האם נמצאה הוכחה לכך שהיטלר היה רבע יהודי?

הסופר לאונרד זקס טוען שהצליח למצוא הוכחות לכך שסבו של הצורר הנאצי היה יהודי • לטענתו, אביו של היטלר נולד כתוצאה מרומן של סבתו עם מעסיק יהודי

צילום: איי.פי // העסיק גנאלוגיים שיוכיחו כי מוצאו הוא אוסטרי-גרמני. היטלר

האם נמצאה הוכחה לכך שהצורר הנאצי אדולף היטלר היה רבע יהודי? טענות ושמועות על כך שסבו היה יהודי, הופצו והוכחשו שוב ושוב לאורך השנים וכעת טוען הסופר המצליח והפסיכולוג היהודי לאונרד זקס, כי סביו של היטלר אכן היה יהודי וכי הדבר היה ידוע היטב להנס פרנק, עורך דינו של היטלר ושליט פולין במהלך הרייך השלישי.

לפי מאמרו האקדמי של זקס, שפרסם בביטאון האירופי לפרסומים אקדמיים, בעדותו של הנס פרנק במשפטי נירנברג, סיפר כי הוא חקר בעצמו את עץ המשפחה של היטלר, לאחר שאחיינו איים לחשוף מידע מביך על הצורר.

המחקר של פרנק מצא מכתבים של מרי אן שיקלגורבר, סבתו של הרודן, מהם עלה כי היא עבדה באוסטריה בעיר גרץ אצל מעסיק יהודי בשנת 1836, השנה בה הוטבל לנצרות הובר אביו של אדולף היטלר.

מעניין לציין כי על פי המידע הזה, בנו של המעסיק אנס ככל הנראה את מרי אן, או קיים איתה יחסי מין מהם נולד הובר. משפחתה של מרי אן התכחשה לתינוק ולחצה על מרי אן למסור אותו לאימוץ. בינתיים, אנה קיבלה מזונות מהמשפחה היהודית, כשבנוסף בטקס ההטבלה של הובר לנצרות לא נכתב שמו של אביו.

בהמשך הולבנה זהותו של הובר, אחרי שמרי אן התחתנה עם יוהן ג'ורג' היידלר. היידלר הכיר רשמית בהובר כבנו כשזה היה בן 39 וכך למעשה הועלם לדברי הנס פרנק, מוצאו המקורי של היטלר. באותה עת נוצר גם השם היטלר עצמו, כשהכומר שכתב את שם המשפחה היידלר טעה וכתב במקום זאת היטלר. 

הטענות והשמועות הופצו והוכחשו שוב ושוב // צילום: Getty Images 

אדולף היטלר, שהיה מודע לאפשרות הזו העסיק גנאלוגיים שיוכיחו כי מוצאו הוא אוסטרי-גרמני. גם היסטוריונים מאוחרים טענו שבאזור העיר גרץ לא היתה קהילה יהודית. אולם בהקשר לכך בדק לאונרד זקס את הרשומות של אזור העיר וגילה שלפחות עד לשנת 1850 היתה במקום קהילה יהודית פורחת, דבר שמפיל המון מההפרכות לעדותו של הנס פראנק.

זקס מביא ראיה נוספת לעובדה שככל הנראה השנאה של היטלר ליהודים לא היתה רק אידאולוגית, אלא גם בצל האירוע המיני של סבתו, בכך שהוא אסר על נשים גרמניות לעבוד אצל יהודים, כשבמקביל לא היתה לו שום בעיה לקנות נשק מיצרנים יהודיים.

הדו-ערכיות הזו מעידה לדברי זקס על השורש העמוק של השנאה של היטלר לעם שהוא בחלקו השתייך אליו. כך או כך, זקס מתעקש כי אין למעשה שום הפרכה לעדותו של הנס פראנק במשפטי נירנברג וכי כל הארכיונים שהוא עבר עליהם מצביעים על כמה עובדות יסוד: היתה קהילה יהודית בגרץ, מרי אן עבדה אצל יהודי וילדה מחוץ לנישואין בשנה בה היא עבדה, הבן הוטבל לנצרות ללא ציון שם האב ובני משפחתה של האם התנכרו לבן הזה וכן היא קיבלה מזונות ממשפחה יהודית.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר