אלבומים בהפתעה, קליפים מושקעים, אפליקציות מיוחדות, טיזרים מסקרנים, המלצות של סלבס ושיווק מסיבי ברשתות החברתיות, הם רק חלק מהרעיונות, הגימיקים והאופנים בהם משתמש האמן המודרני להפיץ את המוזיקה שלו במטרה להגיע לכמה שיותר אנשים. בעידן שבו נדמה שהכל כבר נוסה ומוצה, מתברר שגם בשלהי שנת 2018, עדיין יש מוזיקאים שחושבים מחוץ לקופסה ומצליחים להפתיע עם חידושים טכנולוגיים שמשאירים את הקהל בפה פעור ועם טעם לעוד.
כזו היא שמלת האוריגמי המרהיבה שבנתה היוצרת תהל קליין, שמאפשרת לקהל הצופה לחוות לא רק איך המוזיקה נשמעת, אלא גם איך היא נראית, לפחות בעיני היוצרת, באמצעות כמאה נורות לד בתוך השמלה החדשנית, שמתוכנתות להידלק בצורות ובצבעים שונים, בהתאם למוזיקה שתהל מנגנת. את המחזה המרהיב תוכלו לראות בעצמכם בהופעת השקת האלבום "Unfold" ב-30.10.18, תיאטרון תמונע.
הדגמה של השמלה המנגנת של תהל
"הסיבה בגללה רציתי מלכתחילה להכניס אור לשמלה, הוא הרצון שלי להיראות ולצאת לאור", מסבירה תהל. "אני אדם מאוד מופנם וביישן, וסיטואציות חברתיות רבות ממש מביכות אותי. רק על הבמה אני מרגישה בנוח. כל האלבום הזה מדבר על יציאה לאור, על פרידה מחסמים אישיים ומחשבות מעכבות".
הרעיון של השמלה "המנגנת" עבר תהליך אבולוציוני מעניין, עד לתוצאה הסופית שעכשיו רואה אור, תרתי משמע. "עבור קליפ לשיר 'Late Bloomer', חיפשתי אמן וידאו שמתעסק עם תלת ממד וכך פגשתי את דריה פבלונה פרלמוטר. היא הציעה שיצמח מתוכי אוריגמי, והתאהבתי ברעיון, שהתחבר לי גם לשם האלבום 'Unfold'. רצינו שבסוף הקליפ אהפוך כולי לצמח אוריגמי.
"בהתחלה עבדנו על משהו מאוד פשוט עם משולשים, אבל הרגשתי שזה לא זה. ביטלתי את הצילומים שלושה ימים לפני שהם היו אמורים לקרות ויצאתי למסע. חיפשתי מומחי אוריגמי, הגעתי לכל מני כנסים, וכך מצאתי את עצמי מתחילה ללמוד לקפל בעצמי. תוך כדי ניסיונות יצא לי קיפול שהוא טעות, אבל הוא נתן לנו את ההשראה לשמלה של הקליפ. דריה הכינה סקיצה מצוירת והתחלנו לעבוד".
איך הגעתם לשלב תאורה בשמלה?
"הקליפ ההוא אמנם נגנז, אבל אחרי כמה חודשים הזמינו אותנו להציג את השמלה בתערוכת אוריגמי בחולון ורצו שאופיע איתה. זה היה בלתי אפשרי להופיע עם השמלה הענקית הזו, אז הכנתי יחד עם דריה שמלה יותר פשוטה, וזרקתי לתוך יחידות האוריגמי טבעות לד כאלו, כמו שמחלקים בחתונות. התחלתי להביא יחידות כאלה להופעות ולזרוק בהן לדים וזה היה קישוט הבמה שלי במשך כמה חודשים.
"יום אחד ראיתי בפייסבוק שידיד שלי הראל בן-נון שיתף תמונה של מיצב אוריגמי ענקי שהוא הכין לתערוכה במוזיאון ארץ ישראל. אמרתי לו שאני חייבת לבוא לצלם קליפ ליד המיצב כי זה ממש מדבר את השפה שלי. פגשתי את אוצרת התערוכה, והצעתי לה לפתוח את התערוכה ולהכין שמלת אוריגמי חדשה במיוחד.
עיצוב הוא חלק בלתי נפרד מיצירתה המוזיקלית // עטיפת הסינגל "Last Grain"
"רציתי שמלה שתהיה בתוכה מערכת לדים שתפעל עם המוזיקה, אבל ממש לא ידעתי איך לעשות את זה, והיו לי רק שבועיים. הראל הכיר לי שני אנשים שמלווים אותי מקצועית עד היום. מעין מגדל שהוא מומחה בכל מה שקשור לאלקטרוניקה ותכנות חכם שלה, ותומר אשכנזי שהוא מעצב מוצר.
"ביקשתי מתומר לעצב לי את היחידות בצורה שתשאיר חלק שקוף, שמתוכו יראו את האור. לקחתי ממישהו בובה מבלי שעיצבתי מעולם, ובניתי את השמלה עצמה, שאפשר לומר שהיא לא באמת שמלה אלא חלק עליון של שמלה. במשך יומיים מעין ואני הרכבנו את הלדים והלחמנו, ומעין יצר תשתית תכנותית שבזכותה יכולתי ממש לכתוב תפקידים לאורות. ממש התייחסתי לכל חלק בשמלה כאל כלי נגינה. מה שהכי ריגש אנשים זה הלב האדום הפועם".
יהיה לזה המשך?
"מההתחלה מעין ואני ידענו שזוהי רק השמלה הראשונה באבולוציה. בחודשים האחרונים אנחנו מפתחים את השמלה השנייה. הפעם תומר עיצב משושים, מעין תכנן עיצובית את האופן בו החלקים יתחברו האחד לשני ואני עיצבתי שוב את מראה השמלה הכללי. בהתחלה היו רק שלושה אזורים של אור ורק שני צבעים, ועכשיו יש לנו כ-100 לדים על השמלה שכל אחד מהם עצמאי לחלוטין. בעזרתו של האנימטור אייל גרינגרס, אנחנו מכינים אנימציות לד לכל אחד מהשירים בהופעה. הפעם יש לשמלה הרבה יותר אפשרויות של תנועה, צבעים ומיקומים".
ממשיכה לחלום
תהל קליין (38) היא מאלה שלא בחרה במוזיקה, אלא המוזיקה בחרה בה. מגיל צעיר החלה לכתוב טקסטים, להלחין שירים וללמוד לנגן. אחרי הצבא היא המשיכה לפתח את אופקיה המוזיקליים, למדה במכללות למוזיקה מיוזיק ו-BPM ושכללה במקביל הן את סגנונה הייחודי והן את החבילה העיצובית השלמה של יצירתה, שהשמלה המוארת שלה היא רק חלק ממנה. "התחלתי להמציא שירים בגיל ארבע, כשההורים שלי קנו מכשיר הקלטה עם קלטת. השיר הראשון שכתבתי היה שיר ילדים בשם 'ירח כוכבים'. אחרי שלמדתי לנגן על כינור ופסנתר, בגיל 12 התחלתי ללמוד פיתוח קול והבנתי שזה הכלי הראשי שלי. עשיתי בגרות בהצטיינות באופרה, אבל נמשכתי לכתיבת חומר מקורי באופן מקצועי. בגיל 18 הוצאתי סינגל ראשון בשם 'תמשיכי לחלום', שהיה שיר ביקורתי על האופן בו לוקחים זמר שכותב חומר מקורי ומעצבים לו את השיר כדי שיהיה 'להיט', בלי הרבה התייחסות לתוכן עצמו".
במכללת מיוזיק הכירה תהל את אורי רוסו ומתן ספנסר ("ספנסרוסו"), שמאז הספיקו להוציא אלבום משותף עם ירמי קפלן ולהפוך למפיקים מוערכים ומבוקשים. "הם פנו אלי כדי שאשיר כמה שירים שהם כתבו", נזכרת תהל. "מאוד התרגשתי כששמעתי מה שהם עושים מבחינה מוזיקלית ואמרתי להם שהשעון המוזיקלי שלי מתקתק ושאשמח אם נעבוד קודם על אלבום של שירים שלי. כך יצא שהאלבום שלי, למרות שיוצא אחרי לא מעט דברים שהם הוציאו, הוא למעשה האלבום הראשון שהם הפיקו כצמד".
הסגנון המוזיקלי המיוחד של תהל משלב את כל האלמנטים וההשפעות עליהם התחנכה, מאופרה ועד רדיוהד וביורק. "אני משלבת רוק של גיטרות ופסנתר עם מלודיו פופיות, מקצבים מעולם הטריפ-הופ עליו גדלתי ובשירה אני חושבת שגם שומעים את הצד האופראי עליו חונכתי. יש במוזיקה שלי גם הרבה שבירות קצב, אבל הן לא מגיעות ממקום שכלי, פשוט כך אני מרגישה את המוזיקה".
"מה שמוביל אותי ביצירה הוא קודם כל להרגיש שאני יוצרת משהו חדש ולא ממחזרת. זה מוביל אותי לא רק במוזיקה, אלא גם בכל מה שאני עושה מסביב. אריזת האלבום, השמלה המיוחדת בהופעות, תמונות היח"צ, הלוגו ועוד".
"מה שמוביל אותי ביצירה הוא להרגיש שאני יוצרת משהו חדש" // עטיפת האלבום "Unfold"
יחצינו לאן
לרבים, תהל קליין מוכרת לא רק כמוזיקאית, אלא גם כיוזמת קהילת "יחצינו לאן", קבוצת פייסבוק שצברה תוך כשנה וחצי יותר מ-3,000 עוקבים, רובם ככולם מוזיקאים צעירים ואנשי תקשורת, אשר תומכים אחד בשני לשיווק נכון של מוצריהם המוזיקליים. "הקמתי את הקבוצה כי ידעתי שאני עומדת להוציא אלבום והרגשתי שתחום יחסי הציבור נותר קצת מיושן. ניסיתי להבין איך מתמודדים עם קידום של מוזיקה גם במדיות המסורתיות (עיתונות/ רדיו/ טלויזיה) אך גם במדיות החדשות (פייסבוק/ יוטיוב/ ספוטיפיי וכו').
"הכיוון היה להקים קבוצה סודית של 100-200 מוזיקאים שיעזרו אחד לשני וכך התחלתי. צירפתי אנשים שידעתי שכבר הוציאו אלבום ועשו יח״צ עצמי או מקצועי. בכוונה הכנסתי לקבוצה אנשים שידעתי שהם לא 'קמצני מידע', אלא כאלו שישמחו לשתף ולעזור. אני זוכרת כמה הופתעתי שכולם מבולבלים כמוני. עד אותו הרגע כל מה שראיתי זה את ההצלחות שכל אחד הציג בפרופיל שלו, אבל לא ראיתי את ההתחבטויות שהקדימו את התוצאות. התחושה הקלה עליי. מאוד מהר אנשים ביקשו להוסיף חברים לקבוצה והייתי חייבת להפוך אותה לסגורה במקום סודית.
"גדלנו באופן עקבי במשך כמה חודשים. בעקבות ההצלחה, חברות הפצת סינגלים הציעו לנו לעשות קבוצת רכישה. מפה לשם הביקוש היה כל כך גדול שרכשנו מעל 450 הפצות תוך כמה ימים, כשאני כל הזמן מנהלת משא ומתן עם החברות על מנת לתת למוזיקאים בקבוצה את הדיל הכי טוב שאפשר. הבנו שעדיף לנו לפעול בנושאים מסוימים כקהילה מאוחדת וחזקה, מאשר כזאבים בודדים שמתחרים על פיסת מזון אחת, כפי שהיינו מורגלים קודם לכן. הבנו שאנחנו קולגות ולא חייבים רק להתחרות אחד בשני. זה מנחם להבין את זה. היום הקבוצה היא מבחינתי כבר קהילה".
העדכונים הכי חמים ישירות לנייד: בואו לעקוב אחרינו גם בערוץ הטלגרם החדש שלנו!
• מהחתונה עד הבייבי: צחי הלוי חושף הכל
• רובי ויליאמס: "אני מרגיש קצת יהודי"
• ה-BDS דרשו מישראלית לא להופיע בישראל
• הסדרה המגניבה ביותר בנטפליקס
• חידון: מזהים מי אחי המפורסם?
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו