המדען שהנדס גנטית תינוקות - נעצר בסין

העילה למעצרו של הא ג'יאנקוי היא שלא הסביר את ההליך להורי העובריות שאת הגנטיקה שלהן ערך • הניסוי שערך נחשב לשנוי במחלוקת מבחינה אתית

הא ג'יאנקוי נמצא במעצר בית // נמצא במעצר בית. הא ג'יאנקוי // צילום: איי. פי.

בעקבות גל הביקורת הבינלאומי העצום על המדען הסיני הא ג'יאנקוי, שטען כי הביא לעולם לראשונה, שתי תאומות שעברו עריכה גנטית והן לא יכולות לכן להידבק במחלת האיידס, עצרו שלטונות סין את המדען ושמו אותו בבידוד. 

אמנם לא יצאה שום הודעה רשמית בנושא, אך הניו יורק טיימס טוען כי האיש למעשה עצור במעצר בית - הוא יכול לשלוח מיילים ולתקשר טלפונית עם העולם, אך הוא אינו יכול לעזוב את מתחמי האוניברסיטה ושומרים חמושים מונעים מאחרים לפגוש בו פיזית. את מעצר הבית מבצע המשטר בכליאתו במתחמי אוניברסיטת המדע והטכנולוגיה של שנזן. 

העילה הרשמית למעצרו של ג'יאנקוי: המדען הטעה את הורי התאומות ולא הסביר להן שבכוונתו לבצע בהן עריכת גנים. על פי הפרסומים בניו יורק טיימס, ג'יאנקוי נתן להורים מסמך משפטי בו הוסבר להם שבנותיהן יחוסנו כנגד האיידס אך הוא לא הסביר להם באיזו דרך הן יחוסנו, וכן גם מה הסיכונים הקיימים בשיטה הזו, שעד כה לא נוסתה על בני אדם חיים באופן הרדיקאלי הזה. 

כזכור הא ג'יאנקוי, העלה ליטיוב סרטון בו הוא בישר לעולם על ההישג המדעי שלו, ועורר זעם בקהילה המדעית שבה ניסויים מהסוג שערך הם טאבו של ממש. לדבריו בסרטון הוא ביצע תהליך של חיתוך ועריכת גנים בשני עוברים חיים וטען כי מהתהליך נולדו שתי תינוקות תאומות בשם ננה ולולו, שלא יכולות להידבק באיידס בגלל עריכת הגנים שביצע. 

הניסוי זכה לגל גינויים מקיר לקיר בעולם המדעי כולו ועורר כעס של ממש במערב. בראיון לישראל היום אמרה דאז ד"ר עדי רכס, מומחית לגנטיקה מבית החולים איכילוב בתל אביב כי "זוהי פתיחת דלת לעולם שהסכנות לאנושות בו אדירות. אנחנו יודעים בוודאות שיש השלכות למעשה כזה מהרבה בחינות אך לא תמיד יכולים לחזות אותן".

ד"ר רכס הסבירה כי עריכת ה-DNA היא למעשה הוספה או גריעה של מקטע מהרצף הגנטי וכי בהליך טמונות בעיות רבות: "ראשית, לא כל התאים עוברים את השינוי ולכן מידת ההצלחה לא ידועה. שנית, ישנן תופעות לוואי כיוון שהשינוי משפיע גם על מקטעים אחרים ברצף הגנטי. למעשה, אנחנו לא יודעים מה תהיה ההשפעה.

"לקחו שתי ילדות בריאות ושינו להן את הגנים. צריך להבין שבשלב שבו עורכים את השינוי העובר הוא בסך הכל 8 תאים ואנחנו לא יודעים אם יש להם בעיות או מחלות שדורשות טיפול. ליצור שינוי גנטי במצב כזה, מבלי לדעת מה ההשלכות, זה חוסר אחריות". 

בנוסף לבעיות המחקריות והאתיות, התייחסה הרופאה גם להשלכות החברתיות של עריכה גנטית. "בעתיד לא יהיו אנשים שונים, וייווצר עולם בלי סובלנות לאחר ובלי אנושיות. זה תחילתו של תהליך מפלצתי שישפיע על העולם בצורה הרסנית", הסבירה ד"ר רכס. 

"גם אם השיטה הזו תבשיל, צריך יהיה לשקול עשרות פעמים כל שימוש בה ולא לאפשר לאפשר עריכה של בני אדם. אנחנו אמנם רחוקים מהשפעה על אופי אנושי, אך מבהיל לחשוב שהדלת לשם נפתחה". 

פרופסור דוד פסיג, עתידן המתמחה בחיזוי מגמות טכנולוגיות, חברתיות וחינוכיות באוניברסיטת בר אילן אמר כי "הבעיה העיקרית כרגע היא שמדובר במעשה חסר אחריות. ניסוי על אנשים חיים שיעבירו לדורות הבאים רצף גנטי שלא חקרנו ואנחנו לא יודעים מה ההשלכות שלו", הסביר, "מדובר בחוסר מוסריות מדרגה ראשונה, ממש פשע. בכל מדינה מערבית החוקר כבר היה בכלא".

נראה שבסופו של דבר, הסינים הקשיבו. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר