מוריס קאהן הכריז: "פרויקט בראשית 2 יוצא לדרך"

48 שעות לאחר ההתרסקות המאכזבת של החללית הישראלית על אדמת הירח, הכריז הפילנתרופ שמימן חלק ניכר מהמיזם על ניסיון נוסף • "נגיע לירח ונציב שם את דגל ישראל" • התעשייה האווירית: "גאים בתרומתנו להישגי החללית, נשמח להיות חלק ממשימות נוספות"

צילום: AFP // אב ובתו משתעשעים עם דגם החללית בראשית בפלנטריום בנתניה

יומיים לאחר האכזבה הקשה לפרויקט "בראשית", שגרם לכל מדינת ישראל להתאחד מול מסך הטלוויזיה ולצפות לנחיתת החללית על הירח, הכריזו הערב (שבת) התעשייה האווירית ועמותת SpaceIL על פרויקט בראשית 2. 

צילום: CONTACT

את הפרויקט יוביל גם הפעם הפילנתרופ מוריס קאהן, כאשר למשימה התגייס גם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שעוד בחדר הבקרה, דקות לאחר ההתרסקות, אמר שיש לו תוכניות לחלל ובתוך כשנתיים או שלוש שנים ישראל תנחית חללית על הירח. 

"היה לי זמן לחשוב על מה שקרה", סיפר קאהן בתוכנית "פגוש את העיתונות" בערוץ 12. "ילדים מכל העולם יודעים מה שעשינו. כל תשומת הלב והחום שקיבלתי נתנו לי זמן לחשוב ולהבין שחבל להשאיר את זה ככה. באתי להכריז על פרויקט חדש -  "בראשית 2". אנחנו צריכים לעשות משהו. התחלנו ואנחנו צריכים להשלים. אנחנו נשלים ונגיע לירח ונשים את הדגל שלנו על הירח".

עוד בנושא:

אכזבה בדרך לירח: החללית הישראלית "בראשית" התרסקה במהלך ניסיון הנחיתה

"בראשית" צנחה במהירות של 500 קמ"ש

• מתקרבת ללבנה: בראשית ביצעה תמרון ראשון סביב הירח

• המהנדסות שמאחורי "בראשית"

• בראשית עושה היסטוריה - ולא רק ישראלית

• אל הירח: המבקרים הקודמים

"אני מוכן להוביל פרויקט וכבר מחר יתחיל צוות משימה לעבוד ואנחנו נעשה את זה. המימון יבוא מתורמים וגם מהציבור - כולם רוצים להשתתף.  אני רוצה שזה יהיה פרויקט עממי, פרויקט של מדינת ישראל".

לדברי מנהל מפעל החלל בתעשייה האווירית, עפר דורון, בשבועות הקרובים יתכנסו כל הצוותים המשותפים כדי לנתח את כל התהליך מרגע השיגור וללמוד לקראת המשימות הבאות בחלל. "בגלל הפרעות בתקשורת שנבעו מתוך זוויות החללית, לא כל הטלמטריה ירדה, ולכן לא בטוח שנוכל לפענח הכול. זה אחד האתגרים בחלל, שצריך לנסות לאתר תקלה במרחק של מאות אלפי קילומטרים, ושאין עדות פיזית ואתה מוגבל בכמות הנתונים. זה יוצר פער גדול". 

כזכור, החללית בראשית התרסקה על הירח בעקבות כשל של אחד ממדדי התאוצה, שבזמן ההנמכה שלח למחשב קריאה שגויה וגרם להפסקת הפעולה של מנוע הבלימה הראשי. התקלה אירעה  כשהחללית הייתה בגובה של 10 ק"מ, כשהחללית ממשיכה ליפול, וצוברת תאוצה. לאחר כמה דקות, כשהמחשב חזר להפעיל את המנוע הראשי לבלימה, המהירות כבר הגיעה לכ-500 קמ"ש, לא היה מספיק זמן לבלום והחללית נחבטה בקרקע. כשהחיישנים הראו גובה 150 מטרים מהקרקע אבדה התקשורת עם החללית, וייתכן שכבר אז היא התרסקה על תלולית בגובה זה.

לדברי יו"ר התעשייה האווירית, הראל לוקר, "מדובר בהישג טכנולוגי אדיר למדינת ישראל, אשר נכנסה למועדון של שבע המעצמות שהגיעו לקרבה כזו לירח. הפרויקט ארך שמונה שנים ותרם רבות לתעשיית החלל הישראלית, שהיא אחת המובילות בעולם. התעשייה האווירית היא מוקד הידע הלאומי בישראל בטכנולוגיית החלל והיא תמשיך להוביל את מדינת ישראל להישגים טכנולוגיים בתחום זה. עבור מהנדסי התעשייה האווירית השמיים אינם הגבול, הם רק ההתחלה".

בסוכנות החלל האירופית כבר מדברים על שיתוף פעולה עם תע"א בפרויקטים ומחקרים על הירח, ובפגישות עם ראשי הסוכנות הם הביעו ביטחון שישראל צברה ניסיון בתחום זה שלאחרים עדיין אין. לדברי עפר דורון, "לקחנו את הטכנולוגיה עד לקצה, ולכן לא תמיד מגיעים עד הסוף".

מהתעשייה האווירית נמסר כי היא "מוקד ידע לאומי בתחומי החלל והלווינות ומשמשת כבית החלל של מדינת ישראל.  אנו גאים בתרומתנו להישגי החללית בראשית שהגיעה למפתן הירח.  נשמח להיות חלק ממשימות חלל נוספות בשיתוף Spaceil  ובהובלתו של מר מוריס קאהן".

גילוי נאות: קרן משפחת אדלסון היא מהתורמים העיקריים לעמותת SpaceIL. משפחת אדלסון היא גם הבעלים של החברה המחזיקה במניות "ישראל היום"

העדכונים הכי חמים ישירות לנייד: בואו לעקוב אחרינו גם בערוץ הטלגרם החדש שלנו!

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר