האשפוז במסדרונות ובחדרי האוכל, אורך התורים לרופאים מומחים ומחסור בכוח אדם רפואי היו במוקד במערכת הבחירות הנוכחית, אך בהמשך נדחקו הנושאים ש"משעממים" את ראש הממשלה ואת מפלגת השלטון לשוליים. אבל לשר הבריאות הנכנס, שכרגע נראה שיהיה ליצמן, מחכים אתגרים לא פשוטים אך שמוכרים לו היטב.
מערכת הבריאות מתמודדת עם מחסור כרוני בתקציבים, שמוערך על ידי גורמים שונים בסכומים שבין 5 מיליארד ל-12.5 מיליארד שקלים. תוצאה של שחיקה ארוכת שנים בתקציבים שמוקצים לבריאות.
בימים אלו מסתיימת עבודתה של ועדה שמונתה לבחינת מצוקת האשפוז במחלקות הפנימיות. הוועדה עשויה להמליץ על מגוון צעדים בהם תמרוץ רופאים להתמחות בפנימית, תוספת מיטות אשפוז ותקנים וגם תוספת של מיטות אשפוז "המשכיות" (גריאטריות או שיקומיות). המלצות שאיתן יתמודד השר הנכנס.
ישראל מככבת כבר שנים במקומות הנמוכים והלא מחמיאים בשיעור מיטות האשפוז. לטענת ההסתדרות הרפואית יש צורך בתוספת של לפחות 350 מיטות לשנה. במשרד הבריאות מצדדים בתוספת מינימלית של כ-200 מיטות לשנה, שתשמור על השיעור הקיים והנמוך של 1.75 מיטות לאלף נפש.
משימה נוספת שתעמוד בפני השר הנכנס היא חתימה על הסכם חדש מול משרד האוצר על תקציב סל התרופות. הנושא לא הוסדר מעולם בחקיקה ולכן לאורך שנים הדבר נעשה ללא תכנון ארוך טווח, אלא במשא ומתן, תלוי ביחסים בין שר הבריאות לשר האוצר באותו זמן ובפרמטרים אקראיים נוספים. ההערכה היא שעדכון קבוע בשיעור שבין 1.5 ל-2 אחוזים לשנה (תוספת שנתית של בין 750 מיליון למיליארד שקל) יכול לסייע בתכנון ארוך טווח ובהתמודדות עם רכש תרופות חדשות ויעילות מאד שמחיריהן רק הולכים ומאמירים.
האתגרים של הממשלה החדשה:
• האתגר המדיני: לסגור את הסיפור הפלשתיני
• האתגר בחינוך: צמצום הפערים בין תלמידים
• האתגר בביטחון: למנוע הסלמה בעזה וביו"ש
• האתגר ברווחה: קצבאות הנכות וצמצום העוני
• האתגר בכלכלה: להתמודד עם הגירעון
• האתגר בתחבורה: לטפל בליקויי דו"ח המבקר
אתגר נוסף שממתין מעבר לפינה ב-2020: המשא ומתן עם ההסתדרות הרפואית על הסכמי שכר עבור הרופאים. בסיבוב הקודם היה זה משא ומתן קשה בעיקר עבור המטופלים, שסבלו משביתות ממושכות אך גילו אהדה לרופאים. הפעם ייתכן שציבור יהיה פחות סבלני לדרישות הרופאים, לאור נתונים שמתפרסמים על שכרם הגבוה, וייתכן שהדרישות יהיו מורכבות יותר ולא יכללו רק תוספות שכר אלא נושאים נוספים כמו מניעת שחיקה, המשך טיפול במחסור בכוח אדם במקצועות מסוימים ובפריפריה, והפחתת משך התורנויות של המתמחים וקיצור מספרן.
אתגרים נוספים יהיו המשך יישום המהלך לסימון מזון מזיק שנדחה לתחילת 2020 ולצידו מהלכים נוספים שטרם יושמו - סימון ירוק למזון בריא והגבלות על פרסום מזון מזיק לצעירים וילדים.
משימה נוספת שאיתה יתמודד השר, היא חיזוק בתי החולים הלא ממשלתיים (בהם אסותא, שערי צדק, בתי החולים בנצרת) חלקם מצויים בתהליך הבראה וחלקם במצוקה פיננסית.
התמודדות עם הזדקנות האוכלוסייה: כיום קופות החולים לא מקבלות תקצוב עבור הזדקנות האוכלוסייה, אלא רק עבור גידול האוכלוסייה. הצפי הוא לגידול במספר הקשישים מ-423 אלף נפש כיום ל-738 אלף ב-2030, גידול של 73 אחוזים ביחס להיום. אחד הפתרונות לכך הוא עדכון של התקצוב שמקבלות קופות החולים, לצד פיתוח שירותי אשפוז וטיפול בבית.
התפרצות החצבת בישראל חשפה את המצוקה של שירותי בריאות הציבור, שנמצאים בחזית המאבק בחצבת. יחד איתם ישנם עוד שירותים שמטפלים באוכלוסיות רגישות - מתן שירותים סיעודיים, שיקום נכי נפש בקהילה, מכשירי שיקום וניידות, טיפול בריאותי מקדם (טב"מ) לילדים עם צרכים מיוחדים. כולם ניתנים במסגר "התוספת השלישית" לחוק ביטוח בריאות ממלכתי, השר החדש יצטרך לעדכן את תקציבם ואת התקנים שלהם באופן קבוע.
העדכונים הכי חמים ישירות לנייד: בואו לעקוב אחרינו גם בערוץ הטלגרם החדש שלנו!
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו