מעבר לכל הסיפורים על רוע, אהבה, מוסר, אמונה ושחיתות, "משחקי הכס" שהגיעה הלילה (א') לסיומה היא סדרה שעוסקת בכוח, בשלטון ובמחיר שיש לשלם כדי להפוך לשליט יחיד. המחיר לאותו כוח אולטימטיבי, הוא הכס המיוחל, רצוף דם, מוות של חפים מפשע, ילדים וטף, ובטירוף בלתי נמנע, עד הסוף המר.
לא בחירה מקרית היא שכס הברזל הנחשק, גיבור מיתולוגי שמושך אליו גיבורים בשר ודם כמו פרפרים אל האש, עשוי מחרבות. כפי שלומדים על בשרם רוב הגיבורים, דאינריז, סרסיי, המלך ג'ופרי, רנלי באראתיאון ודמויות מפתח נוספות, כס הברזל דוקר את היושבים עליו ומקצר את חייהם, כשלמעשה הם הופכים למבטאים שלו ולא הוא למבטא שלהם.
מדובר באמירה קשה, פסימית ומאוד עצובה ביחס לשלטון: כוח חזק מדי מגיע הופך לשיגעון ומכלה את האוחזים בו. מדובר בכיליון טוטאלי, בסגנון הקיסר הרומאי קליגולה. למעשה שלטון יחיד קיצוני, טוען יוצר סדרת הספרים עליה מבוססת הסדרה ג'ורג' ר. ר. מרטין, מוביל בהכרח לרצח האהבה, לרצח המשפחה, להוצאה סיטונית להורג ואפילו שריפה של עיר שלמה אם צריך. הכל כדי לשאת בתואר הנכסף "מלך שבעת הממלכות". או שש, מה שנשאר.
את הטירוף הזה, את המשמעות האמיתית של המושג כוח, לומדים על עצמם באופן החריף ביותר כמה מהדמויות האהובות ביותר בסדרה. ראשון הוא נד סטארק, שמאבד את ראשו בגלל מידע על מקור ילדיו של רוברט באראתיאון; בהמשך גם דאינריז טארגאריין לומדת שיעור נורא לגבי מה שמוכן אחיה לעשות כדי להצליח לגייס צבא, וגם מה היא צריכה בעצמה לעבור כדי להפוך למנהיגה ראויה לכתר; התככים יובילו גם לרצח רוב סטארק, ורוב בני בית משפחת הצפון; גם בני משפחת באראתיאון יגלו במהרה את המחיר הנורא שדורש מאבק שלטוני בדרך אל הכס האבסולוטי.
כוח הוא מוות // צילום: Helen Sloan / HBO
אחד התלמידים החכמים ביותר של הלקח הזה הוא טיריון לאניסטר, שעם הפרקים הופך מאדם חכם ומיוסר שהחיים הפכו אותו לגמד מוקצה מחמת מיאוס, לאדם בעל עומק, הבנה בערך החיים והמוכנות לוותר על חייו שלו למען החברה כולה. המציאות הזו הולכת ומתחזקת לאורך הפרקים, ומלמדת כיצד דמות משמעותית אך סובלת, שמכירה בגבולות עצמה, יכולה לשלוט או להיות יד ימינו של המלך.
כאן ההבדל בין טיריון לאחיו ג'יימי, שאומנם עובר תהליך של גאולה ועידון ממעשה הזוועה בו הוא זורק את הילד בראן אל מותו בעונה הראשונה, לסצנה האחרונה, בה הוא מוצא את מותו יחד עם אהובתו-אחותו סרסיי. ההבדל הוא שטיריון מוכן לוותר על עצמו, על חייו, על כל מי שאהב ועל מעמדו למען הכלל, וגי'ימי נותר עד הסוף, רומנטיקן שזונח אפשרות טובה לחיים בצפון למען אהבה לא מוסרית ואף בלתי אפשרית.
דמות נוספת שהמחיר ששילמה מתגלה כשובר שוויון וככזה שמעלה אותה על כס המלוכה, היא בראן סטארק. בראן למד על בשרו ממש כי הדרך להבנת העולם וליכולת לחבר את ההווה אל העבר כדי להבטיח עתיד טוב יותר, מלאה בסבל, במאבק עם כוחות רוע מיתולוגיים כמו מלך הלילה, וכן עם ההשלמה שהוא נכה לכל חייו ללא יכולת להוליד ילדים. העקרות הזו שנכפתה עליו והחיבור שלו לעולם הרוחות, הפכה את בראן בסוף למלך.
בראן הוא מלך חלש שכוחו ברוחניותו, וכך למעשה עונה הסדרה על השאלה הראשונה הכי גדולה שלה - מי ראוי לשלטון? התשובה היא למעשה, מי שהשלטון לא ייתן לו כלום ולא יפתה אותו להפוך למפלצת, כי אין לו מלכתחילה כבר מה לאבד. כל האחרים פשוט עלולים להתפתות אל הכוח ולהישחת על ידו, ולכן אפילו ג'ון סנאו עצמו מאבד את הכס.
האם גם בו טמון פוטנציאל להפוך למפלצת? ג'ון סנואו // צילום: Helen Sloan / HBO
לא לחינם הוא עשויט מחרבות ולא לחינם בחרו היוצרים להעלות אותו באש עם סיום הסדרה. במחי יריקת דרקון, הסמל של מקור כל הרוע נשרף ונמס. האם על מנת לחסל את הרוע בעולם, יש צורך בכוח מיתי, דרקוני?
מדובר במסקנה קשה על האדם, כזו השוללת מלוכה וכל סוג של משטר כוחני. כוח בלתי מוגבל אומנם מאפשר לקוסמת מליסנדרה להחיות את ג'ון, אבל להשתעבד לאל לא נראה שמשחק בה, מנהל אותה וגם מייצר תהליכים לא מוסריים בגלל שגיונותיו.
כך גם הדבר ביחס למלך הלילה, שנוצר כדי להגן על החיים והפך למלך המתים. אולם בעוד אל האור ומלך הלילה אינם אנושיים, ולכן הכוח שלהם ניתן לעיכול, לאדם אסור שיהיה כוח כזה, כי הוא תמיד מסתיים בחורבן. וזו המסקנה הקשה של הסדרה כולה.
עוד על "משחקי הכס":
• הספוילר המטורף של מייסי ויליאמס
• הספין-אוף של "משחקי הכס": כל הפרטים
• ווסטרוז באבל: כך הגיבו השחקנים לסיום הסדרה
• מתקציב נמוך לסדרה היקרה ביותר על המסך
• "העונה המורכבת ביותר של 'משחקי הכס'"
• לאס וגאס: מחווה דרקונית ל"משחקי הכס"
• משחקי הכס: הפרק דלף, המבקרים השתוללו
• "משחקי הכס": עשרת הפרקים הגדולים
• כך תכוונו את הטלוויזיה לתיקון הפרק החשוך
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו