שלושה ימים לאחר ההתרסקות הטרגית באתיופיה, מתרחב ברחבי העולם הקרקוע של המטוסים מהסוג שהתרסק. חברות התעופה היחידות שממשיכות להטיס את המטוס מהדגם שהתרסק הן המדינות קזחסטן, קנדה, פנמה וארה"ב. כל שאר חברות התעופה שהפעילו את ה-737 MAX בחרו לקרקע את המטוסים שלהן. סינגפור, אוסטרליה, מלזיה, איחוד האמרויות, מדינות האיחוד האירופי ומדינות נוספות ברחבי העולם כבר אסרו את כניסת המטוס לשטח האווירי שלהן.
בואינג היא אחת מהגאוות הגדולות של האמריקנים, ובעולם התעופה יש תחרות בין יצרנית המטוסים "איירבס" שהוקמה על ידי ממשלות צרפת, גרמניה, בריטניה וספרד, כדי לתת מענה למטוסי הבואינג האמריקנים. במשך שנים נחשבה בואינג ליצרנית המטוסים הגדולה, המתקדמת והחזקה בעולם. גם היום היא מחזיקה בכמות המטוסים הגדולה ביותר, אך איירבס האירופית שממשיכה לגדול הפכה גם היא לשם דבר בעולם התעופה, עם מטוסים משוכללים, רקורד בטיחותי מרשים ומענה הולם כמעט לכל שכלול של היצרנית מארה"ב.
כעת, כאמור, האמריקנים נשארו כמעט לבד בכל הנוגע לדגם הספציפי שהתרסק באתיופיה, והחברות אמריקן אירליינס, יונייטד וסאות'ווסט ממשיכות להשתמש במטוסים, למרות ההתרסקות השנייה של הדגם בתוך ארבעה חודשים בלבד.
כעת בודקים בבואינג אם שינויים שבוצעו בדגמים החדשים של ה-737 הם אלו שגרמו להתרסקויות.
ומה עם הטיסות לישראל וממנה?
בטרגדיה שהתרחשה בסוף השנה שעברה התגלתה תקלה במערכת האוטומטית. הקופסה השחורה של המטוס שהתרסק באתיופיה נמצאה, ובוחנים מטעם החברה חוקרים את נסיבות ההתרסקות שגבתה את חייהם של 157 בני אדם, בהם גם שני ישראלים.
אתר ההתרסקות // צילום: רויטרס
לחברות התעופה הישראליות אין מטוסים מדגם זה, אך בארץ בחרו לאפשר למטוסים מדגם זה להמשיך לנחות במדינה, אף שהסבירות שהדבר יקרה נמוכה עד בלתי אפשרית, כיוון שחברות אמריקניות וקנדיות לא יטיסו מטוס צר גוף המיועד לטווחים קצרים ובינוניים לישראל. החברות הפנימיות והקזאחיות כלל לא טסות לישראל, ואלו החברות היחידות שנכון לעכשיו מפעילות מטוסים מדגם זה.
בנתב"ג נותר מטוס אחד מדגם זה שקורקע מיד לאחר נחיתתו אתמול בישראל. המטוס שייך לחברת סמארטווינגס, חברת בת של טראוול סרוויס. הנוסעים שהיו אמורים לחזור עם המטוס המדובר יטוסו בחזרה במטוס האיירבס 320 של ישראייר.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו