דו"ח חריף על מחסור במורים איכותיים: במשרד החינוך סירבו לחשוף במשך זמן רב כמה עובדי הוראה מקצועיים חסרים במערכת החינוך. כעת מגלה דו"ח מבקר המדינה את היקף המחסור במורים שהוכשרו ללמד את המקצועות אותם הם נדרשים ללמד. המחסור והעודף במורים החזויים לשנה"ל התשפ"א ולפיהם בשנת הלימודים תשפ"א (2021-2020) צפוי במגזר היהודי מחסור של 3,065 מורים, בהם 626 מורים לאנגלית, 383 מורים למתמטיקה ו-239 מורים ללשון והבעה.
מזה כעשור מצביעים חוקרים בתחום החינוך, בארץ ובעולם, על מחסור גדול במורים כאחד האתגרים הגדולים במערכות החינוך בעיקר כיוון שבמערכת ישנם מורים המלמדים מקצוע שלא הוכשרו אליו. על פי דו"ח המבקר, חלק ניכר מהמורים למקצועות ההוראה השונים בחינוך היסודי ובחינוך העל-יסודי לא עברו את ההכשרה הדיסציפלינרית הנדרשת כדי ללמד מקצועות אלו. בשל כך, רבים מהתלמידים בבתי הספר לומדים ממורים שלא התמחו בתחום שהם מלמדים ואינם מוכשרים ללמדו. לטענתו, "מצב זה פוגע בתלמידיהם, ועלול לגרום להם נזק ארוך טווח בכל הנוגע לאיכות הידע, למיומנות שירכשו ולהישגים הלימודיים בהמשך דרכם".
בדו"ח ישנה ביקרות על משרד החינוך ולפיה אין לו מענה מספק לבעיה זו, לא בגיבוש מדיניות ברורה ואחידה ולא בצעדים שנקטה המזכירות הפדגוגית להתאמת ההכשרה של המורים המלמדים מקצועות ליבה מרכזיים - מתמטיקה, עברית ואנגלית - להוראת מקצועות אלה. בשל אי הסדר בתחום, גורמים שונים במשרד, לרבות מנהלי בתיה"ס, פועלים בעניין זה על פי שיקול דעתם.
פרק נוסף בדו"ח עוסק בהיעדרויות של עובדי הוראה ובמורים מחליפים שנדרשים ללמד את התכנים הלימודיים השייכים לתחום ההוראה הרלוונטי. על פי הדו"ח, שיעורן הממוצע של שעות ההיעדרות הוא כ-14% מכלל שעות העבודה של עובדי ההוראה בשנות הלימוד התשע"א עד התשע"ח. כלומר, בממוצע, על כל שבע שעות עבודה הייתה היעדרות של שעה אחת. כאשר מדובר בשיעור הגבוה משיעורי ההיעדרויות של עובדים במגזרים אחרים במשק וכן של מורים בחו"ל.
אלא שהדבר המטריד ביותר הוא קבלת מורים ממלאי מקום שעתיים להוראה ללא תנאי סף. המבקר מצביע על כשלים בהעסקת ממלאי מקום בעלי רקע פלילי. כך למשל מצא מבקר המדינה כי בשנת הלימודים הקודמת (תשע"ח) העסיק המשרד 36 עובדים שהיו חסומים על ידי מערכות המשרד.
תגובת משרד החינוך
"המשרד מייחס חשיבות עליונה למענה שיש לתת למורים ממלאי מקום ולאור זאת, הנושא מצוי בראש סדרי העדיפויות של המשרד. לנוכח אלה, המשרד פעל ללא לאות כדי לצאת לדרך עם מאגר מקיף, מסודר ורציני של עובדי הוראה ממלאי מקום. במסגרת המאגר עברו כל ממלאי המקום בדיקה פרטנית וקפדנית, כדי להבטיח שבבתי הספר יהיה מענה ראוי שימשיך להבטיח את שגרת הלימודים בבית הספר ובהקלת העומס הביורוקרטי על המנהלים וצוותי ההוראה. כמובן שמאגר זה ישרת גם את מוסדות החינוך המוכרים שאינם רשמיים.
"לצד היציאה לדרך עם המאגר של ממלאי המקום, נקט המשרד בשורה של פעולות נוספות, בהן: שינוי ההנחיות להעסקת ממלאי מקום, כך שמנהל בית ספר נדרש לבדוק מראש במערכות המשרד אם ממלא המקום מאושר לעבודה. אם הוא לא אושר, חל איסור להעסיקו. המשרד סינכרן בין מערכת השיבוץ למערכת השכר כדי למנוע מצב של העסקה עקיפה, המשרד עורך סריקה יסודית וקפדנית של מאגר עובדי ההוראה. עובדים שנמצאו לא כשירים, העסקה שלהם נחסמה באופן מידי והודעה נמסרה להם על ידי המשרד. מורים שלא נמצאו מתאימים לא הועסקו ולא חזרו למערכת. המשרד החזיר רק מורים מתאימים וגם פה רק לאחר בדיקה מדוקדקת והליך מסודר. פרסום הנחיות ברורות למילוי מקום - אם מנהל נדרש להעסיק ממלא מקום, עליו לתת עדיפות ראשונה ל: מורים מצוות בית הספר הפנויים למילוי מקום, אחר כך לעובדי הוראה גמלאים, בעלי תעודת הוראה, סטודנטים/ות הלומדים לתעודת הוראה ובעלי תואר אקדמי".
"באשר לטענה אודות הנתונים על היעדרויות, אומרים במשרד כי הנתונים המוצגים אינם נכונים, שכן הם כללו גם היעדרות בגין חופשת לידה. היעדרות זו אינה יכולה להיחשב כהיעדרות שעתית שכן המשרה מאויישת על ידי מורה ממלא מקום".
לעניין כוח אדם בהוראה: תכנון, הכשרה והשמה: "נושא תכנון כח אדם בהוראה מהווה את אחד מנושאי הדגל שמוביל המשרד, ובשנים האחרונות ביתר שאת. לאור זאת, הנושא מלווה בתכנית עבודה ועל ידי צוות עבודה מיוחד שהוקם לשם כך. תכנית העבודה כוללת תחזית המורים ומודל תחזית, ששותפים בו אגף תכנון אסטרטגי, מינהל כלכלה ותקציבים, המזכירות הפדגוגית, מינהל תקשוב ומערכות מידע וכוח אדם בהוראה. כך מבטיח המשרד חיבור רציף בין הגורמים השונים בתחום התכנון תוך ראייה כוללת של התכנון האסטרטגי במשרד.
"בהתייחס למחסור האיכותי במורים במתמטיקה, אומרים במשרד כי במסגרת התכנית הלאומית לקידום המדעים והמתמטיקה נקט המשרד בשורה של פעולות כדי לקלוט בחטיבה העליונה הון אנושי איכותי. לאור זאת, בשנים האחרונות עברו מעל 740 אנשי היי טק ובעלי תארים אקדמיים הסבה להוראה. תהליך דומה מבצע המשרד גם בהוראת האנגלית וביתר המקצועות. בנוסף, מתקיים תהליך הרחבת הסמכה ותמרוץ מועמדים באמצעות מלגות והלוואות.
"לעניין הכשרת עובדי הוראה חדשים יצוין, כי מיון סטודנטים שאינם מתאימים להוראה מתקיים הן בשלב ההכשרה והן במהלך שנת ההתמחות. כמו כן, מתקיים פיילוט, המתרחב מדי שנה, לבחינת התאמתם להוראה של המועמדים להכשרה, טרם קבלתם ללימודים (מבחן מסיל"ה). בנוסף, נדרשת עמידה בהצלחה בשנת ההתמחות, בה הסטודנט הוא מורה עצמאי במערכת החינוך, על מנת לקבל רישיון הוראה ולהמשיך בעבודה במערכת החינוך.לעניין גיוס והשמה של מתמחים ומורים חדשים יצוין, כי אגף התמחות וכניסה להוראה בונה כיום תהליך השמה שצפוי להסתיים בשנה הבאה (2020)".
העדכונים הכי חמים ישירות לנייד: בואו לעקוב אחרינו גם בערוץ הטלגרם שלנו!
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו