תופעת הפופאפ: כאן כדי להישאר

החנויות הזמניות צוברות פופולריות ועברו מתחום האופנה גם אל עבר קטגוריות המזון והרכב • מה הופך אותן למצליחות?

חנות היפסטורי בנמל יפו // צילום: צילום עמית שמעוני

אחת התופעות הבולטות בקניונים ובחנויות רחוב היא הצעת חנויות פופאפ זמניות. חנויות אלה ממלאות "חורים" של חנויות שמתחלפות במרכזים מסחריים ולחלופין מעוניינות לנצל חללים קטנים למכירה. מבחינת המותג מדובר בהזדמנות.

חנות פופאפ היא זמנית ולכן היא מסקרנת. לרוב מדובר במותגים פופולריים שמקדישים לפעילות זו תקציב לא צנוע ומתייחסים לכך כפעילות שיווקית ופחות כפעילות כלכלית. בד בבד, יש כאלה שמנצלים את הבמה לטובת רווחים. קיימת תופעה של מעצבים צעירים שמתקשים לעמוד בהוצאות הגבוהות של שכירות וגם ההשתתפות בירידי המעצבים הפופולריים הפכה לאפשרות יקרה עם מחירים שנעים בין 10,000-5,000 שקלים לדוכן. 

חלקם מצאו פתרון בדמות הקמת חנות פופאפ המשותפת לכמה מעצבים במשך כשבוע. כך הם יכולים להשתתף בהוצאות השכירות השונות וכל אחד יכול לפרסם את האירוע ברשת החברתית שלו. הם יוצרים את "הטראפיק" בעצמם והלקוחות, בתמורה, נחשפים למעצבים חדשים ומקבלים גם מגוון גדול יותר של אפשרויות.

חנויות הפופאפ הן חוצות קטגוריות ומציעות מגוון מוצרי צריכה. אפשר למצוא מגוון רחב של פריטי אופנה, אך גם חנויות בתחום המזון, העיצוב ואפילו הרכב.

"חנויות פופאפ הן תופעה שבאה לתת פתרון למצוקת יוקר השכירות של חללים מסחריים בקניונים וברחוב", סיפרה נתלי יצחקוב, טרנדולוגית עיצוב ובעלת סוכנות "דה ויז'ינרי" (The Visionary). בחנויות הפופאפ יכולים המוכרים להפתיע את הלקוחות עם מגוון המוצרים. אספקט השיווק, לדברי יצחקוב, "יוצר זמניות, כלומר אם לא תבואו ותקנו עכשיו אתם תפספסו".

אחת החברות הראשונות שהתנסו בקונספט של חלל פופאפ היא מותג האופנה היפני "קום דה גרסון". החברה פתחה חנות גרילה לפני 13 שנים בברלין והתופעה היתה נדירה. אחת לתקופה הם הכריזו על מיקום חדש שהיה מתגלה באתר האינטרנט שלהם ויצרו מתח. כיום כבר יש להם חנויות פיזיות לטווח הרחוק. דוגמה נוספת היא של המותג של קניה ווסט, ייזי (Yeezy). ב־2016 הוא השיק את אלבומו ב־21 מיקומים שונים ברחבי העולם כחנויות פופאפ שיצרו באז מטורף.

עופר שחטר, מנכ"ל חברת פרו־מול ניהול קניונים, הסביר כי "חנויות פופאפ הן פעמים רבות בדיקה הדדית של הקניון ושל הרשת לגבי יכולת המכירה בקניון של אותה רשת. לפני שמשקיעים סכומים גדולים של אלפי שקלים למטר רבוע בהקמת חנות, בודקים את ההיתכנות ואת הצלחתה של אותה חנות".

פופאפ של סמאשבוקס בקניון עזריאלי // צילום: שאולי לנדנר

כלי למעצב הצעיר

בתחום האופנה מוצע מגוון של חנויות פופאפ גם כאשר מדובר במותגי־על נחשקים. רשת פקטורי 54 השיקה לפני כחודש את פקטורי 54 פופאפ בקניון TLV בתל אביב, חנות פופאפ שמציעה פריטים של עשרות בתי אופנה בהנחות של עד 80 אחוזים. מדובר בחנות בשטח של 2,000 מ"ר שמציגה, לראשונה בהיקף זה, פריטי מעצבים מעונות קודמות בהנחות גדולות. 

"פקטורי 54 היא יבואנית של מותגים רבים ואף אחד לא מוכר 100 אחוזים מהסחורה שלו בעונה", הבהיר ערן סילניקוב, קניין בכיר ברשת פקטורי 54. לדבריו, "עבדנו על הקונספט הזה תקופה כדי להבין איך מייצרים סביבה שהולמת אותם וגם על מנת שהמותגים יאשרו. התגובות הן מצוינות והתנועה מדהימה".

בנקודת אחרת בתל אביב, ברחוב שינקין, אפשר למצוא חנות פופאפ אאוטלט של מותג הביגוד וההנעלה "עמנואל". החנות תציע פריטים מקולקציות קיץ 2018 וחורף 2017 בהנחות גדולות. 

דוגמה לאיחוד של מעצבות מקומיות אפשר למצוא לאורך חול המועד סוכות. פופאפ אחד ישלב בין המותגים "פירסט אפרל" של נטלי גל, מותג הנעליים "אמריה" של גלית נוי, והמותגים של מעצבת התכשיטים ענבר שפירא ומעצבת בגדי הים דידי דיאן. הפופאפ יתקיים עד מחר ברחוב רבי נחמן 6 בשוק הפשפשים ביפו. 

ואילו היפסטורי (Hipstory) של המאייר עמית שמעוני היא חנות פופאפ צבעוני, הכוללת סלון צילום פוטוגני ופינת צביעה לילדים ולמבוגרים. החנות היא חלק מגלריית סלון יפו לאמנות במחסן 2 בנמל יפו והיא תפעל עד 6 באוקטובר.

טרנד הפופאפ לא נשאר בתל אביב. לדוגמה, בקניון עופר גרנד חיפה מוצעת חנות פופאפ של המותג היינס. חנות אופנת הספורט תפעל עד סוף חודש ספטמבר ותציע את שלל מוצרי הרשת במחירים מיוחדים. 

עימה בקניון נוכחת גם חנות הפופאפ של מיכל נגרין, שמציעה את קולקציית הליבינג החדשה לעיצוב הבית. בקניון אחר בחיפה, הסינמול, נפתחה לאחרונה חנות פופאפ של רשת "יפו תל אביב".

FACTORY 54 פופאפ בקניון TLV // צילום: חן וגשל

שיטת מכירה קבועה

בתחום הקוסמטיקה אפשר למצוא את מתחמי הפופאפ של קבוצת אסתי לאודר. הרשת מקימה בקניונים ברחבי הארץ מדי חודש ארבעה מתחמי מכירה מרווחים ונוחים, המאפשרים ללקוחות לקבל תשומת לב ושירות באופן אחר מזה הניתן ברשתות הפארם. לקוחות הפופאפ יכולות לקבל שיעורי איפור המועברים על ידי מאפרים מובילים, וכן התאמת מוצרי איפור וטיפוח על ידי הצוותים המקצועיים של המותגים. לקוחה שתעבור התאמת מייק־אפ או איפור בפופאפ של אסתי לאודר תקבל במתנה בקבוקון עם גוון המייק־אפ שלה, המספיק להתנסות בת שבוע ימים. 

בד בבד, קבוצת החברות אסתי לאודר מפעילה מתחם פופאפ למותג בובי בראון. הוא נמצא בקניון עזריאלי, שם אין למותג חנות עצמאית, ומציג קולקציית מוצרים מלאה של המותג. אורן רווח, יו"ר קבוצת החברות אסתי לאודר בישראל, סיפר כי "במתחמים עצמאיים אפשר להעביר ללקוחות את חוויית האיפור והטיפוח המיוחדות לכל מותג ולהנגיש אותם לקהל רחב יותר. כך אפשר להציג בפני הלקוחות באופן בלתי אמצעי את הדנ"א של כל מותג. אנו גם מקפידים על תדירות גבוהה של אירועי איפור מיוחדים במתחמי הפופאפ שלנו".

יפו תל אביב בקניון הסינמול // צילום: שירי וייצנר

אוכל קופצני

חנויות הפופאפ לא פסחו על תחום המזון. המותג מנטוס הקים חנות פופאפ בנמל תל אביב בהשקעה של 2.5 מיליון שקלים. החנות עוצבה בהתאם לשפת המותג בקונספט המדמה בקבוקון של מסטיק מנטוס. בחנות עשרות מוצרים ואביזרים המוצעים במהלך חודש הפעילות בלבד, עד 6 באוקטובר. 

"ישראל היא המדינה היחידה בעולם שהקימה חנות פופאפ של מנטוס", הכריז אמיר מצא, מנהל תחום סוכריות ומסטיקים בליימן שליסל. הוא הוסיף כי "הפעם החלטנו להתמקד בעיצוב של מוצר הבקבוקון שהתחלנו למכור לפני כמה חודשים. הלקוח חווה את החוויה כבר מבחוץ. אנחנו מצפים לכ־300 אלף מבקרים".

בגוש דן מצפה חנות פופאפ ייחודית נוספת, זו של נספרסו בקניון איילון ברמת גן, שפתוחה עד 4 בנובמבר. מדובר בבוטיק פתוח ושונה מהבוטיקים הרגילים של החברה. בחנות אפשר לרכוש את מגוון הקפסולות של החברה, לטעום מהתערובות השונות ולעבור הדרכה.

פופאפ מנטוס בנמל תל אביב // צילום: עדי אדרי

נוסעים על הטרנד

אם הסתובבתם בתקופה האחרונה בקניון רמת אביב, ודאי הופתעתם לגלות רכב באחת החנויות. זו חנות פופאפ למכונית החשמלית "מיני קאנטרימן". מנכ"ל חטיבת ב.מ.וו ומיני בדלק מוטורס, ברק כהן, שיתף כי "לראשונה אנחנו יוצאים בפעילות של חנות פופאפ, לעומת הצגת רכבים בנקודות שונות בקניון, שזה רווח בענף. הבאנו מחו"ל ריהוט ייעודי על מנת שזה יהיה כמו אולם תצוגה. הפעילות הזו מאפשרת לנו להגיע ללקוחות ואפילו להפתיע אותם. הם מחפשים בגדים ופתאום רואים מכונית. בחנות הרעיון הוא להציג את המכונית החשמלית החדשה שלנו ולהפיץ את הבשורה שמיני נכנסת לתחום החשמלי של המכוניות ההיברידיות הנטענות".

אם כך, אפשר להבין שהפופאפ הפסיק להיות תופעה חולפת ונישתית. מדובר בדרך חיים לעוסקים קטנים וגדולים כאחד שמסייעת רבות, הן להם והן ללקוחות. כל שנותר לכם ולכן הוא לנצל את יתרת החג כדי לבקר בשלל החנויות הפרוסות ברחבי ישראל.

רכב מיני "בהפתעה" בקניון רמת אביב // צילום: תומר פדר

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר