מוקד שירות הלקוחות של פלאפון, בשבוע שעבר // צילום: קוקו

מה קרה בפלאפון? זו התקלה שהייתה

מה בדיוק קרה ברשת פלאפון בשבוע שעבר, ואיך קרתה התקלה? ביקשנו הסברים ממומחי תעשיה

בשבוע שעבר חוו לקוחות פלאפון תקלות חוזרות ונשנות ואי יכולת להוציא שיחות. שוחחנו עם כמה גורמים בתעשיה, שהסבירו לנו את המהות התקלה. 

המערכת שהייתה מיועדת לשדרוג שבגללו נוצרה התקלה, היא תת מערכת של הרשת בשם HLR, ראשי תיבות  של Home Location Register. מערכת ה-HLR היא מסד נתונים מרכזי שמכיל רישום של כל מנוי משלם שרשאי להשתמש ברשת, במקרה הזה – הרשת של פלאפון. 

זיהוי המנוי נעשה באמצעות מערכת אחרת, IMSI – International Mobile Subscriber Identity, נתון מזהה שמאוחסן בכרטיס ה-SIM שבטלפון שלנו, והוא "תעודת הזיהוי" של המנוי מול הרשת. מערכת ה-HLR מכילה את הנתונים של כל כרטיס SIM שהונפק בידי פלאפון, והיא המערכת שאומרת לרשת הסלולרית, אם "מותר" למנוי להעביר שיחות על גביה (למשל, מנוי בעל חוב שלא שולם, ייחסם משימוש ברשת). המערכת גם "מדברת" מול מערכת מתגי רשת בינלאומית (למשל, מנוי המחובר מחו"ל), ומנהלת "שיחה" המורכבת מרצף של הודעות, שבהן בעצם מתקבלת "הכרעה" האם למנוי מותר להתחבר לרשת ולהוציא דרכה שיחה או אפילו הודעת טקסט. 

בשל תקלה במערכת ה-HLR, מנויים תקינים ומאושרים של פלאפון, בשוגג כמובן, לא הורשו להקים ולהוציא שיחות על הרשת של פלאפון. בעקבות התקלות במערכת ה-HLR החדשה מתוצרת HP, חזרה פלאפון למערכת ה-HLR הישנה, גם היא מתוצרת HP. 

תומר לוי, ממייסדי Logz.io, אומר ל-"ישראל היום" כי "אין חברה שאין לה תקלות. זו עובדה קיימת. אין קסמים". עוד מסביר לוי כי "התהליכים הכי כואבים הם תהליכי שדרוג. הם (פלאפון – נ.ל.) לא עשו את 'פוליסת הביטוח' הגדולה והם עכשיו משלמים את המחיר". 

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו