סייבר האייתוללות נחשף: כך פעלו סוכנים ברשת להפצת תעמולה איראנית

מבצע דיגיטלי חובק עולם להעברת מסרים היישר מהמנגנון התקשורתי של משמרות המהפכה נשאר "מוסווה במשך שנים" • מסרים מהטלוויזיה האיראנית ומסוכנות הידיעות פארס הופצו בעשרות אתרים וברשתות חברתיות כמו פייסבוק, אינסטגרם, טוויטר ויוטיוב

הפעילים האיראניים פעלו ב-11 שפות שונות // צילום אילוסטרציה: רויטרס ,
הפעילים האיראניים פעלו ב-11 שפות שונות // צילום אילוסטרציה: רויטרס

מבצע חובק עולם בעל השפעה איראנית שפעל באינטרנט התגלה כגדול באופן משמעותי ממה שחשבו תחילה מומחי סייבר - כך פורסם הבוקר (רביעי) בסוכנות הידיעות רויטרס. הרשת האיראנית פעלה בשלל אתרים ובחשבונות ברשתות חברתיות ב-11 שפות שונות.

פייסבוק וחברות אחרות אמרו בשבוע שעבר שכמה חשבונות ואתרים פעלו כחלק מפרויקט איראני, במטרה להשפיע על דעת קהל במדינות שונות. מחקר של רויטרס מצא כי חשבונות כאלה פעלו ביותר מעשרה אתרים ובעוד עשרות חשבונות ברשתות חברתיות כמו פייסבוק, אינסטגרם, טוויטר ויוטיוב.

חברות הסייבר האמריקנית FireEye Inc ו-ClearSky הישראלית עברו על הממצאים של רויטרס ואישרו כי מדובר בחשבונות שפעלו תחת פרויקט אחד באופן מתואם, שחלקם הוסרו בשבוע שעבר על ידי פייסבוק, טוויטר וגוגל.

שיטת העבודה של הפרויקט הייתה להפיץ תכנים מהתקשורת האיראנית הממשלתית ברחבי הרשת ולטשטש את עקבות מקור המידע, כמו למשל הטלוויזיה האיראנית, סוכנות הידיעות פארס (FARS) וטלוויזיית אל-מנאר ששייכת לחיזבאללה השיעית.

נציגים של חברות התקשורת האיראניות בחרו לא להגיב על הפרסומים. משלחת איראנית שהגיעה לאו"ם בשבוע שעבר דחתה את ההאשמות על פרויקט השפעה איראני כ"מגוחכות".

רשת הטית המידע המורחבת מדגישה כיצד קבוצות בתמיכה של מדינה יכולות לנצל רשתות חברתיות על מנת להשפיע על משתמשים ולהפיץ את משנתם הפוליטית, ועד כמה זה קשה לחברות טכנולוגיות להגן על עצמן מפני השימוש בפלטפורמות שלהן למען התערבויות פוליטיות.

בחודש יולי, שופט אמריקני כלא 13 רוסים, שעל פי התביעה היו קציני מודיעין, בטענה שפרצו לקבוצות פוליטיות לקראת הבחירות לנשיאות ארצות הברית ב-2016. גורמים אמריקניים עוד אמרו שרוסיה, שהכחישה את החשדות נגדה, עלולה לנסות להשפיע על הבחירות הקרובות לקונגרס בנובמבר.

בן נימו, בכיר בחברת ייעוץ דיגיטלי אמריקנית אמר שהפרויקט האיראני חשף את גודל ההשפעה של המבצע: "מדובר ברשת ענקית של העברת מסרים איראניים. זה מעיד עד כמה זה קל להריץ קמפיין השפעה ברשת, אפילו כשהרמה הטכנית של הסוכנים נמוכה. המבצע האיראני הסתמך על כמות, לא על איכות, ועדיין נשאר מוסווה במשך שנים".

העדכונים הכי חמים ישירות לנייד: בואו לעקוב אחרינו גם בערוץ הטלגרם החדש שלנו!

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר