל בראיון לפני כשנתיים. "אבל טרם קיבלתי הצעה כזו ממישהו".

אלא שב-2018 השניים דווקא קיבלו הצעה, שתוארה על ידי מגזין המוזיקה הבריטי NME כ"מאוד נדיבה", להופיע יחד באירלנד בטירת סליין המפורסמת, שם הופיעו בפעם האחרונה ביוני 2009, חודשיים לפני שהתפרקו. עד כה, נראה שגם הצעה זו נענתה בשלילה. הפעם האחרונה שנואל נשאל בנושא האיחוד התרחשה לפני כשבועיים בתכנית האירוח של סת' מאיירס. "לא", ענה נואל, "בכנות אני מקווה ש(האיחוד) לא יקרה". עוד הוסיף המוזיקאי לכנות את אחיו הקטן "איש שמן במעיל רוח". בראיון אחר שקיים לאחרונה סיפר שהוא מתכנן למכור את הזכויות למאסטרים של אואזיס למרבה במחיר. ובמילותיו: "אני הולך למכור אותם ולקנות מטוס, יאכטה, קוף וטיל". 

הולך ופורח. נואל גלאגר // צילום: AP

מצד שני, ליאם הוציא לאחרונה סינגל חדש מאלבומו הקרוב, וגם כאן מדובר בטקסט שקשה לפרש אלא כקריאה לאיחוד. "בחייך, אני יודע שאתה רוצה עוד, בוא ופתח את הדלת", שר ליאם, ככל הנראה לאחיו. "אחרי הכל תגלה שהיית אחד מאיתנו כל הזמן הזה". בקליפ המלווה את השיר ניתן לראות את ליאם מלהק שחקנים שיגלמו אותו, את אחיו ואת יתר חבריהם להרכב המקורי. 

כל זה, כאמור, כנראה לא יעזור. לפחות לא בעתיד הקרוב. בטח לא כשליאם משחק משחק כפול: מצד אחד מצהיר כי הוא מעוניין לאחד את הלהקה, ומצד שני מצייץ בטוויטר דברים כמו "שתזדיין אואזיס", כפי שעשה לפני שלוש שנים. רגע אחד קורא להתפייס עם אחיו בשיריו, ובאחר טוען כי שרה מקדונלד, אישתו של אחיו, היא שפירקה את הלהקה, משל הייתה יוקו אונו והם הביטלס. בקיץ האחרון, אחרי שביקרה מקדונלד את אחת מהופעותיו, כתב הגיס הנעלב הודעת סמס מאיימת לאחייניתו אנאיס, בה אמר לה שתמסור לאמה "להיזהר מאוד".

נואל, בתגובה, אמר לאחרונה בראיון ל"אינדיפנדנט" כי היחסים בין השניים עברו מזמן את נקודת האל-חזור. "זו לא הפעם הראשונה שהוא שולח הודעות לבתי או משאיר הודעות מאיימות לאישתי", אמר. "אם הוא לא היה רוקסטאר אלא סתם דוד שעובד במוסך, הוא כבר היה מקבל ביקור מהמשטרה". באותו ראיון אמר נואל שהוא לא מאמין שיתפייס אי פעם עם אחיו. "מהרגע שהוא ושני בניו התחילו לסמס לילדים שלי, ולתת לגיטימיציה לבריוני רשת להיטפל אל אישתי באינסטגרם, עד שהיא חייבת לסגור את החשבון לאור כל הדברים הנוראיים שכותבים לה שם עליה ועל הבת שלנו - (פיוס) כבר לא על הפרק". באותו ראיון גם אמר שמעולם לא היה נבוך עבור אדם אחר כמו הרגע שצפה בליאם מופיע בפסטיבל גלסטונברי בתחילת הקיץ. 

ליאם כבר הספיק להתנצל על מה שאפילו הוא מודה שהיה התנהגות ילדותית ובלתי הולמת, אבל ניכר שהוא יזדקק להרבה יותר מכך בכדי לפייס את אחיו. סביר להניח שבשלב זה או אחר האיחוד יקרה, אבל כפי שהדברים נראים עכשיו, זה ייקח לפחות עשור נוסף, כשהשניים ירצו לשמר רמת חיים גבוהה וייצאו לסיבוב הופעות אחרון תמורת סכום שאף אחד מהם לא יכול להרשות לעצמו לוותר עליו. בשלב זה, שניהם עוד מעדיפים להסתכל אחורה בזעם. 

• כבוד: שחקנית ישראלית נוספת בסרט של טרנטינו

• זמר ההפרדה: "אני לא מדיר נשים"

• אחרי דוכין: גם דני רובס ביטל הופעה בי-ם

• דניאלה פיק וטרנטינו מצפים לילד ראשון

• "שובר שורות" : עכשיו הסרט - כל הפרטים

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר