"עץ תאנה", סרט הביכורים של התסריטאית־במאית עלמוורק דוידיאן, אמנם אינו הסרט הישראלי הראשון שעוסק בקהילה האתיופית (בין השאר קדמו לו "עלים אדומים" של בזי גטה ו"ליידי טיטי" של אסתי עלמו וקסלר), אך אין ספק שהוא השאפתני והנוקב שבהם. באופן מרשים, דוידיאן מגישה כאן יצירה אישית, כואבת וחסרת פשרות שצולמה באתיופיה, שנעזרת בשירותיהם של שחקנים לא מקצועיים ושמתרחשת כולה בשפה האמהרית. התוצאה אולי אינה מושלמת, אך גם כך, היא לא תתקשה להותיר אתכם בסוג של הלם.
• מי אמרה את זה: מירי רגב או רותם סלע?
• גל גדות מציגה: גירל פאואר במיטבו
• הגרסה הישראלית ל"הכלה מאיסטנבול"
העלילה מתרחשת ב־1989 בשיאה של מלחמת האזרחים הארוכה והמדממת שפקדה את אתיופיה. במרכזה ניצבת מינה (בית לחם אסמאמאווה), נערה בת 16 שחיה בכפר מבודד בפאתי אדיס אבבה עם סבתה ואחיה הגידם.
אמה של מינה כבר עלתה לישראל, ובקרוב, כך מבטיחים לה, גם יגיע תורה. אך למרות סכנת החיים הממשית שמרחפת מעל לראשה ומעל לראשי משפחתה, מינה אינה ששה לעזוב. בעיקר מפני שהיא חרדה לגורלו של אלי (יוהנס מוסה), חבר ילדותה האהוב (והלא יהודי) שמסתתר ביער מפני מגייסי הצבא. האם תצליח מינה להשיג כרטיס טיסה גם עבורו?
סרטה של דוידיאן מיטיב לאזן בין סצנות כאוטיות ומרובות משתתפים לבין סצנות רגועות ואינטימיות יותר, אך אין בו טיפת סנטימנטליות ואין בו טיפת נחמה. מצב המלחמה ששורר בסביבתה של מינה מועבר בצורה מלחיצה ואפקטיבית, והתחושה שמתקבלת היא שבכל רגע נתון הזוועה עשויה להגיח מעבר לפינה. "החיים כאן הם גיהינום", אומרת מתישהו אחת הדמויות, ולצופים לא נותר אלא לתהות שמא מדובר באנדרסטייטמנט.
בתוך כך, הסצנות המשותפות של מינה ואלי, שמתרחשות במעמקי היער תחת עץ תאנה גדול, נעזרות בעבודת הצילום המרהיבה של דניאל מילר (זוכה פרס אופיר), וזו משרה על האירועים אווירה פיוטית ועדינה שלא היתה מביישת את טרנס מאליק.
הדבר היחיד שבכל זאת קצת חסר ב"עץ תאנה" הוא תנופה דרמטית. לסיפור עצמו אולי יש את כל הרכיבים הדרושים כדי להותיר אותנו על קצה הכיסא, אך האופן המהורהר והיחסית איטי שבו דוידיאן מקדמת אותו - מקשה על בניית מומנטום ומקנה ליצירה מבנה אפיזודי, שבו לא כל החלקים דבוקים זה לזה עד הסוף. למרבה המזל, יש כאן כמה וכמה סצנות מצוינות שמחפות על כך, ועד שתגיע סצנת הסיום (המפתיעה בעוצמתה) כבר בוודאי תשכחו שהיו לכם טענות כלשהן. זה מה שקרה לי, בכל אופן.
"עץ תאנה", ישראל 2018
ציון: 8
• הצופים זועמים: עדי לאון עבר את הגבול
• יעל אבקסיס: "הימנים לא מייצגים בעיניי אנושיות"
• תמונות עירום של עדן פינס הופצו ברשת
• בעקבות הביקורת: אוהד שרגאי משיב אש
• העצמה נשית: איב אנד ליר משנים סגנון
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו