מחזה ע"פ עוזי וייל

האיש שכתב מערכונים ל"החמישייה הקאמרית" ותסריטים ל"בטיפול" ול"המשרד", כתב לראשונה מחזה (ביחד עם המחזאי רוני סיני), שיעלה בהבימה החודש

צילום: ורד אדיר // "זו קומדיה פרועה, לא דיון חברתי". וייל

הוא סאטיריקן, מתרגם, סופר ותסריטאי, ברזומה שלו יש מערכונים מיתולוגיים שכתב ל"החמישייה הקאמרית"  וכן תסריטים לסדרות כמו "בטיפול" ו"המשרד", עכשיו עוזי וייל מוסיף לעצמו טייטל נוסף: מחזאי. 

זה קורה במסגרת פסטיבל מחזאות מקורית ישראלית שעלה החודש בתיאטרון הבימה ובמסגרתו עולה ההצגה "הרובוטית", שכתב וייל ביחד עם המחזאי רוני סיני. המחזה מגולל את סיפורו של גבר גרוש בגיל העמידה שרוכש לעצמו רובוטית צעירה ומושלמת, שתגשים לו פנטזיות. זה כמובן מוביל לתסבוכות ומייצר רגעים קומיים ודרמטיים כאחד. את ההצגה מביים רועי שגב ומשחקים בה נורמן עיסא, יעל לבנטל, הגר טישמן, דניאל סבג, מתן שביט, ועמי סמולרצ'יק. ההצגה תעלה בהבימה בתאריכים 20, 27 ו־29 בדצמבר.

"המחזה מגולל את סיפורו של גבר בן 50, הייטקיסט מצליח, שמחליט שהגיע הזמן לסיבוב חדש בחייו. הוא מראה לאשתו את הדרך החוצה ומחליט לשדרג לעצמו את החיים. יש לו כסף, ובגלל שהוא לא רוצה לקחת צ'אנס - הוא מביא רובוטית צעירה שתעשה כל מה שאשתו לא עשתה. הוא בונה אותה לפי צרכיו, ומשם זה מסתבך, כי הוא אדם שרוצה להיות בקונטרול כל הזמן. זה בעצם מחזה על פנטזיה, ועל מה שקורה כשמנסים להגשים אותה".

יכול להיות שיש כאן רובד נוסף שקשור ליחס המשתנה לנשים בעידן ה־Metoo? 

"יש כאן התייחסות לאנשים מהסוג השתלטן שצריכים לבנות לעצמם אלטרנטיבה דיגיטלית כי הם כבר לא יכולים לעשות מה שהם רוצים בבית או בעבודה. בכלל, כל העניין של יחסי אנוש ודיאלוג בין אנשים הפך למורכב יותר, ואנחנו לקחנו את זה למקום הקומי. בסך הכל מדובר פה בקומדיה, מאוד פרועה ומצחיקה, זה לא דיון חברתי במצב האומה".

כתבת ספרים, מאמרים ותסריטים. כתיבה של מחזה היא חוויה שונה? 

"זו חוויה אחרת. הדברים עובדים אחרת. אתה הרבה יותר מודע לזה ששחקנים עומדים על במה מול קהל וצריך לתת להם כלים לספר את הסיפור ולמצוא חן בעיני הקהל. צריך דברים שיכולים לעבור מיד לקהל שיושב בתיאטרון. זה לא ספר שאפשר לקרוא פרק, לעזוב אותו, לחזור אליו. תיאטרון זו חוויה מאוד צפופה. במשך שעה וחצי הקהל יושב - ואם לא הצלחת לעניין או להצחיק אותו מההתחלה, הוא מתעצבן. אתה כל הזמן עם הרגל על הגז, אז זה שונה".

אתה מאלה שמשחררים אחרי כתיבת המחזה או שאתה ממשיך להיות מעורב בתהליך החזרות? 

"אני די משחרר. יש במאי טוב, יש שחקנים טובים, ואני מאוד מרוצה מהליהוק. ברגע שהיה קאסט - לקחתי צעד אחורה. אני מגיע מדי פעם לתת הערות קטנות אם צריך, אבל לא כופה עליהם כלום. צריך לתת לבמאי ולשחקנים לעשות את העבודה שלהם, יש להם אינסטינקט שלי אין. אני כמובן אגיע להצגה הראשונה, וממה שהצצתי בינתיים בחזרות - אני מאוד נהנה".

מה עוד אתה עושה בימים אלה?

"ממש בקרוב תעלה ב־yes הסדרה 'עיר מקלט' שכתבתי, ובמארס תעלה בתיאטרון גשר ההצגה 'משפט חוזר' - הצגת מתח שכתבתי על פי ספר של ליעד שוהם. פתאום נהיה שאני כותב לתיאטרון, וזה משמח. אני מאוד אוהב תיאטרון ושמח על הצ'אנס לעבוד בזה".

 

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר