ציון בלתי מספיק בשילוב מורים עם מוגבלות: משרד החינוך אמנם מפעיל תוכנית להכשרת מורים עם מוגבלות, אך הנתונים מראים כי רבים מהם נפלטים ממערכת החינוך, וכי בקרב עובדי ההוראה ייצוג האנשים עם מוגבלות נמצא ברמה נמוכה.
מערכת החינוך אמורה להנחיל לתלמידים ערכים של שוויון ולחשוף אותם למגוון הקיים בחברה הישראלית, ובמשרד החינוך אף נטעו בעבר את הביטוי "האחר הוא אני" - אלא שבמבחן המציאות מתברר כי מתוך כ־180 אלף עובדי הוראה יש מעט מדי מורים שהינם אנשים עם מוגבלות.
בשנים האחרונות מפעיל משרד החינוך את התוכנית "מורים ללא גבולות", המתמקדת בשילוב מורים עם מוגבלויות במערכת החינוך. לפי מסמכים של המשרד, "התוכנית שואפת להגביר את המודעות, לחזק את המאבק בסטריאוטיפים ולקדם את ההבנה כי גם אנשים עם מוגבלות יכולים לתרום לחברה ולהיות שותפים מלאים בה, וזאת לצד פיתוח הפוטנציאל האישי שלהם".
"אלה מורים מצוינים"
אולם נראה שדיבורים לחוד ומעשים לחוד. נתונים שנחשפים לבקשת "ישראל היום" מראים כי בשנת הלימודים האחרונה, תשע"ח, שובצו במסגרת התוכנית במערכת החינוך רק 17 עובדי הוראה עם מוגבלות. שנה קודם לכן, תשע"ז, שובצו גם כן 17 מורים - אך ארבעה מהם נשרו או עזבו. בשנת הלימודים תשע"ו שובצו 19 מורים בבתי הספר, אך שמונה מהם נשרו או עזבו, ובתשע"ה שובצו 19 מורים ותשעה מהם - כמעט חצי - נפלטו ממערכת החינוך. זהו המצב אף על פי שלאורך השנים נרשמה עלייה בתקציב התוכנית, שבאה לידי ביטוי בשעות תוספתיות הניתנות לבתי הספר הקולטים את עובדי ההוראה.
"הנתונים הללו עצובים ומדאיגים", מדגיש אורן הלמן, מייסד דף הפייסבוק "סיכוי שווה" לשילוב אנשים עם מוגבלות בעבודה ובחברה. לדבריו, "כולנו נחשפנו לסקרים שלפיהם אנשים עם מוגבלות בישראל מופלים לרעה. המפתח לשינוי הוא בחינוך, אבל בעיקר במחנכים. מורים עם מוגבלות הם סוכני שינוי כלפי ההורים, כלפי המורים וכלפי התלמידים. מורים עם מוגבלות ילמדו את כולם שמוגבלות לא מגבילה, שמורה יכול לא לשמוע, שמורה יכולה להיות עם כיסא גלגלים או קביים, שמורה יכול להיות עיוור או נמוך קומה. זו הדרך למגר סטיגמות וגם לזכות במורים מצוינים".
על החוק שחוקק לשילוב עובדים עם מוגבלות מוסיף הלמן: "זה בדיוק הרציונל של החוק שיזמנו, שמחייב סיכוי שווה לשילוב של לפחות 5% עובדים עם מוגבלות בכל גוף ממשלתי החל מ־1 ביולי 2017. כלומר, החובה קיימת ומשרד החינוך, כמו כל גוף ציבורי אחר, חייב למלא את הוראות החוק ואם לא - יש לאכוף אותו".
לצד הנתונים העגומים הללו, מראים הנתונים של נציבות שוויון הזכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים כי משרד החינוך מדשדש מאחור. בעוד שיעור ייצוג עובדים עם מוגבלות משמעותית צריך לעמוד על 5%, בדיקה שנעשתה בקרב כלל עובדי ההוראה בשנת 2016 הראתה כי שיעור הייצוג של אנשים עם מוגבלות במשרד החינוך הוא נמוך - פחות מ־3.5%.
בדיקה של כל אחד מהמחוזות במשרד החינוך הראתה כי חלק מהם - למשל מחוזות דרום, צפון ומרכז - אף לא עומדים בשיעור הייצוג של עובדים עם מוגבלות, עם פחות מ־2%. במחוזות אחרים - כמו חיפה, ירושלים, תל אביב והחינוך ההתיישבותי - שיעור הייצוג של עובדים עם מוגבלות נמצא ברמה נמוכה, בין 2% ל־3.5%.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו