איראן השיקה היום (שבת) את פס הייצור של מטוס הקרב העתידי של חיל האוויר שלה, "קוסאר", בטקס בנוכחות בכירי המשטר בבירה טהרן.
שר ההגנה האיראני, אמיר חתאמי, אמר במהלך הטקס כי המטוס "ייתן מענה לצרכים הביטחוניים של ההגנה האווירית של איראן וישנה את מאזן הכוחות האווירי באזור".
"בניית המטוס כולו באיראן היא הישג שנובע משיתוף פעולה של הצבא וחיל האווי האיראני, זאת על אף הסנקציות האמריקניות. מדובר בציון דרך אסטרטגי בתחום הלוחמה האווירית שיענה על הצרכים הביטחוניים שלנו".
הקוסאר, שדגם ניסוי שלו הוצג לראשונה בחודש אוגוסט, ביצע טיסת ראווה לעיני המצלמות מעל הבירה טהרן. גם נשיא איראן, חסן רוחאני, הגיע לחזות במטוס שפותח ויוצר במדינה ואף הצטלם כשהוא יושב בתא הטיס.
"הישג, אך לא מאיים במיוחד"
אך על אף ההישג שבפיתוח מטוס קרב מקומי, מומחי תעופה סבורים כי המטוס החדש אינו מהווה איום על חילות האוויר המערביים וכי חיל האוויר האיראני, המיושן ממילא, ימשיך לסבול מנחיתות טכנולוגית גם לאחר כניסתו לשירות. על פי הטענות, המטוס מבוסס, ודומה למדי, למטוס הקרב האמריקני F-5 שפותח בסוף שנות החמישים ונמצא בשירות פעיל בחיל האוויר האיראני.
נשיא איראן, חסן רוחאני, בתא הטייס של מטוס ה"קוסאר" // צילום: איי.פי
מומחה התעופה אהרון לפידות סבור כי האיראנים מסוגלים לבנות מטוס אך לא להגיע לרמה של מטוסי הקרב המודרניים. "לאיראן יש תעשיית טילים ותעשייה אווירית לא רעה בכלל", אמר לפידות. "הם גם מייצרים מטוסים ללא טייס, שישראל התמודדה איתם לאחרונה. לכן די ברור שהם יכולים לקחת מטוס ישן, F5 למשל, לפרק אותו ולבנות במקומו מטוס טוב יותר. מן הסתם הם השתמשו בידע שלהם ושל המהנדסים הצפון קוריאנים, ובנו מטוס עם יכולות גבוהות יותר.
"אבל אחרי כל זה, מטוס F5 מלכתחילה הוא מטוס תקיפה ואימונים קל, ולכן גם שדרוג שלו לא מייצר מטוס מאיים במיוחד", אמר לפידות. לפיכך הוא הסיק כי "מטוס ה'קוסאר' אכן יועד כדי להראות שהמשטר "מצליח לחיות גם תחת הסנקציות, אבל לא יותר מכך. אין כאן משהו מאיים באמת, ברמה של מטוסי הקרב המתקדמים של ימינו. זהו הישג, אבל לא כזה שמשנה את התמונה באזור".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו