האירופים לוחצים על פייסבוק לשנות חוזים

לפני כחצי שנה דרש האיחוד האירופי מפייסבוק לשנות את הסכמי השימוש שלה כך שיגנו על צרכנים ויעמדו בדרישות החוק האירופי - והחברה גוררת רגליים • גורמים באיחוד רמזו כי הם עלולים לקנוס את פייסבוק על ההפרות

ומה על הפרטיות שלנו? מנכ"ל ומייסד פייסבוק מארק צוקרברג ועדת צלמים בזמן עדותו בקונגרס // צילום: AP ,
ומה על הפרטיות שלנו? מנכ"ל ומייסד פייסבוק מארק צוקרברג ועדת צלמים בזמן עדותו בקונגרס // צילום: AP

הרשתות המקוונות תחת לחץ: בשל התנהלותן המונופוליסטית והבלתי תחרותית, קנס בשנים האחרונות האיחוד האירופי חברות טכנולוגיה בשל התנהלותן, כאשר הדוגמא האחרונה היא גוגל. לצד זאת, ענייני פרטיות והגנה על הצרכנים גם הם עלו על הפרק. 

שבעה חודשים אחרי שהנציבות האירופית הורתה לפייסבוק ולחברות טכנולוגיה אחרות לשנות את תנאי השימוש שלהן כך שיעמדו בדרישות החוק האירופי, פייסבוק טרם עשתה זאת, כך מדווחים בסוכנות הידיעות רויטרס. באיחוד טוענים שהחברה לא עושה די, וגוררת את רגליה בעניין.

וורה ג'ורובה, נציבת האיחוד לצדק, שהייתה הגורם המורה, הביעה בעבר דאגה מהנסיונות של החברות לחמוק מאחריות, ומהאופן שבו משתמשים מיודעים לגבי הסרת תכנים שלהם או מחיקת חשבונות (כמוהם כביטול חוזה). לגופי הגנת הצרכן באיחוד יש את הסמכות לקנוס את פייסבוק על הפרות אלה. 

מנגד, חברות כמו אייר בי אנד בי וגוגל, שינו את הסכמי המשתמש שלהן כך שיעמדו בדרישות הגנת הצרכן של האיחוד האירופי.  במקרה של AirBNB, החברה החלה לציין למשתמשיה האם הדיור שהם שוכרים מוצע על ידי אדם פרטי או גוף מקצועי ומספקת פרטי מחירים בצורה ברורה, לצד תנאים הוגנים למשתמשים. 

במקביל הודיעה פייסבוק השבוע כי היא פותחת "חמ"ל" מיוחד למעקב אחרי ניסיונות דיסאינפורציה והטיית בחירות. החמ"ל, שמורכב ממהנדסים, מדעני מידע ובכירים בחברה, יעקוב במקביל אחרי הפעילות החדשותית בפייסבוק, כמו גם דיווחים בתקשורת המסורתית, וינסה ל-"יירט" ניסיונות של הפצת חדשות כוזבות ודיסאינפורמציה בזמן אמת.

ברם, גורמים באירופה ובארצות הברית ממשיכים לתהות האם יש בכך די, והאם ניתן להסתפק בפיקוח העצמי שפייסבוק יוזמת, על מנת שפרשות כמו מכירת נתוני הגולשים לקיימברידג' אנליטיקה והשימוש בהם לצרכים פוליטיים – לא יחזרו על עצמן. אם לשפוט לפי מידת ההיענות של פייסבוק לבקשות של האיחוד בעניינים צרכניים, הרי שיש סיבה לדאגה. 

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר