שמעתם על יום הרווקים הסיניים על סייבר מאנדי ויום שישי השחור? אני מניח שהתשובה לשאלה הזו חיובית. כבר שבוע כולנו מוצפים במידע איך לקנות בבטחה בימים האלו שמלאים במבצעי הנחה מ-ט-ו-ר-פ-י-ם!!.
אני מתכוון לעצות איך לזהות שמדובר במכור אמיתי, איך להגן על מספר האשראי שלכם, על המחשב. על הדרך מספרים לנו על אפליקציות שיאפשרו לנו למדוד בגדים מרחוק, על חנויות תלת ממדיות שממש מאפשרות לנו לחוש את המוצר, על מנועים שמשווים בין אתרי מכירות שונים ומוצאים לכם את המבצע הכי טוב שתמצאו איי פעם ברשת וכמובן איך לחשב את המיסים בארץ.
בקיצור, עולם התוכן הרשתי המודרני כולו, אבל ממש כולו, מתגייס כדי להקל עליכם את הקנייה, כדי להגן עליכם וכדי לעשות לכם את החיים ממש קלים, כל הדרך אל הקנייה הנחשקת ששנים חלמתם עליה שנים ורק היא תעשה אתם מאושרים. רק שאלה אחת קטנה, אף ילדה קטנה בשמלה אדומה ושתי צמות לא שואלת: למה לכל הרוחות אנחנו צריכים את כל המידע הזה?
מדובר במהלך שלם של מעין הבנייה חברתית שפשוט דוחף אותנו לקנות כל חודש נובמבר אל תוך דצמבר וחופשות חג המולד. מבינים את זה? מחנכים אותנו לקנות ולקנות בלי לחשוב, שהרי יש הנחה ענקית, לאורך פרק זמן ארוך של כ-60 ימים (בפועל, מתחילת נובמבר ועד פאתי חג המולד שבסוף דצמבר),
אבל למה בעצם? הרי אם באמת היינו רוצים וצריכים באמת משהו, כזה שנצרך מאד וחסר לנו, היינו קונים אותו בעת הופעת הצורך עצמו בלי שום דרבון. גם לא היינו צרכים ים של כתבות עם עצות, עם אלף אתרי בגדים, טכנולוגיה, תכשיטים ואין סוף מוצרי צריכה לא חשובים מהסוג שאנו קונים בשנייה של חוסר תשומת לב ואז מאפסנים במחסן בבית עם האריזה אחרי שימוש אחד.
כשדברים בנויים כדי להתקלקל
שהרי אם התקלקל לנו מקרר, או אנחנו עכשיו צריכים סמארטפון חדש הרי לא נחכה דווקא להנחות של סוף השנה אלא נערך מראש, נעשה סקר שוק ופשוט נגיע להנחה טובה ולמוצר מצוין לאורך כל השנה. ואת זה נעשה בנחת, בלי צפיפות בחנויות הפיזיות (והווירטואליות!) עם הרבה פחות חשש מהאקרים ועם פחות לחץ לקנות דווקא בימים מסוים ואצל מנועי קנייה מסויימים.
יודעים מה? בואו נגיד שנחדש מוצר כשיש מבצעי הנחה, אבל האם יתכן שבדיוק עכשיו ורק עכשיו כל העולם צריך להחליף דברים? דווקא עכשיו לכולנו התקלקלו הטלוויזיות, תנורי האפייה, מערכות השמע, הטאבלטים ושאר מוצרי הצריכה?
ומה לגבי העובדה שכמות עצומה של הקניות היא על בגדים, אופנה ואביזרי טכנולוגיה לא הכרחיים? לכותב שורות אלה למשל היה בבית אופה לחם, מוצר מהמם שעבד 10 פעמים ואחר כך העלה אבק, ומכונת אספרסו מקצועית קטנה שאופסנה במחסן.
ואני לא לבד. בדיקה מקרית בבתי רוב החברים שלי תגלה אין סוף פיצ'יפקעס שהגיע יפים וצבעוניים ומהר נשכחו בצד. זאת כמובן לצד מארזים מדהימים לאין סוף חלקי טכנולוגיה וצעצועים אלקטרונים של חברות אסייתיות מסוגים שונים שהפסיקו לעבוד אחרי שבוע.
במילים אחרות התמכרנו, ולמה? לשורה ענקית של שטויות שלא היינו קונים אלמלא זה היה כל כך קל ובמרחק של הקלקת עכבר.
אז מה אם מחקרים מלמדים שההתמכרות לקניות היא בעיה? הרי כאן זו בעצם תרומה לחברה, או יותר נכון לברוני ההון, ששולטים גם בחברות שנותנות לא פעם את העצות לקניות הבטוחות האלו ברשת. אז בואו נגיד את זה ככה, מלעיטים אותנו גם בעצות לקניות, גם באתרים, גם בדרכים להתגונן מהונאות ואז מתפלאים שיש התמכרות לקניות, שיש ילדים שגונבים את כרטיסי האשראי של ההורים שלהם.
לא סיפרו לכם, אבל אתם מכורים
לפי מחקרים, בין 2-8 אחוז מהאוכלוסייה הבוגרת בעולם, מכורים לקניות (מרביתן נשים). אם נתרגם את הממצאים האלו למעשה נראה כי במצב האופטימי כמעט כל אישה עשירית בחברה מכורה לקניות, ועוד לא ספרנו את הגברים המכורים גם הם.
והנה לכם עוד נתון: על פי נתוני מחקר על מגמות הקניות בארץ 25 אחוז מהישראלים מוצאים כל חודש 500 שקלים על קנייה ברשת (מקור: VpnMentor), במילים אחרות 25 אחוז מהישראלים מוציאים עוד לפני גלי הענק של החודשים הקרובים כ-6,000 שקלים בשנה על קניות ברשת, קשה בכלל לדמיין לאיזה גובה מטפס המספר הזה כשכוללים את טרפת חגי הקניות הנוכחית שחוזרת אלינו כל שנה בנובמבר.
לכן העצה הכי הכי טובה לחודש הקניות שבפתח היא מאד פשוטה עבור כולנו: החרימו את הימים האלו, הראו שאתם לא משתעבדים לרוח הזמן, למכונה המשומנת שרואה אתכם רק ככרטיסי אשראי מהלכים ודרך להפקת רווחים.
אני לא אומר לא לקנות ברשת. בהחלט, יש באתרי הקניות ובהנחות שלהם יתרון רב שחוסך לנו זמן יקר. אני רק אומר לכם להפעיל את הראש, לסנן ובעיקר לא להיגרר אל המשחטה שמנסים לנתב אתכם אליה. אחרת, יפשטו מכם את העור ועוד ישכנעו אתכם שככה, אתם יותר מאושרים.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו