פחד קהל: אוהדי מכבי ת"א לאן?

ממוצע הצופים במשחקי הבית של מכבי ת"א ביורוליג הוא הנמוך ביותר בחמש השנים האחרונות • גם מספר המנויים מתחיל להדאיג • כשזה המצב, אין פלא שמי שהוצבו בחזית המחלקה השיווקית הם ישראלים צעירים • "ישראל היום" עם כל המספרים

צילום: אלן שיבר // אוהדי מכבי ת"א רק מתחברים להצלחות? ,
צילום: אלן שיבר // אוהדי מכבי ת"א רק מתחברים להצלחות?

אוהדי הצלחות. למרות הורדת המחירים הדרסטית והרצון להודות לשחקנים בסיומה של עונה אירופית, למכבי ת"א לא יצפה הערב אולם מלא במשחק מול גראן קנאריה. ככה זה כשהסיכוי להעפיל לרבע הגמר כמעט לא קיים, ושני משחקי הבית האחרונים הסתיימו באכזבה גדולה.

אוהדים מתחברים להצלחות, להישגיות ולשאפתנות, וזו ממש לא רק נחלת לובשי הפרוות ועונדי הרולקסים בצהוב. הפועל ירושלים התקשתה העונה למלא את הארנה במשחקי ליגת האלופות של פיב"א באותם מספרים כמו בעידן אורי אלון במפעל היורוקאפ היוקרתי יותר, ואצל הפועל חולון מספר המנויים והצופים הולך ועולה בזכות ההצלחות המקצועיות בשנים האחרונות.

לפי הנתונים שהגיעו לידי "ישראל היום" (ראו בתרשים), ממוצע הצופים במשחקי מכבי ביורוליג בשלוש העונות האחרונות נמוך ב־500-300 לעומת הסולד־אאוט הקבוע ו־100 אחוזי התפוסה בהיכל בעונות ב־2014/15 ו־2015/16, שעוד נישאו על גלי ההצלחה מעידן דיוויד בלאט. 

אין ספק שמדובר בהשלכות ישירות משרשרת הכישלונות המתמשכת בשנים האחרונות ומההפסדים הרבים במשחקי הבית (ראו טבלה), שהשכיחו את העובדה שעד לפני זמן לא רב יד אליהו היה מבצרם של הצהובים.

דני אבדיה. לא מוביל על הפרקט, אבל במכבי מבינים שהקהל מתחבר אליו // צילום: אלן שיבר

זהות ישראלית. ניצחונות, תארים ואיכות הכדורסל הם כמובן הגורמים המרכזיים להגעת הקהל למגרשים, אבל גם לחיבור ולתחושת ההזדהות של האוהדים עם השחקנים יש השפעה מסוימת.

לישראלים - בייחוד בוגרי מחלקת הנוער של המועדון - קל להתחבר, ואפשר לחוש באהבה הרבה שמקבלים יובל זוסמן ודני אבדיה מהאוהדים ביציעים, כמו שחקנים צעירים מוכשרים בקבוצות אחרות. גם זרים שנמצאים כמה שנים בקבוצה הופכים למזוהים איתה ומגבירים את תחושת השייכות. 

במכבי של השנים האחרונות לא היו שחקנים ישראלים שהיו חלק משמעותי מהקבוצה, וגם הזרים התחלפו בקצב מהיר בכל קיץ (וגם בחורף). אפשר רק לשער ולהניח שיותר ישראלים משמעותיים והמשכיות עם הזרים ישפיעו על תחושת החיבור של האוהדים, ובמידה מסוימת גם על רצונם להגיע למשחקים כדי לצפות בשחקנים המוכרים ואהובים.

אנשי מחלקת השיווק של המועדון הבינו את הנושא - וגם אם לא יודו בכך - דאגו לשים את זוסמן ואבדיה בחזית הפרסומים השונים למשחקים, לפעילויות הקהילתיות ולשאר האירועים. שני הכישרונות הצעירים אולי לא מובילים את עמודת הנקודות של הקבוצה, אבל בפן הפרסומי הם משאירים אבק לשאר השחקנים בסגל.

יציבים בבינוניות. פרט לממוצע הצופים בכל אחת מחמש העונות האחרונות, אנו מפרסמים כי ממוצע המנויים של מכבי בשלוש העונות האחרונות עומד על 9,000 - נמוך מהמספרים שאליהם התרגלו במועדון בעשר "שנות הזהב" הקודמות, אך גבוה מהחששות ומההערכות הראשוניות ובעיקר תואם את היעדים שהוצבו במועדון. 

כפי שאפשר לראות בנתונים המצורפים, בעונה הנוכחית נרשמו בהיכל 10,573 צופים בממוצע במשחקי היורוליג של אלופת ישראל, וסביר להניח שהממוצע יקטן עוד קצת אחרי משחק הבית האחרון של הקבוצה באירופה הערב. זהו המספר הנמוך ביותר בחמש העונות האחרונות, וככל הנראה גם בהשוואה ללא מעט עונות קודמות.

israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר